P1336 storing advies gevraagd
MystiQ
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 19-05-2023

Gepost: 01 juni 2023 03:56 PM

Hallo mede forumgenoten,

Ik ben nieuw hier en in het bezit van een C4 picasso uit 2008 met de 1.8 motor. Nou had ik al langere tijd last van een aparte storing als de motor koud was en je wilde wegrijden alsof die verzoop of het gevoel dat het gas niet werkte. Dat was meestal weg als je een keer goed gas gaf.

Omdat het vermoeden was dat het gasklephuis vies was heb ik die schoongemaakt. Met lagere toeren liep het wel beter daarna. Nu kreeg ik daarvoor en na het schoonmaken al weleens de emissie storing melding en na uitlezen kwam P1336 naar voren. Dus de andere mogelijkheid vervangen de bobines. Helaas kwam het probleem toch weer terug met zelfs af en toe compleet afslaan. Alsof de motor niet genoeg of teveel benzine kreeg. Toen kreeg ik met uitlezen P1338 storing dus uit voorzorg de nokkenassensor vervangen maar uiteraard helaas niet opgelost.

Nu heb ik nu met rijden het idee dat wanneer ik weinig gas geef het op zich goed loopt maar wanneer ik extra gas geef de auto verzuipt net als met een brommer. Als je dan tot stilstand komt en wil optrekken valt die uit met P1336 als melding.

Kortom best frustrerend en vraag me nu af of het niet de benzinepomp kan zijn die niet de gewenste druk kan leveren als dat nodig is. Of toch het gasklephuis? Ik zit een beetje met me handen in het haar en weet het niet meer. Vandaar dat ik graag jullie advies wil. Sorry voor het lange verhaal Smile

Profiel  
 
CitroEef
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 72
Geregistreerd: 19-06-2009

- ID/DS 21 Pallas BVH
- (Grand) C4 Picasso Exclusive
- Overig Rover SD1 3500 Vandenplas
- Overig Jaguar XJS-C 5.3 V12 cabrio
Gepost: 02 juni 2023 03:17 PM
  [ # 1 ]

Hoi

Geen idee over de storingscodes, maar het lijk Lijkt of je ontsteking niet helemaal OK is. Lang geleden had ik ook zoiets gehad bij de 1.8 motor van mijn Xsara picasso. Toen was de bonine niet helemaal lekker meer. Gebeurde op vakantie, de wegenwacht heeft toen de electrodeafstand verkleind als tijdelijke oplossing. Hielp goed, thuis bobine vervangen en het was helemaal opgelost. MIsschien iets om te checken…

Profiel  
 
MystiQ
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 19-05-2023

Gepost: 02 juni 2023 07:27 PM
  [ # 2 ]

Bobines zijn vervangen en dat heb ik met mijn Xsara Picasso ook gehad maar daar merkte ik dat die op 3 poten liep. Dit voelt anders

Profiel  
 
klever33
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 371
Geregistreerd: 13-12-2019

Gepost: 02 juni 2023 08:47 PM
  [ # 3 ]

P1336 is krukas/toerental sensor en zit in het koppelingshuis. Dit leidt tot storingen in de ontsteking zoals slechter aanslaan, niet goed het gas aannemen, onregelmatig lopen van de motor.

Mij ontgaat uit het verhaal de logiek van de nokkenassensor.
Nokkenassensor heeft een foutcode uit de serie P0340 - 0349

Profiel  
 
MystiQ
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 19-05-2023

Gepost: 03 juni 2023 07:28 AM
  [ # 4 ]

Dank je wel voor je reactie. Ik heb de nokkenassensor vervangen omdat ik ook de storing p1338 kreeg oftewel misfire cilinder 2 maar schijnbaar is dit ook de nokkenassensor. Toen ik deze loshaalde liep de motor op dezelfde manier als wanneer hij in de storing ging. Plus deze was makkelijk te bereiken.

De krukassensor is zeker niet makkelijk te bereiken?

Profiel  
 
MystiQ
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 19-05-2023

Gepost: 03 juni 2023 08:17 AM
  [ # 5 ]

Daarnaast was het zo dat elke keer wanneer die ‘verzoop’, storing kreeg en afsloeg met lage toeren wanneer ik dan de motor uitzet en opnieuw start het weer normaal liep. Met een krukassensor die kapot is zou je zeggen dat de auto slecht moet starten. Daarom neig ik naar de brandstofpomp omdat die nog ‘analoog’ is en niet in de storingen naar voren komt?

Profiel  
 
klever33
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 371
Geregistreerd: 13-12-2019

Gepost: 04 juni 2023 09:41 PM
  [ # 6 ]

Bij een electronisch gestuurd injectiesysteem bestaat het probleem ” verzuipen” niet. Als het ontstekingssysteem uitvalt worden de verstuivers niet aangestuurd en spuiten geen brandstof in. Als dit wel het geval zou zijn dan wordt het binnenwerk van de katalysator onmiddellijk vernield.

De codes P1337 -1338 - 1339 - 1340 staan voor ontstekingsuitval ( overslaan ) van cylinder 1 resp. 2-3-4.

Krukassensor: als deze geen of een te zwak signaal afgeeft aan het motorstuurapparaat slaat de motor niet aan d.w.z. ontsteking wordt niet geactiveerd door het motorstuurapparaat en motorstuurapparaat activeert geen brandstofinspuiting. Motorstuurapparaat heeft het signaal nodig van de krukassensor en de nokkenassensor en beiden moeten overeenkomstig het kenveld zijn. 

Koudstart is blijkbaar geen probleem, maar het probleem komt bij het opwarmen of warm zijn van de motor.De sensor heeft een spoeltje en kan dan een probleem worden door de motorwarmte en ” vergeet ” hier en daar een goed signaal af te geven aan het motorstuurapparaat = ontstekingsuitval. Kun je in het diagnoseapparaat zien in Live Data en of Froozen Data. Komt het steeds voor dan neemt het motorstuurapparaat een cylinder meestal nummer 2 uit bedrijf om de katalysator te beschermen. Wordt de motor stop gezet en daarna weer gestart loopt de motor voor een korte tijd weer rond en begint de cyclus opnieuw.
Krukassensor geeft een wisselspanning af en bij zo een storing eigenlijk alleen maar te zien/vinden in een scopebeeld.

Kortom de eerste verdachte blijft de krukassensor en zit bijna altijd in de bovenhelft van het koppelingshuis.

 

 

Profiel  
 
klever33
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 371
Geregistreerd: 13-12-2019

Gepost: 04 juni 2023 11:10 PM
  [ # 7 ]

Aangaande de opmerking over de brandstofpomp : de eigendiagnose in het motorstuurapparaat maakt de foutcodes aan.
In het kenveld is vastgelegd hoevaak een storing zich moet voordoen in de start -lopen - stop modus.
De eigendiagnose heeft mbt de brandstofpomp geen storing vastgesteld, dus geen foutcode, dus geen storingscode in het diagnoseapparaat.

Profiel  
 
MystiQ
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 19-05-2023

Gepost: 06 juni 2023 10:17 PM
  [ # 8 ]

Dank je wel voor de heldere toelichting. Ik heb net gekeken of ik de krukassensor kon vinden bovenop het koppelingshuis maar het is lastig zoeken. Kwam alleen iets tegen bovenop het koppelingshuis maad of dat het nou is vraag ik mij af. Heeft niemand een overzicht met bepaalde onderdelen zoals de sensor op de motor? Best irritant sleutelen zonder te weten waar wat zit.

Profiel  
 
MystiQ
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 19-05-2023

Gepost: 15 juni 2023 12:10 AM
  [ # 9 ]

Krukassensor vervangen wat een rotklus helaas nog steeds dezelfde storing en problemen. Weet iemand welke waarden het gasklephuis moet hebben zit nu op 11% stationair en 60% bij volgas wat volgens mij te weinig is.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook