1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Automaat meldt “Storing versnellingsbak.” maar schakelt prima
Nirotec
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 10
Geregistreerd: 10-07-2005

Gepost: 04 juni 2023 05:19 PM

Betreft mijn C4 2.0 16V uit 2006 met automatische transmissie.

Bij het starten meldt de automatische transmissie altijd “Storing versnellingsbak.”, waarna het storingslampje blijft branden. De transmssie schakelt nog steeds probleemloos ondanks deze melding, nu alweer zo’n 5 maanden en 5000km.
Toen ik de storing kreeg meteen de garage laten checken, en die gaven aan dat het een storing in de CAN bus is, die ze niet weg krijgen. Daarna ook nog nagevraagd bij een andere garage en die konden me ook niet verder helpen om die storing weg te krijgen. Maar ik wil toch graag van die storingsmelding af.

Mijn vragen zijn:
* Is er mogelijk een onderliggend probleem dat deze melding veroorzaakt?
* Hoe krijg ik deze melding weg?

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3538
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 04 juni 2023 08:53 PM
  [ # 1 ]

Als je zo’n storing krijgt dan moet je altijd het naadje van de kous weten: Welke storing zit er achter, en dat moet je uitlezen.
Want die “storing transmissie” is het gevolg van storing met een code. ( of meer dan 1).
Weet je welke storing het was ? Weet de garage diepte uitgelezen heeft ?

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
Nirotec
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 10
Geregistreerd: 10-07-2005

Gepost: 05 juni 2023 12:34 AM
  [ # 2 ]

De correcte melding was “Storing versnellingsbak.” terwijl ik eerst meldde “Storing transmissie”, dus dat heb ik gewijzigd.

Ik weet de storingscode niet, ook de diepte van uitlezen niet (ik neem aan dat je dat bedoelt, ik heb zelf geen ervaring met het uitlezen van foutcodes).
Zoals mijn garage waar ik de auto in onderhoud heb reageerde, gaven ze mij de indruk dat ik er me niet te druk om moest maken als hij verder goed schakelt.

Maar ik begrijp dus van jou dat het niet een onschuldige storing in de CAN bus is, zoals mijn garage doet voorkomen. Begrijp ik dat goed van je?

Ik zal proberen te achterhalen wat de foutcode is of mogelijk dat er meerdere zijn.

Profiel  
 
Jeroen Simons
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1314
Geregistreerd: 27-03-2011

- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Gepost: 05 juni 2023 06:46 PM
  [ # 3 ]

Als ik “storing automaat” hoor, dan denk ik meteen aan de Citroenspecialist op dat gebied: Johan Oldenhage.

VrGrJ
Citroein, dat rijdt pas fijn
bye2

Profiel  
 
Nirotec
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 10
Geregistreerd: 10-07-2005

Gepost: 05 juni 2023 11:43 PM
  [ # 4 ]

Bedankt voor de info, Johan Oldenhage kende ik nog niet. Wel een beetje ver weg voor mij.
Ik woon in Eindhoven en hier had ik ook al een Citroen specialist gebeld, maar die wou er niet eens naar kijken. Hij verwees me door naar de dealer. Daar laat ik ‘m nu maar uitlezen. Mocht ik daar niet wijzer worden dan heb ik in ieder geval nog jouw tip achter de hand.

Profiel  
 
Menno
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1743
Geregistreerd: 29-07-2003

- C4 (2004-heden) Cactus 1.2 Shine EAT6
- DS 3 1.2 So Chic EAT6
- 2CV AZ-A
Gepost: 06 juni 2023 07:31 AM
  [ # 5 ]

Autrans misschien even vragen …
https://www.autrans.nl/overons/vestigingen/

Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.)
Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Blue Encre
Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3538
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 06 juni 2023 08:56 AM
  [ # 6 ]

Er zit een AL4 automaat in je C4. Dat is een in Frankrijk gebouwde bak, samenwerking tussen PSA en Renault.

En “can-bus” storing is niet normaal, want dat wil zeggen dat er een elektrisch probleem is, kan een kabel aansluiting zijn etc.
Als door een Can-bus fout een onderdeel niet de goede informatie krijgt dan is daar een reden voor, zelfs als alles goed lijkt te werken.
Die AL4 bakken zijn redelijk specifiek, vandaar het advies om naar Johan Oldenhage te gaan, en het feit dat de “Citroen specialist” zegt dat je naar de dealer moet.
Ik zou eerst eens goed laten uitlezen, want als het een can-bus storing is met je naar iemand die daar verstand van heeft, zoals Oldernhage, of misschien dat de Citroen garage dat nog weet, als het in de bak zit hebt je andere opties:

Autrans zit ook in Tilburg, dat is een automaten specialist en je zou ook een Renault garage kunnen vragen, in Renault’s zijn ook heel veel van dei AL4’s gemonteerd. Ik dacht dat Muzenberg in Eindhoven voorheen Renault dealer was: Dan moet je wel direct je probleem op tafel leggen: Ik heb een C4 met een AL4 bak en dit is de storing. Maar zoals gezegd: Als het een elektrische storing is dan is dat vaak weer niet hun vak.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
Nirotec
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 10
Geregistreerd: 10-07-2005

Gepost: 07 juni 2023 01:29 PM
  [ # 7 ]

Bedankt voor jullie info heren. Gezien jullie reactie lijkt het dat ik deze melding toch iets serieuzer moet nemen dan mijn garage zei.

Ik heb een afspraak bij Autran in Tilburg gemaakt voor eind volgende week. Dat is goed te doen vanuti Eindhoven. Ik laat weten wat eruit komt.

Profiel  
 
Nirotec
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 10
Geregistreerd: 10-07-2005

Gepost: 19 juni 2023 12:56 AM
  [ # 8 ]

Autrans heeft de volgende codes uitgelezen:

P250D Fout? Motoroliepeil sensor.
P0671 Fout? ECM storing electr. carrosie.
U0404 Canbus steunapp trans.

Conclusie was dat er signalen met verkeerde waarden bij de versnellingsbak binnenkomen. Dat zou dan mbt het olie niveau zijn. Olie is echter op peil. Dit zou b.v. corrosie van stekkes kunnen zijn.
Advies is om stekkers bij computer los te halen en te checken en eventueel met contactspray te behandelen.
De dealer kan mogelijk meer info uitlezen. Anders gewoon zo door blijven rijden.

Niet helemaal wat ik verwacht had voor een diagnose van 89 euro.

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3538
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 19 juni 2023 07:40 AM
  [ # 9 ]

Ik denk dat ze bij Autrans wel veel van versnellingsbakken weten, maar de motorcodes neit echt kennen.

Een P250D wil inderdaad zeggen dat er een probleem is met de Motor Olie niveau sensor: Die geeft een hogere waarde dan mogelijk.
Je kunt de stekker aansluiting een nakijken, maar anders zou ik die negeren en zelf het oliepeil af en toe controleren.

P0671 is een foutcode voor de motor. Bij een diesel is dat gloeiplug 1, maar bij een benzine zou dat de nokkenasversteller moeten zijn.

Nu is de grote vraag of die fouten een keer voorkomen of vaker. Wissen en kijken of ze terug komen is dan de oplossing.
Zolang het motor controle lampje ( oranje) niet aangaat zou ik er niet te veel aandacht aan geven.

U404: Dat wil zeggen dat de schakelcomputer niet de goede informatie krijgt van de bak in welke stand hij exact staat. Dat gaat inderdaad via de can-bus.
Je zou dan de stekers een kunnen nakijken ( op de bak en op de ecu/computer ) pennen schoonmaken ( voorzichtig, relatief fragiel) en contactspray op doen.
Omdat die fout eigenlijk alleen bij het starten optreedt lijkt het of dat de ecu bij het opstarten niet exact doorkrijgt in welke stand de bak staat, maar als de motor loopt werkt alles, dus dan is de informatie er wel.
Ik zou eens kijken of de massakabel van het blok naar de carrosserie nog 100% is ( maar ik weet bij jouw auto niet waar die zit) of een extra massakabel aanbrengen voor de zekerheid ( moet een dikke zijn die de stroom van de startmotor kan hebben, dus 16 mm2 of meer) en daarnaast of je accu nog echt 100% OK is. Als je namelijk een te grote spanningsdip krijgt door het starten dan kan er wel wat fout gaan, en als je blok/bak en de carrosserie een heel klein spanningsverschil hebben dan vindt je canbus dat “niet leuk”.
Maar omdat na het starten alles wel goed gaat en de fout elektrisch mag je aannemen dat met je bak alles OK is.

 

 

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2034
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 19 juni 2023 05:33 PM
  [ # 10 ]

Als je de VIN van deze C4 geeft, zal ik op Service.Citroën kijken naar specifieke codes.
En verder of er nog TSB’s zijn over dit onderwerp.

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
Nirotec
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 10
Geregistreerd: 10-07-2005

Gepost: 21 juni 2023 05:24 PM
  [ # 11 ]

Quoten van het voorgaande bericht is niet toegestaan, zie ook nummer 10 van de forumregels. police

Zou mooi zijn als je dat wil doen. Voor zover ik begrijp is dit het VIN nummer:

VF7LCRFJF74563067

Alvast bedankt!

Profiel  
 
Nirotec
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 10
Geregistreerd: 10-07-2005

Gepost: 21 juni 2023 05:42 PM
  [ # 12 ]
Citroensmgz schreef:

Ik denk dat ze bij Autrans wel veel van versnellingsbakken weten, maar de motorcodes neit echt kennen.

Een P250D wil inderdaad zeggen dat er een probleem is met de Motor Olie niveau sensor: Die geeft een hogere waarde dan mogelijk.
Je kunt de stekker aansluiting een nakijken, maar anders zou ik die negeren en zelf het oliepeil af en toe controleren.

P0671 is een foutcode voor de motor. Bij een diesel is dat gloeiplug 1, maar bij een benzine zou dat de nokkenasversteller moeten zijn.

Nu is de grote vraag of die fouten een keer voorkomen of vaker. Wissen en kijken of ze terug komen is dan de oplossing.
Zolang het motor controle lampje ( oranje) niet aangaat zou ik er niet te veel aandacht aan geven.

U404: Dat wil zeggen dat de schakelcomputer niet de goede informatie krijgt van de bak in welke stand hij exact staat. Dat gaat inderdaad via de can-bus.
Je zou dan de stekers een kunnen nakijken ( op de bak en op de ecu/computer ) pennen schoonmaken ( voorzichtig, relatief fragiel) en contactspray op doen.
Omdat die fout eigenlijk alleen bij het starten optreedt lijkt het of dat de ecu bij het opstarten niet exact doorkrijgt in welke stand de bak staat, maar als de motor loopt werkt alles, dus dan is de informatie er wel.
Ik zou eens kijken of de massakabel van het blok naar de carrosserie nog 100% is ( maar ik weet bij jouw auto niet waar die zit) of een extra massakabel aanbrengen voor de zekerheid ( moet een dikke zijn die de stroom van de startmotor kan hebben, dus 16 mm2 of meer) en daarnaast of je accu nog echt 100% OK is. Als je namelijk een te grote spanningsdip krijgt door het starten dan kan er wel wat fout gaan, en als je blok/bak en de carrosserie een heel klein spanningsverschil hebben dan vindt je canbus dat “niet leuk”.
Maar omdat na het starten alles wel goed gaat en de fout elektrisch mag je aannemen dat met je bak alles OK is.

 

 

Bedankt voor je uitgebreide reactie.

Wel fijn om te horen dat met de bak waarschijnlijk alles OK is.

Ik ben geen expert, dus mogelijk wat “domme” vragen…

Stekkertjes loshalen en schoonmaken zal me wel lukken. Maar ik zie wel veel stekkers bij de computer zitten. Ik zou dan wel gericht de juiste stekkers willen loshalen en niet zomaar alle stekkers uit de computer trekken. Lijkt me niet verstandig, toch?
Kan ik ergens info vinden over welke stekkers waarvoor zijn?

En die stekker op de versnellingsbak zit zeker ergens onder de auto?

Je schreef “Zolang het motor controle lampje ( oranje) niet aangaat zou ik er niet te veel aandacht aan geven.”
Er gaat wel een algemeen oranje service lampje branden, niet specifiek voor de motor. Als ik de diagnose knop die bovenop het dashboard zit indruk, komt hij wel steeds op het scherm met de melding “Storing versnellingsbak.”, maar verder niet mbt de motor.

P0671 gaat over de nokkenas bij een benzine motor zeg je, dat klinkt voor mij toch wel weer verontrustend. Of kan ik dat gewoon negeren?

De accu lijkt voor mij gewoon OK. Auto start b.v. altijd prima. Of moet ik die speciaal laten nameten of hoe kom ik daar anders achter of die OK is?

Je schreef “...lijkt het of dat de ecu bij het opstarten niet exact doorkrijgt in welke stand de bak staat…”.
Maar ik moet de bak altijd in P zetten om te kunnen starten. Moet de computer dan niet zeker weten dat de bak in P staat om te kunnen starten?

De fouten komen overigens terug, nadat ze gewist zijn.

 

 

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3538
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 21 juni 2023 10:36 PM
  [ # 13 ]

Het start-blokkeer systeem: Handel in P om te starten werkt onafhankelijk van de communicatie tussen computer en AL4, ik dacht dat er een schakelaar onder de hendel zit.  Die AL4 was de eerste generatie Franse vol-automaat met elektronische sturing, een gezamenlijk project van PSA en Renault.
Toen ( 2006) was de electronisch integratie nog niet zo ver als vandaag.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2034
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 21 juni 2023 11:20 PM
  [ # 14 ]

Er zit een schakelaar in de bak, onder de overbrenging die door de kabel bediend wordt als je de hendel beweegt in de auto.

Die schakelaar moet op de juiste wijze in z’n posities komen als je ‘m in de auto bedient.
Daar kan wel eens iets mee misgaan, ik heb dat zelf meegemaakt bij de AL4 in mijn Xantia.
Die is toen opnieuw goed afgesteld, da’s een precisie klusje, uit te voeren met een Ohmmeter en iemand in de auto die de hendel beweegt.

Groet,
JW

 

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2034
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 22 juni 2023 01:36 PM
  [ # 15 ]
JW schreef:

Als je de VIN van deze C4 geeft, zal ik op Service.Citroën kijken naar specifieke codes.
En verder of er nog TSB’s zijn over dit onderwerp.

Groet,
JW

Op dit moment lukt het niet daar toegang te krijgen, er lijkt groot onderhoud van de site bezig te zijn.

Ik blijf het proberen Wink

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook