Storing tijdens starten C4 vreemde foutmeldingen op display.
DS110669
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 12-06-2023

Gepost: 13 juni 2023 07:07 PM

Betreft een C4 Feel Edition 1.2 Puretech 130 SEtS uit Jan 2018 met een km-stand van 55000 km.

Nu doet sinds deze week het volgende zich voor bij de C4:

- Bij het openen van de centrale deurvergrendeling, klappen de zijspiegels niet meer open.

- Na het omdraaien van de sleutel, volgt er een waarschuwingsgeluid, een melding “Service” in het cockpit-scherm én op het display vd midden-console een foutmelding “Storing laden accu: Zet de auto stil”.  En de auto kan niet gestart worden.

- Na 1 a 2 pogingen met drukken op de centrale deurvergrendeling, klappen de spiegels plotseling wel open.
(Ik weet overigens niet of dit door het drukken veroorzaakt wordt, kan net zo goed na een bepaalde tijdsperiode vanzelf gebeuren) Na het omdraaien van de sleutel, volgt er weer een waarschuwingsgeluid, een melding “service” in de cockpit en kan de auto wél gestart worden.

Vervolgens wordt op het display vd midden-console een foutmelding getoond “Storing elektrisch systeem. Laat de auto repareren”, gevolgd door (kort achter elkaar) de foutmeldingen “Controleer de dimlichten” en “Controleer de mistlichten voor”.

Ik kan daarna met de auto gewoon wegrijden, alles doet het verder goed en alleen in het cockpit-scherm blijft de melding “Service” getoond. Dimlichten en Mistlichten werken prima.

Inmiddels heb ik vandaag ontdekt dat als de auto wel start, je bij de accu (die overigens na doormeten prima blijk te zijn) een klik hoort, er wordt dan mijn inziens een relais o.i.d. geactiveerd.

Heb al goed gezocht op dit forum maar heeft iemand ditzelfde probleem ook gehad of heeft iemand een idee wat dit probleem veroorzaakt? En zo ja wat een mogelijke oplossing zou kunnen zijn?

Op een forum van Peugeot heb ik wel één of twee soort gelijke meldingen gezien maar geen oplossing.

 

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3537
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 13 juni 2023 10:36 PM
  [ # 1 ]

Achter die foutmeldingen staan fouten die in het algemeen met een “error” code worden aangeduid en die je moet uitlezen of laten uitlezen. De afgeleide mededeling op het scherm zegt relatief weinig.

Er zit in een zo’n moderne een compleet laad en spanning controle systeem, speciaal in verband met de start-stop-functie.
Daar moet je in detail naar kijken. Daarnaast belast de start-stop de accu extra zwaar, dus als je veel korte ritten en stadsverkeer doet dan kan je accu best al na 5 jaar het probleem zijn.
Je hebt de accu gecontroleerd ? Hoe ?  Als je dat met een voltmeter doet dan zegt dat veel minder dan vroeger.
Je zou ook het laadcircuit moeten laten controleren.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
DS110669
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 12-06-2023

Gepost: 14 juni 2023 08:14 AM
  [ # 2 ]

Ok dan zal ik dit bij een garage vanmiddag nogmaals laten checken. Bedankt zover voor je reactie en je tips.

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9125
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 14 juni 2023 08:45 AM
  [ # 3 ]

Restcapaciteit van een accu meten doe je met een belastingsweerstand.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
DS110669
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 12-06-2023

Gepost: 14 juni 2023 06:13 PM
  [ # 4 ]

Heb het laten checken, hij hoort rond de 640 Ampere terug te geven en geeft maar 440 Ampere.

Bij uitzetten auto blijft er ook iets onder de spanning staan

Accu is wat zwakker, dus eerst maar eens beginnen om deze te vervangen.

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3537
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 14 juni 2023 06:56 PM
  [ # 5 ]

Bij een moderne auto is het normaal dat er een kleine stroomverbruiker blijft aanstaan, dat is namelijk het “eco-modus” management.
Als je op de ouderwetse manier met een milli-amperemeter meet dan heeft dat geen zijn meer.
Je met dus met een geschikte tool ( vrijwel altijd die van de fabrikant, of iets gelijkwaardigs) controleren of de eco-modus goed werkt.
Je kunt het ook zelf zien: Als je auto na stilstand al na 5 of 10 minuten aangeeft dat hij in eco-modus zit, is het tijd de accu te vervangen.

Als een startaccu die 640 ampere moet geven als hij goed opgeladen is nog maar 440 ampere produceert, dan is hij te versleten voor een moderne auto. De tijd dat een auto het deed op de laatste zucht van accu is voorbij door alle electronica in een auto.
Vraag ik me dus wel af wat je eerder schreef: ” bij de accu (die overigens na doormeten prima blijk te zijn) “.

Goede kans dat het nu weer voor 4-5 jaar OK is.

Ik neem aan dat je wel een accu geschikt voor een Start-Stop systeem hebt gemonteerd ? Dat zijn speciale accu’s die ook een stuk duurder zijn.
Als je dat niet doet sta je binnen 2 jaar weer met accu-problemen.

 

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
DS110669
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 12-06-2023

Gepost: 16 juni 2023 05:35 PM
  [ # 6 ]

Ik had de accu eerst laten checken mbv een voltmeter. Toen gaf dat apparaat 12 v en 14 v (motor uit) terug. Daarom schreef ik in 1e instantie “na doormeten prima etc”

Ja, de auto is uit 2018 en met z’n 1e accu bezig. En die is uiteraard geschikt voor t start-stop systeem.

Maar vanochtend bij de dealer gebracht waar ik ‘m in 2021 heb aangeschaft. Na storingsanalyse blijft momenteel 1 storingscode over: B1624.72
Hun analyse is dat de aansturing van de BSI wat geregeld wordt vanuit de BGPA-module (= duur woord voor het zekeringskastje wat als een soort dekseltje op de accu zit), dat daar die storingscode B1624.72 op slaat.

B1624.72
Omschrijving vd storingscode:
Eenheid beveiliging en aansturing van de voedingen; storing status relais plus centrale vermogensschakelaar (+CPC) : Relais geopend

Omschrijving vd diagnose: het relais plus centrale vermogensschakelaar is geopend als de aansturing door de BSI en het signaal actief zijn

Mogelijke gevolgen: geen voeding van elektrische componenten

Verdachte delen: Eenheid beveiliging en aansturing van de voedingen.

Ze verwachten dat met het vervangen van de BGPA-module het probleem opgelost is (95% zekerheidsgarantie werd er gezegd)

Dusssss ..... 


Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3537
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 16 juni 2023 10:10 PM
  [ # 7 ]

Die BGPA module verzorgd samen met de BSI het energie management en dat zie je als de eco-mode aangaat.
Goed dat je hem toch hebt laten uitlezen, met een voltmeter kun je bij een “moderne” auto maar heel weinig diagnose doen.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook