1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Laadspanning plotseling veel te hoog - wat kan de oorzaak zijn?
Erixelf
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 42
Geregistreerd: 23-09-2019

Gepost: 02 mei 2023 08:50 PM

Vanavond was ik een rondje aan het rijden in de D Super5. Plotseling ging mijn radio uit zodra de motor meer toeren ging maken. Bij minder toeren sprong hij weer aan.
De laadstroom bleek op te lopen tot een belachelijke en gevaarlijke 17,8 volt.
Na het starten van de motor begint het met 13,8 volt, maar dat loopt in mum van tijd op naar 16,9 volt bij stationair toerental. Een beetje gas bijgeven levert de genoemde 17,8 volt op.

Ik heb een Paris Rhone A13R wisselstroom dynamo met een “moderne” externe spanningsregelaar (HC Cargo 130675).
Wat ligt het meest voor de hand? Dat de dynamo de geest heeft gegeven of dat het de spanningsregelaar is?
Als het de dynamo is, wil ik hem inwisselen voor een dynamo met ingebouwde regelaar, maar het scheelt nogal veul geld en werk of de regelaar vervangen moet worden of de hele dynamo.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43019
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 02 mei 2023 09:00 PM
  [ # 1 ]

Spanningsregelaar stuk…

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
GS1970
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 459
Geregistreerd: 29-12-2010

- GS/GSA GS Club
- GS/GSA GSA Club
- GS/GSA GS Confort
- GS/GSA GS Pallas
- GS/GSA GS 1220 Club
Gepost: 02 mei 2023 09:03 PM
  [ # 2 ]

Dit ligt 99% zeker aan de spanningsregelaar. Kun je ook eenvoudig controleren door de spanning op de veldbekrachtigingsaansluiting van je dynamo te meten. Deze is maximaal bij stationair toerental en wordt lager naarmate het toerental toeneemt. De veldstroom moet immers teruggeregeld worden bij toenemend toerental om de spanning niet te laten oplopen. Ik vind overigens een externe regelaar (mits elektronisch) een groot voordeel, omdat je deze eenvoudig kunt wisselen bij panne (langs de weg), en de regelaar is meestal hetgene wat plots de geest geeft. Bovendien is de montage op de dynamo ook niet bevorderlijk voor de levensduur.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43019
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 02 mei 2023 09:11 PM
  [ # 3 ]

Nadeel van een externe regelaar is wel dat er extra bedrading nodig is, die gedoe kan geven, en de dynamo’s die bij dat systeem horen minder vermogen leveren, vooral bij lagere toerentallen. Mijn ervaring met DS dynamo’s is dat een moderne dynamo beter laadt en veel minder gezeur geeft dan het ouwe systeem met externe regelaar.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Erixelf
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 42
Geregistreerd: 23-09-2019

Gepost: 02 mei 2023 09:52 PM
  [ # 4 ]

Dank voor het meedenken. Zojuist een nieuwe regelaar besteld. Zodra die gemonteerd is zal ik de uitkomst hier delen.

Profiel  
 
CitroEef
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 72
Geregistreerd: 19-06-2009

- ID/DS 21 Pallas BVH
- (Grand) C4 Picasso Exclusive
- Overig Rover SD1 3500 Vandenplas
- Overig Jaguar XJS-C 5.3 V12 cabrio
Gepost: 03 mei 2023 02:24 PM
  [ # 5 ]

Hoi Erixelf

Kan je niet echt helpen, maar heb wel een vraag. Ik heb nog de orignele mechanische regelaar (werkt goed en daar zou ik je wel mee kunnen helpen) maar heb ook wel eens gezocht naar een electronische.
Vraagje; Hoe sluit je de HC Cargo 130675 aan? ik zie dat ie een D+, D- en DF aansluiting heeft. Is het dan simpelweg: D+ aan + van dynamo, D- aan 0/chassic en DF aan veld-aansluiting van dynamo? Hoe werkt dat met het laad-indicatie-lampje?

Groet
Evert

Profiel  
 
Erixelf
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 42
Geregistreerd: 23-09-2019

Gepost: 03 mei 2023 06:09 PM
  [ # 6 ]

Hallo Evert,
Bij mij zat het al volgt:

Exc zit aan DF
R zit aan D-
L zit aan D+

Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

Erik

Profiel  
 
Jeroen Simons
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1312
Geregistreerd: 27-03-2011

- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Gepost: 03 mei 2023 09:25 PM
  [ # 7 ]

Die AMP stekers blijven toch altijd wat knullig om te zien. Ze kunnen namelijk ineens (geheel of deels) lossen en daardoor allerlei storingen veroorzaken. Met krimpkous en solderen zijn ze betrouwbaarder te maken. Ik zou dat in dit geval doen.

Ik zag ooit op een journaal een item over de Fyra van AB. De hogesnelheidstrein die het in de praktijk liet afweten en de NS hoofdpijn bezorgde. De directeur van AB legde in de cockpit uit dat er niets aan de hand was.. Die Fyra was voorzien van AMP stekers in de cockpit, zelfs het blauwe bakje met stekers en de tang waren zichtbaar …….

VrGrJ
Citroein, dat rijdt pas fijn
bye2

Profiel  
 
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3189
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 03 mei 2023 11:57 PM
  [ # 8 ]

Spanningsverlies in de bedrading van het contactslot naar de regelaar zet de spanningsregelaar op het verkeerde been !!

als je zo een lange rit maakt kook je de batterij leeg ,

en springen alle lampjes die gebruikt worden ; stoplicht , richtingaanwijzers , luminition ontsteking .......

Walter

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9850
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 04 mei 2023 11:39 AM
  [ # 9 ]
Jeroen Simons schreef:

Die AMP stekers blijven toch altijd wat knullig om te zien. Ze kunnen namelijk ineens (geheel of deels) lossen en daardoor allerlei storingen veroorzaken. Met krimpkous en solderen zijn ze betrouwbaarder te maken. Ik zou dat in dit geval doen.

Ik zag ooit op een journaal een item over de Fyra van AB. De hogesnelheidstrein die het in de praktijk liet afweten en de NS hoofdpijn bezorgde. De directeur van AB legde in de cockpit uit dat er niets aan de hand was.. Die Fyra was voorzien van AMP stekers in de cockpit, zelfs het blauwe bakje met stekers en de tang waren zichtbaar …….

Of een goede krimptang met de bijbehorende blote stekkertjes. Darna krimpkous er overheen.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43019
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 04 mei 2023 12:27 PM
  [ # 10 ]

dubbel

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43019
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 04 mei 2023 12:30 PM
  [ # 11 ]

Ja, of een stekkerhuls van plastic. Zo deed Citroën dat ook.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
CitroEef
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 72
Geregistreerd: 19-06-2009

- ID/DS 21 Pallas BVH
- (Grand) C4 Picasso Exclusive
- Overig Rover SD1 3500 Vandenplas
- Overig Jaguar XJS-C 5.3 V12 cabrio
Gepost: 04 mei 2023 02:52 PM
  [ # 12 ]
Erixelf schreef:

Hallo Evert,
Bij mij zat het al volgt:

Exc zit aan DF
R zit aan D-
L zit aan D+

Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

Erik

Zeker, helemaal duidelijk
Bedankt!

 

Profiel  
 
Erixelf
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 42
Geregistreerd: 23-09-2019

Gepost: 05 mei 2023 09:47 PM
  [ # 13 ]

Alles weer in orde. Er zit nu een Hella spanningsregelaar op.
Dank voor het meedenken.

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4862
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 05 mei 2023 10:12 PM
  [ # 14 ]

Multimetertje van geen 4 euro. Ik heb er drie en ik heb ook een heel dure, maar die is niet meer betrouwbaar.

Profiel  
 
camemBert
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1523
Geregistreerd: 26-06-2006

- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Gepost: 08 mei 2023 10:48 AM
  [ # 15 ]

Erixelf, offtopic: ik zou wel de min- en plus-klem wat verder over de accupolen schuiven

Du pain, du vin et… Citroën!

Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook