1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Problemen in Frankrijk - Nieuwe startmotor heeft er geen zin in?
Duresoep
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 47
Geregistreerd: 07-10-2022

Gepost: 08 juni 2023 05:18 PM

Beste iedereen,

Ik en mijn vriendin zijn voor het eerst een grote trip gaan maken met mijn bx deauville uit ‘93. Voor de trip had ik al startproblemen en heb ik de startmotor vervangen met een nieuwe - niet gereviseerde - valeo startmotor. Deze deed het vanaf het begin goed en we gingen dus op vakantie, door Duitsland, Oostenrijk en Italië en nu in Zuid-Frankrijk. Maar nu krijgen we steeds vaker startproblemen. Ik draai de sleutel, de lampjes op het dashboard gaan uit, maar wr gebeurt niks. Soms een paar keer proberen en ineens gaat de startmotor aan en slaat de bx aan. Een keer duurde het zo lang dat we de startmotor maar een tik gaven want dat deed ik met de oude altijd. Dit werkte bewonderingswaardig. Maar hoe kan dit bij een nieuwe startmotor dat je er een tik op moet geven? En hoe lang gaat dir nog goed… We zijn ver van huis en ons vertrouwen in het starten neemt af met de dag. Is er iets wat ik hier kan proberen of ideeën die kunnen helpen? Ik heb aardig wat gereedschap meegenomen gelukkig dus hulpeloos ben ik ook weer niet.
Ik heb al naar de bedrading gekeken en schoongemaakt en het zag er allemaal goed uit. Goede massa en goede plus connectie.

Groeten,
Kick en Suze

ik doe maar wat, maar ik kom er wel huh

citroën bx deauville 1993
citroën ds super 1974

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3532
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 08 juni 2023 06:08 PM
  [ # 1 ]

Als je niet voldoende stroom op het startrelais zet doordat je spanning verliest dan gaan de contacten die de startstroom schakelen niet “snel/hard” genoeg om te voorkomen dat ze inbranden. Als ze inbranden dan wordt het effect steeds sterker.
Weet je welke draad er van de startmotor komt ? Zet daar dan eens direct spanning op met een draad vanaf de accu om te starten. Helpt het ? Dan weet je wat te doen.
Helpt dat niet, dan is de oorzaak “mechanisch”. Die klap met de hamer is dan je redding.
Weet je of het probleem erger wordt door hitte? Als je in Zuid-Frankrijk bent dan lijkt het me redelijk “warm”, met als gevolg dat je auto niet echt afkoelt na een rit en in de zon.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
Duresoep
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 47
Geregistreerd: 07-10-2022

Gepost: 08 juni 2023 06:18 PM
  [ # 2 ]

Dank voor je reactie. Het is wel veel minder/ nauwelijks met een koude motor in de ochtend merken we.
Wat de draden betreft ik zie 3 draden naar de startmotor verbonden op 2 plekken.
1 dikke draad vanaf de accu direct op de startmotor
1 andere ook wel dikke draad uit een kabelhoes die ook om dezelfde moer zit gemonteerd
En 1 dunne draad die op een andere moer op de startmotor zit gemonteerd. Ik neem aan die van het contact komt? Die moer moet ik doorverbinden direct met de accu dan?

En wat bedoelt u met het begrip inbranden?

Groet, kick

ik doe maar wat, maar ik kom er wel huh

citroën bx deauville 1993
citroën ds super 1974

Profiel  
 
Duresoep
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 47
Geregistreerd: 07-10-2022

Gepost: 08 juni 2023 06:37 PM
  [ # 3 ]

Ik heb nu inmiddels dat gedaan, een draad vanaf de accu plus naar de startmotor, aansluiting contactslot. De startmotor draait dan maar ik moet bekennen dat ik een beetje angstig persoon ben en als ik de draad op de plus pool hou er wel vonken bij te pas komen, niks groots of ergs volgens mij, maar toch niet erg fijn :p
Is er een truc om de vonken te verminderen en de overgang van stroom “soepeler” te maken?

Betekent dit dat het dus ergens in de kabel tussen contactslot en startmotor iets niet goed zit?

Groeten, Kick

ik doe maar wat, maar ik kom er wel huh

citroën bx deauville 1993
citroën ds super 1974

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3532
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 08 juni 2023 09:15 PM
  [ # 4 ]

Die “vonken” zijn normaal, want het startrelais wordt aangetrokken met 20 tot 30 ampere.
Als hij zo goed start heb je “plan B” bij de hand.
Als hij dan wel goed start dan heb je dus een elektrisch probleem. ( Meestal is dat het contactslot , waarvan de contacten door vervuldig/langdurig gebruik slijtage vertonen en dus extra weerstand krijgen, of ergens anders in het circuit).  Je kunt dat oplossen door er een extra relais tussen te zetten: Dat laat je sturen met de draad vanaf het contactslot, voeding vanaf de accu ( bij voorkeur met een zekering van zeg 30 ampere) en de uitgang naar het startrelais. Als je handig bent met elektriciteit zou je het materiaal bij een autoshop kunnen kopen, maar als je niet thuisbrengt in de elektriciteit zou ik het thuis doen.
Als alternatief kun je een nieuw contactslot plaatsen, als je daar nog aan kunt komen.

Als hij het met de extra draad goed doet dan hoef je je geen zorgen te maken over het inbranden.

Goede vakantie !

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
Duresoep
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 47
Geregistreerd: 07-10-2022

Gepost: 11 juni 2023 03:51 PM
  [ # 5 ]

Dank voor je snelle reactie, het gebeurt nu steeds vaker dus ik moet regelmatig met het draadje starten. Erg vervelend maar is niet anders. Ik denk dat ik nog wacht totdat ik weer thuis ben met dingen aanpassen. Hopelijk is het niet het contactslot want die zijn prijzig zie ik… Ook lastig te zoeken ergens in de bedrading maar thuis maar verder speuren.

Ik neem aan dat als ik het via een relais ga doen dat dat ook maar weer een tijdelijke oplossing is tot het het helemaal begeeft. Misschien nog wel waard.

Nogmaals bedankt in ieder geval voor de hulp.

Groet,
Kick en Suze

ik doe maar wat, maar ik kom er wel huh

citroën bx deauville 1993
citroën ds super 1974

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3532
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 11 juni 2023 05:32 PM
  [ # 6 ]

De tijdelijkheid van de relais oplossing is behoorlijk onbeperkt. Doordat je nog maar een heel kleine stroom schakelt EN een spanningsval weinig invloed heeft op het schakelen van dat relais kan dat nog vele jaren mee.
Ja, een contactslot is vaak prijzig omdat je new-old-stock met hebben, want namaken is niet zo makkelijk.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
Jeroen Simons
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1314
Geregistreerd: 27-03-2011

- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Gepost: 12 juni 2023 05:52 PM
  [ # 7 ]

Nood: parkeer op een flauwe helling met de neus naar beneden. Wel met beleid toepassen. Zet het contact aan. Je hebt geen vering en alleen de parkeerrem.

VrGrJ
Citroein, dat rijdt pas fijn
bye2

Profiel  
 
Jeroen Simons
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1314
Geregistreerd: 27-03-2011

- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Gepost: 12 juni 2023 08:56 PM
  [ # 8 ]

Aanvullend op mijn vorige bericht, ik kan het bericht zelf niet meer aanvullen en wegens de warmte werkte mijn ipad toetsenbord niet goed en ik begrijp dat je een urgente vraag hebt waarbij ik hopelijk een beetje kan helpen.

Mocht de startmotor geen sjoegge geven en sta je op een helling:
1 Zet het contact aan omdat dan ook het stuurslot er af is. En zonder contact slaat de auto niet aan.
2 Laat de auto in tweede of derde versnelling ontkoppelt rollen en laat bij wat snelheid laat je de koppeling opkomen.Bokbokbok en de auto slaat aan.
3 Rij weg met een brede glimlach, omstanders denken dan dat je het altijd zo doet en geven een duimpje Wink

Vanzelfsprekend moet je dit niet zomaar in de drukke dorpsstraat of op een steile afdaling doen. Je hebt verminderde of zelfs amper controle over de auto.

Je zou dit daarom ook eerst op een bospad/ stil weggetje kunnen proberen. Dan weet je wanneer de auto aanslaat en hoe het werkt op deze manier.

Voor thuis gekomen:
Een gebruikt contactslot zal niet veel hoeven te kosten. Kijk dan wel of het goed (soepel) gangbaar is. Als het contactslot niet meer draait (blokkeert) heb je onderweg wel een probleem. Dan kun je het stuurslot er niet afhalen en is de auto immobiel.

VrGrJ
Citroein, dat rijdt pas fijn
bye2

Profiel  
 
Duresoep
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 47
Geregistreerd: 07-10-2022

Gepost: 23 augustus 2023 06:19 PM
  [ # 9 ]

Goedendag, ik stof deze post toch weer even af omdat ik sinds het probleem verscheen in Frankrijk, ik het met een knopje onder de motorkap die de accu direct doorverbond aan de startmotor heb moeten starten. Dit begint toch echt wel oud te worden. Het idee van een relais toevoegen is zeker een eventuele oplossing maar nu ik weer thuis ben heb ik dit probleem nog even onder de loop proberen te nemen.
Even een korte samenvatting van het probleem:

Onderweg in Frankrijk was starten met de bx steeds moeilijker, ik draai de sleutel maar de startmotor draait niet, ik draai de sleutel nogmaals en hij gaat zn gang en slaat aan. Dit verergerde steeds meer totdat het draaien van de sleutel eigenlijk niks meer opleverde.

De startmotor is spliksplinter nieuw vervangen (de week voor de trip) en goed geïnstalleerd, deze doet het ook mooi wanneer die besluit om ook te gaan draaien.

Ik had als tijdelijke optie toen in Frankrijk een knopje ingebouwd onder de motorkap die de plus-pool doorverbinden met de startmotor contact verbinding die normaal van het contactslot komt. Dit werkt uitstekend maar elke keer de motorkap open doen is niet fijn.

Ik heb nu een ander contactslot gekregen om te lenen van een vriend om te testen of het probleem ook daadwerkelijk het contactslot is, of dat het ergens anders in het circuit ligt. Nu kan ik deze alleen niet testen omdat ik bij dat contactslot niet de sleutel omgedraaid krijg (het stuurslot klemmetje gaat niet naar binnen en de sleutel gaat het contact in maar draait geen kant op) Als ik de sleutel niet gedraaid krijg kan ik ook niks testen…

Dus nu zit ik een beetje met het probleem dat ik niet zo goed weet wat ik moet doen. Hoe zouden jullie dit aanpakken? Waar kan ik het beste naar kijken, ik zou graag een ander werkend contactslot testen, want ik vermoed dat mijn huidige contactslot gewoon slecht is en niet genoeg stroom levert om de solenoïde in de startmotor zijn ding te laten doen, maar daar kom je niet zo makkelijk aan. En ik weet het niet 100% zeker dat dat het probleem is om gelijk een nieuwe te kopen.

Ook was er een suggestie van een relais toevoegen, dit doe ik het liefst pas als ik echt weet wat precies het probleem is.

Graag hoor ik suggesties Alvast bedankt,

Groet,
Kick

ik doe maar wat, maar ik kom er wel huh

citroën bx deauville 1993
citroën ds super 1974

Profiel  
 
G-ikX
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 222
Geregistreerd: 27-09-2010

- BX 19 DIGIT
- C2 1.4 VTR
- GS/GSA 1.3
- C4 (2004-heden) Cactus VTI 82 Shine
- CX 25 GTI
Gepost: 23 augustus 2023 07:34 PM
  [ # 10 ]

Er staat me iets van bij dat in de bedrading tussen het contactslot en het startrelais een stekkerverbinding zit. Volgens mij is dat een brede stekker in de draadboom die je ziet zitten aan de onderkant aan de voorzijde van de accu. Die stekker heeft nog wel eens last van oxidatie die mogelijk (naast een slecht contactslot) ook deze klacht kan veroorzaken…

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3532
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 23 augustus 2023 07:42 PM
  [ # 11 ]

Als je er geen relais tussen zet ( tussen de draad van het contactslot en de solenoïde van de startmotor) dan heb je een groot risico dat je nieuwe contactslot ook na een paar jaar al weer problemen gaat vertonen. ( Tenzij je nog een NOS kunt vinden).
Die raad is gebaseerd op veel ervaring en welgemeend.
Je hebt zelfs dik kans dat je met dat relais zelfs je oude contactslot nog jaren kunt blijven gebruiken.

Je kunt een contactslot ook testen door het aan de steker te steken, maar dan moet je inderdaad wel even de pal indrukken/uittrekken van de blokkering: In je stuurhuis zit daar een pen met een veer tegenaan.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
Duresoep
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 47
Geregistreerd: 07-10-2022

Gepost: 03 september 2023 09:19 PM
  [ # 12 ]

Ik heb inmiddels het relais aangesloten, de startmotor deed het toen een paar keer en ik dacht hallelujah ik kan weer verder. Maar een tijdje later toen ik opnieuw wilde proberen vertoonde de auto toch weer dezelfde problemen als eerst, maar heel soms de startmotor rond draaien en uiteindelijk helemaal weer geen reactie. Ik heb de massa gecontroleerd en die maakt goed contact, ook de zekering van 30A is niet doorgeslagen. Ik neem dan aan dat er toch ergens anders in het circuit echt iets niet goed gaat of dat het contactslot misschien helemaal keduuk is.

ik doe maar wat, maar ik kom er wel huh

citroën bx deauville 1993
citroën ds super 1974

Profiel  
 
Wim Rutten
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 215
Geregistreerd: 21-08-2015

- BX 16 TRI
- Xantia 1.8
Gepost: 04 september 2023 09:11 AM
  [ # 13 ]

Hoi,
Wat een vervelend probleem .... bij mijn BX 16 TRi 1987 is de veer stuk van het contactslot. Ik ga een nieuw slot kopen, althans zo is het plan, en dan heb ik een contactslot over, waarbij dan wel de sleutel terug gezet moet worden (dat vind ik ook vervelend). Starten doet t in ieder geval goed!
Heel veel succes met de klus!
Wim

Profiel  
 
Ed P
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1186
Geregistreerd: 18-08-2010

- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Gepost: 06 september 2023 11:39 PM
  [ # 14 ]

Spuit je contactslot in met Innotec Multi spray 1000.

Dit is echt superspul en nee, ik heb er geen aandelen van maar wel ervaring mee.

https://www.innotec.nl/producten/multi-spray-1000

Dat je met een tik op de startmotor het probleem oplost duidt toch op een startmotor die aandacht nodig heeft.

Haal je startmotor uit elkaar, contacten schoonmaken, wat moet glijden een likje vet op, vet dat niet uitdroogt, zodat je solenoïde soepel kan glijden en maak ook de contacten daarvan goed schoon. 95% kans dat je van je problemen af bent (de problemen met je startmotor dan, eventuele andere problemen kan ik niet beoordelen natuurlijk).

 

Profiel  
 
kaas
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 117
Geregistreerd: 26-02-2008

- BX 1.4 RE
Gepost: 07 september 2023 12:34 PM
  [ # 15 ]

Ed
De startmotor is toch nieuw

BX 1.4 serie 2 RE 1986

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook