1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
banjobout probleem
Krelis
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 10
Geregistreerd: 01-08-2021

Gepost: 12 april 2023 12:55 PM

Hallo beste mensen,

Ik ben Kees (Krelis) en ben in het bezit van een ID 19 P uit 1965, dus met de oude lange slag motor, rood systeem.
Een paar jaar met veel plezier gereden veelal op LPG.
Bij het kleppenstellen mayonaise onder het kleppendeksel. had ook al koelvloeistof verlies dus duidelijk: koppakking kapot. Voor mij een hele klus om de koppakking te vernieuwen maar toch gedaan. Tot mijn spijt heb ik de banjobout er scheef ingedraaid met als gevolg lekkage bij de bout en wel koelvloeistof.
Daarna het carter afgetapt en nieuwe olie er in. Vervolgens de banjobout er weer recht ingekregen en voorzichtig vastgezet met nieuwe dubbele koperen afdichtring.
Na starten nog een stroom olie bij de bout. Probleem wat te doen?
Zou het kunnen zijn dat ik bij de montage van de kop iets verkeerd gedaan heb waardoor het oliekanaal afgesloten is?
Ik vind namelijk dat de lekkage wel erg veel is bij een weliswaar voorzichtig vastgezette banjobout.
Ik wil de kop liever laten zitten. Is het mogelijk om met mijn compressor druk te zetten op de het draadgat van de bout om zo te achterhalen of er sprake is van een verstopping?
Ik weet ook niet waar het oliekanaal naar toe gaat.
Ik heb in eerdere topics gelezen dat bij de korte slag motor het kanaal naar de voorste lange kopbout gaat (waterman) Weet iemand hoe dat is bij de langeslagmotor? Ook van verlengde/8 mm/helicol gelezen. Graag advies!
Groet Kees

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25378
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 13 april 2023 10:21 AM
  [ # 1 ]

banjobout niet gescheurd?
staat wel 3 bar druk op…

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Krelis
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 10
Geregistreerd: 01-08-2021

Gepost: 13 april 2023 01:13 PM
  [ # 2 ]

Dank voor je reactie.
Nee de bout is oké.

Ik zelf denk eerder aan een verstopping van het oliekanaal in de kop.
Op welke manier kan ik dat uitsluiten ?

Profiel  
 
Gepost: 13 april 2023 01:18 PM
  [ # 3 ]

Ik vind het even verwarrend, Kees. Na verkeerd indraaien van de bout had je koelvloeistoflekkage langs de bout, nu olie? Ik neem aan dat je het over de banjobout van de uitwendige olieleiding hebt (en dan die aan de bovenkant, waar de leiding aan de kop zit). Ik heb zelf wel eens koelvloeistoflekkage gehad langs een bout van het uitlaatspruitstuk (die bootgaten komen namelijk uit in een waterkanaal), maar een bout van een olieleiding mag natuurlijk niet in een waterkanaal uitkomen. Ik ga eens even voor je naar zo’n kop kijken (heb hier nog een HY kop los liggen en die zijn vergaand hetzelfde), maar volgens mij zijn de oliekanalen na dat leidinkje niet meer zo klein dat ze makkelijk verstoppen.

Profiel  
 
Gepost: 13 april 2023 01:31 PM
  [ # 4 ]

Wanneer ik perslucht op het boutgat voor de leiding zet, komt de lucht er uit langs het dichtstbijzijnde gat van een kopbout. Probeer ik die (aan beide zijden tegelijk, want losse kop) met mijn vingers dicht te houden, dan kom ik handen tekort om te voelen waar de lucht dan uit komt. De luchtstroom heeft dan evenwel een behoorlijke restrictie, want ik kan de druk van de compressor niet tegenhouden met mijn vingers op de gaten van de kopbout.

Profiel  
 
Krelis
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 10
Geregistreerd: 01-08-2021

Gepost: 13 april 2023 03:51 PM
  [ # 5 ]

Inderdaad Graddus heb ik het over de banjobout van de uitwendige olieleiding naar de kop.
Dat er koelvloeistof bij de bout lekte kwam omdat er koelvloeistof onderin het carter zat.
Ik neem aan veroorzaakt door de kapotte koppakking.
De olie heb ik daarna ververst. Nu lekt er dus olie en geen beetje.
Is het een idee om het kleppendeksel weer te verwijderen, dan perslucht op het draad gat in de kop zetten, waar de banjobout in hoort zodat te zien is waar de lucht uitkomt. En zo verstopping (door ev. verkeerde montage) uit te sluiten.
Daarna moet ik zien hoe ik de banjo weer lekvrij er in krijg.
Graag reactie van ervaren mensen.
Dit is voor mij de eerste keer dat ik zo een reparatie doe.
Groet, Kees

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 13 april 2023 05:23 PM
  [ # 6 ]

Heb je de O-ringen onder de cilinderkopbouten toevallig vervangen?

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Gepost: 13 april 2023 05:25 PM
  [ # 7 ]

Ik heb daar ook niet zoveel ervaring mee, maar dat leidinkje verzorgt de olietoevoer naar de cilinderkop, dus ik vermoed dat de olie ergens via een boring bij de tuimelaar-as moet uitkomen. Kleppendeksel verwijderen en met perslucht in het gat waar de banjobout in hoort blazen lijkt mij geen kwaad te kunnen. Lucht doet mijns inziens geen kwaad aan olie Smile

Profiel  
 
Gepost: 13 april 2023 05:26 PM
  [ # 8 ]
waterman schreef:

Heb je de O-ringen onder de cilinderkopbouten toevallig vervangen?

O-ringen onder de cilinderkopbouten? Bij een langeslagmotor? Die heb ik daar nog nooit gezien denk ik.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 13 april 2023 05:52 PM
  [ # 9 ]

Ik bedoel de dingen onder de poot van de tuimelaaras, inlaatzijde.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Jeroen Simons
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1314
Geregistreerd: 27-03-2011

- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Gepost: 13 april 2023 06:04 PM
  [ # 10 ]
waterman schreef:

Heb je de O-ringen onder de cilinderkopbouten toevallig vervangen?

Want?

Beste Kees,
Ik zou iemand uitnodigen om even mee te kijken. Via teams of fysiek. Ik denk dat je klachten nog te ongericht zijn voor een advies op afstand.

VrGrJ
Citroein, dat rijdt pas fijn
bye2

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 13 april 2023 06:07 PM
  [ # 11 ]
waterman schreef:

Ik bedoel de dingen onder de poot van de tuimelaaras, inlaatzijde.

O wacht, dat is een onderdeel wat een lange slag motor nog niet heeft. Geloof ik.

Dan kan het zo zijn dat je de asjes van de tuimelaars verkeerd om hebt gemonteerd, in dat geval kan de oliedruk ook z’n weg niet vinden in de kop. Dat zou er echter niet gelijk voor mogen zorgen dat je zo’n gigantische lekkage krijgt op die banjobout.

Ik gok er dan toch op dat het scheef indraaien heeft gezorgd voor een beschadiging die nu lekkage gaat geven.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Krelis
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 10
Geregistreerd: 01-08-2021

Gepost: 13 april 2023 07:39 PM
  [ # 12 ]

Heren bedankt voor jullie reacties en meedenken.
Mijn motor heeft heeft inderdaad nog geen O-ringen.
Naar beste weten de galerij en tuimelaars gemonteerd zoals alles zat.
Morgen ga ik de persluchtproef doen en als er geen verstopping is het banjobout gebeuren aanpakken.
Vervelend is wel dat hij zo kort tegen het schutbord aanzit, lastig, hopelijk plaats genoeg voor het inbrengen van de helicol. Ik hou mij aanbevolen voor suggesties en bedankt!
Groet, Kees

Profiel  
 
Gepost: 14 april 2023 06:44 AM
  [ # 13 ]

Succes en hopelijk valt het allemaal mee.

Profiel  
 
Mathieu
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 165
Geregistreerd: 10-03-2007

Gepost: 14 april 2023 10:56 AM
  [ # 14 ]
Krelis schreef:

Vervelend is wel dat hij zo kort tegen het schutbord aanzit, lastig, hopelijk plaats genoeg voor het inbrengen van de helicol. Ik hou mij aanbevolen voor suggesties en bedankt!
Groet, Kees

Zelf gebruiken wij aan boord vaak loctite 542 om dit soort problemen te verhelpen.

Groet,

Mathieu.

Profiel  
 
Krelis
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 10
Geregistreerd: 01-08-2021

Gepost: 14 april 2023 12:25 PM
  [ # 15 ]

hallo allemaal.

Vanmorgen het kleppendeksel gelicht. De banjobout er uitgedraaid en perslucht op het gat gezet. Hoera bij alle tuimelaars oliebellen. Dus gelukkig geen verstopping.
Een vriend gaat nu een nieuwe banjobout (1 cm langer) van een boutje M7 x 25 maken.  De draad in de kop lijkt goed en is diep genoeg. Die langere bout durf ik dan strakker vast te zetten.
Jullie horen nog van mij.
Groet Kees.

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook