Terugroepactie EB2
Frituurman
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 29-03-2021

Gepost: 01 februari 2023 09:53 AM

Gisteren mijn Citroën C4 Grand Picasso laten keuren. Nieuwe remblokjes en een beurt erbij gedaan. Bij het ophalen vertelde mijn garagehouder (geen Citroën-dealer, maar de garage waar ik ook met mijn vorige auto’s heen ging) dat er een terugroepactie was, wat te maken had met de distributieriem:

Omschrijving defect
Bij voertuigen met een EB2-motor komt de distributieriem in aanraking met de motorolie. Het kan daarbij voorkomen dat de riem wordt aangetast en er kleine deeltjes losraken die in het oliecircuit terecht komen.
Materiële gevolgen
Onvoldoende smering van de vacuümpomp doordat het oliefilter verstopt raakt met deeltjes van de distributieriem waardoor de rembekrachtiging kan uitvallen.
Mogelijk gevaar
Een (verkeers)ongeval met letselschade
Beschrijving van het herstel
De voertuigeigenaar wordt uitgenodigd een afspraak te maken met een merkdealer. De werkzaamheden bestaan uit het controleren van de distributieriem, onderdelen van het rembekrachtigingssysteem en het updaten van software.

De garagehouder wist me te vertellen dat de distributieriem in elk geval al behoorlijk aangetast is, terwijl hij eigenlijk nog ongeveer 40.000 km mee zou moeten gaan.

Nu staat er bij de herstelwerkzaamheden dat de distributieriem gecontroleerd wordt; zou dan het vervangen van de distributieriem niet worden ‘vergoed’? In mijn ogen wordt door een defect de distributieriem aangetast en zou dit dan ook onder de werkzaamheden moeten vallen, maar dat ben ik. Wat denken jullie? Zijn er al meer mensen hiermee naar de dealer geweest?

EDIT: Volledige terugroepactie info van het RDW: https://terugroepregister.rdw.nl/Pages/Terugroepactie.aspx?mgpnummer=MGP220495

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9116
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 01 februari 2023 10:25 AM
  [ # 1 ]

Je valt in herhaling. Smile

https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/242240/

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Frituurman
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 29-03-2021

Gepost: 01 februari 2023 10:39 AM
  [ # 2 ]

Maar dat is niet mijn vraag Smile

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3527
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 01 februari 2023 04:10 PM
  [ # 3 ]

Wat dan wel exact is de vraag ?

Alvast wat info:
De terugroepactie geld voor de motor met code HLX en HUZ.
Heb je die of een andere EB2 ? Hoe kun je zien of je die hebt: Kijk naar je VIN ( chassisnummer) daar staat de motorcode in, positie 6 7 en 8 zijn de motorcode.

Heb je een auto die onder deze regeling valt dan zul je naar een Citroen bedrijf moeten als je iets van tegemoetkoming of garantie wil.

Je hebt geen HLXof HUZ ? Die riem gaat niet eeuwig mee,  zacht gezegd, als je garage vindt dat hij aan vervangen toe is dan zou ik dat advies ter harte nemen.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
Frituurman
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 29-03-2021

Gepost: 01 februari 2023 04:23 PM
  [ # 4 ]

edit mod: ajb niet het voorgaande bericht quoten, maar gebruik de ‘plaats reactie’ knop

Bedankt voor je reactie. Ik weet al, op basis van het chassisnummer, dat het binnen de regeling valt. Ik ben alleen benieuwd of de distributieriem dan ook binnen de terugroepactie wordt vervangen of niet. Smile Ik zal vast niet de enige Citroën-bezitter op dit forum zijn met die vraag.

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3527
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 01 februari 2023 07:49 PM
  [ # 5 ]

Dat antwoord is makkelijk: Dat beslist Citroen, ze hebben geen verplichting, want de recall is bedoelt als veiligheidscontrole.
( De Europese regelgeving is vrij strikt, dit is geen “technisch” probleem ivm consumenten/product aansprakelijkheid etc maar een veiligheidsprobleem ivm de rembekrachtiging ). 
Ga dus naar een officiële Citroen dealer, of bel Citroen Nederland wat je moet doen.

Ter info: Bij de latere modellen met jouw motor is de vervangingsinterval van de riem al terug gebracht naar 100.000 km, en dat wordt gezien als “normaal regulier onderhoud”.
Als er vervangen moet worden moet je een offerte vragen en dan vragen of Citroen een bijdrage wil leveren.

Aangeven dat het regulier onderhoud juist is uitgevoerd en vooral dat bij elke olie verversing de juiste olie gebruikt is maakt je “casus” sterker, als je dat niet doet of kunt dan krijg jij het probleem op je bord. T’is maar een weet.

 

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook