2 van de 2
 < Vorige 1 2
   
Citroen C5 AC hybrid motor geluiden
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3537
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 28 november 2023 10:42 AM
  [ # 16 ]

Als ik het goed heb zijn er enkele ( minstens 2 ) verschillende problemen met trillingen.

Sommige van die problemen kunnen opgelost worden met een software update.
Maar het typische probleem: Veel vermogen, 8e versnelling trillingen ( en dat wil zeggen minstens 120 km/uur!) kan blijkbaar alleen opgelost worden met een trillingsdemper ( vaak balansgewicht genoemd, maar dat is incorrect) . Dat is dus een heel specifiek probleem.
Ik heb een fotootje gevonden: zie bijlage

Als dat voor enige rekening is en je vindt die 750 euro wel veel: dan zou je er eventueel een trillingsdemper van een DS op kunnen zetten, baadt het niet dat schaadt het niet.
Ik vond ook nog dat dit gewicht blijkbaar van 97 tot 2000 op jumper met de 2.5 TD motor gebruikt zou kunnen zijn ?

“Trillingen” die je kunt verhelpen met een trillingsdemper: Dat is een behoorlijk complexe materie.

Er is ook een groot verschil tussen de trillingen bij een Diesel/HDi en een benzine motor.
De HDI’s staan er om bekend ( de 1.5 en 1.6 minder dan de 2.0 ) dat ze bij bepaalde toerentallen resonanties in de aandrijflijn veroorzaken, daarom hadden die motoren allemaal een dual-massa vliegwiel. Dat zijn trillingen die je voelt bij een vast toerental, meestal tussen de 1800 en 2000. Met een EAT8 op een HDI zou de koppelomvormer die trillingen moeten absorberen.
Als dat niet het geval is dan zou ik eerst kijken wanneer de versnellingsbakolie vervangen is want die heeft daar ook invloed op, die bepaald het gedrag van de koppelomvormer.

Bij een benzine motor ( THP of PureTech, al dan niet Hybride moet je uitkijken dat je het juist probleem diagnosticeert ! Er kan van alles zijn dat trillingen veroorzaakt: Banden ( cuppen, onregelmatige slijtage door onbalans, onbalans door een keer een noodstop maken etc) , aandrijfassen door slijtage en speling in de wielophanging.

 

Afbeelding Bijlagen
Trillingsdemper_links_EAT8.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2034
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 28 november 2023 01:55 PM
  [ # 17 ]
Citroensmgz schreef:

...... Met een EAT8 op een HDI zou de koppelomvormer die trillingen moeten absorberen.
........

Dat was vroeger een prima demper, door de slip in de koppelomvormer.
Maar de huidige generatie heeft in de hogere versnellingen een overbrugging in de koppelomvormer, die maakt er een “stijve verbinding” van.
Met de kanttekening dat er nog wel wat veren in zitten, zoiets als ook in een normale koppelingsplaat zitten. Dat zag ik ooit bij de koppelomvormer van een AM6, afkomstig uit een 2.7 HDi C6.

En in de E-ATN8 van mijn C5AC-Hy (PHEV) zit zelfs helemaal geen koppelomvormer. Een gewone plaatkoppeling zorgt daar voor de verbinding tussen de motor en de bak.
Die maakt de koppeling zodra je elektrisch weggereden bent en de toerentallen gesynct zijn.

Groet,
JW

 

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
 
2 van de 2
 < Vorige 1 2
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook