Nieuwe veerbollen
Sebbe
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 103
Geregistreerd: 26-02-2021

Gepost: 02 maart 2023 12:35 AM

Hey,

Tijd voor nieuwe veerbollen voor en achter… al zei men garagist dat enkel de voorste aan vervanging toe zijn. Heb wat rond gelezen op het forum en velen raden aan om ook de achterste te vervangen dan maar. Heb ook gelezen dat de betere veerbollen de I.F.H.S. bollen zijn.
Nu voor men Xantia van 98 zou ik de XA55FC en de XA30RA moeten hebben. Wat zijn jullie meningen? Waar kopen jullie de veerbollen? En wat is nu het grote verschil met comfortbollen?
Is er iets waar ik extra moet op letten bij het vervangen van de bollen.
Van hoogste stand naar laagste stand, drukloos maken en bollen vervangen… eventueel lhm toevoegen….
Ik hoor het graag…

Profiel  
 
Dijsss
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 23
Geregistreerd: 09-11-2021

Gepost: 02 maart 2023 08:14 AM
  [ # 1 ]

Hoi!

Op mijn Xantia (ph2 1.8 16v) moeten eigenlijk ook 55 en 30 (dat is de druk in de bol). In mijn ervaring rijdt de Xantia net iets lekkerder met 70 en 40 bollen die eigenlijk voor de 1.6i en 1.9d zijn gemaakt (en nog een korte tijd op de 1.8i 8v) vooral de eerdere Xantia’s hadden deze bollen, omdat de klanten destijds over stapten van BX naar Xantia, en de veerervcaring wat vergelijkbaar moest zijn. Of de veerervaring echt zo vergelijkbaar is laat ik in het midden Smile

Hij veert iets soepeler, zonder echt te voelen als een slagschip (zoals comfortbollen wel doen). Ik heb ze destijds gekocht bij Garage80. Dat zijn dan de XA70FA en de XA40RX van I.F.H.S.

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9836
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 02 maart 2023 09:57 AM
  [ # 2 ]

Als je de bollen vervangt eerst een klein beetje losdraaien met systeem op druk; daarna drukloos maken en verder losdraaien.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
JW
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1978
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 02 maart 2023 11:18 AM
  [ # 3 ]
Dijsss schreef:

......

Hij veert iets soepeler, zonder echt te voelen als een slagschip (zoals comfortbollen wel doen)......

Onder mijn laatste Xantia, een 2.0i-16V Break waarmee ik 10 jaar gereden heb, had ik CB’s laten zetten. Dat is gedaan door Nard van Renard, op mijn verzoek.
Hij twijfelde er aan of dat zo’n goed idee was, maar ermee rijdend toen hij ze eronder gezet had was hij verrast door het rijgedrag. Geen sprake van slagschip-achtig gedrag, en geloof me, hij spaarde m’n Xant echt niet op het dijkje bij hem in de buurt.

Onder een Xantia zonder HA zou ik ze dan ook zo weer zetten.
Niet onder een HA2 uitvoering, net zomin als onder een C5 met HA3+. De interactie met de middenbollen en de dempers die daar zitten werkt niet echt goed, en zeker bij een wat zwaarder beladen auto kan dat averechts werken.

Groet,
JW

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook