Laswerk, vervorming bij opkrikken
cotr
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 104
Geregistreerd: 02-05-2006

Gepost: 23 maart 2023 08:01 PM

Ik heb wat roest bij het rechter achterscherm van mn AX. Nu is er een kier ontstaan tussen de bodemplaat van de kofferbak en het binnenscherm. Echter zodra ik de auto opkrik en de wielen komen van de grond, wordt de kier kleiner. Het verschil is enkele millimeters. De kier zit boven de dwarsbalk waar het achterste montagepunt van de draagarm op zit.

De vraag is nu wat ik het best kan doen als ik dit ga lassen. Als ik de auto op de kriksteun zet is de kier dus het kleinst. Maar dan zal er dus spanning op komen als de auto weer op zijn wielen staat. Als ik de assteun onder de draagarm zet is de kier dus groter, maar zal er minder spanning op komen.
In hoeverre draag het binnenscherm bij aan de stijfheid van het chassis? Ik neem aan dat de extra ribbels en plaat die in het binnenscherm zitten er niet voor niets zitten. Hoe kan ik dit het best aanpakken?

Auto staat op de krik:

Auto staat op zn wielen:

Profiel  
 
Jaak123
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 21
Geregistreerd: 16-11-2014

Gepost: 23 maart 2023 09:23 PM
  [ # 1 ]

Ik zou hem zo proberen op te bokken dat de kier op zijn kleinst is, over teveel spanning zou ik me niet zoveel zorgen maken, zo’n ax-je is ook maar een pluimgewicht, zeker aan de achterzijde.

Wat me meer zorgelijk lijkt is de staat van de onderste dwarsbalk ter hoogte vd bumpstop, deze draagt de achteras en dus het gewicht van je auto en lijkt me op de voorlaatste foto aardig krokant te zijn. Die opliggende binnenplaat in het binnenspatbord hoort door/langs de koffervloer heen te lopen om zo een verbinding/versteviging te maken met die bewuste draagbalk.

Even goed overleggen op welke manier je het aanpakt dus, de bedoeling zou moeten zijn om niet enkel de kier te dichten maar ook ervoor te zorgen dat er terug enige stevigheid in het geheel komt, vooral ter hoogte vd achteras.

Profiel  
 
cotr
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 104
Geregistreerd: 02-05-2006

Gepost: 23 maart 2023 09:38 PM
  [ # 2 ]

Bedankt voor je tip. De dwarsbalk ziet er erger uit dan dat het is, maar ik zal hem eerst eens goed schoonkrabben.
Ik zie net dat ik het bijschrift bij de foto verkeerd om had, heb ik nu goedgezet. De kier is dus kleiner als ik de auto opkrik.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25328
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 24 maart 2023 07:33 AM
  [ # 3 ]

Eerst alle roest wegslijpen. Dan houd je waarschijnlijk een aanzienlijk gat over en ga je er een stukje nieuw staal in lassen!!

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
GS1970
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 456
Geregistreerd: 29-12-2010

- GS/GSA GS Club
- GS/GSA GSA Club
- GS/GSA GS Confort
- GS/GSA GS Pallas
- GS/GSA GS 1220 Club
Gepost: 24 maart 2023 09:23 AM
  [ # 4 ]

Dat de kier groter wordt onder belasting betekent dat carrosserie begint te bezwijken. Altijd eerst de spanning eraf en dan pas lassen. Anders hou je een vervormde carrosserie over. En wat Boogaard zegt, niet bang zijn om goed al het rotte materiaal eerst te verwijderen.

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4851
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 24 maart 2023 07:00 PM
  [ # 5 ]

Deze auto ziet er uit alsof er heel lang niet aan roestpreventie is gedaan en dan ben je te laat.

Maar een mooi klussie als je kunt lassen.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook