Ventilator slaat snel aan
Barichard
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 20
Geregistreerd: 14-12-2022

Gepost: 25 juni 2023 05:01 PM

Dag. Ik heb een C5 Aircross PiH. De ventilator slaat naar mijn mening wel heel vaak aan. Onlangs, nachtelijke rit, dus niet zo heel erg warm, van Utrecht naar Oss. Om 02.30 uur auto aan de stekker, en daarna heeft de ventilator zeker een half uur staan draaien. Vanmiddag, na een ritje van 5 km. Auto geparkeerd (schaduw), aan de stekker, en na 45 minuten begint ie weer spontaan te draaien. Is dit normaal?

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2034
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 25 juni 2023 07:50 PM
  [ # 1 ]

Zeker met deze hogere temperaturen is dat niks bijzonders.
Ik kwam zojuist terug van een wat langere rit, de laatste 25 km gingen op benzine omdat de accu leeg was.
Thuisgekomen aan de stekker gehangen, en precies hetzelfde: ventilator loopt, om het systeem te koelen. En laden wordt af en toe onderbroken, vanwege een te hoge temperatuur van het systeem.

Ik zal er later vanavond wat meer over schrijven, om het eea uit te leggen.
Nu eerst een hapje eten Wink

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
Barichard
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 20
Geregistreerd: 14-12-2022

Gepost: 25 juni 2023 08:48 PM
  [ # 2 ]

Smakelijk Smile

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2034
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 25 juni 2023 11:09 PM
  [ # 3 ]

Dank je, de laatste keer dit jaar asperges.
Ze smaakten weer super Laughing

Terugkomend op dat laden met daarbij de ventilator.
Onze voitures zijn uitgerust met Li-Ion batterijen. Die zijn gevoelig voor temperatuur, zowel te hoog als te laag.
Dat betekent dat ze binnen een bepaalde temperatuurs-band gehouden moeten worden tijdens het opladen En ook bij het normale gebruik tijdens het rijden wordt dat in de gaten gehouden.

Om die temperatuur binnen grenzen te houden tijdens het laden, wordt in warme tijden de hulp ingeroepen van de elektrisch aangedreven airco-pomp, daar zit een heel koelcircuit-met-pomp achter voor de tractiebatterij.
Als dat ingeschakeld wordt, gaat de fan blazen om de verdamper te koelen, net zoals dat gebeurt tijdens het rijden. Dat is wat jij waarneemt.

Tijdens dat laden kan het gebeuren dat de temperatuur toch te hoog oploopt. Dan schakelt het systeem de lader tijdelijk uit, om de batterij en ook het laadsysteem te kunnen koelen.
Ik had dat vanavond na terugkomst van die wat langere rit. Na een minuut of tien, terwijl de fan draaide, hoorde ik het relais van m’n EV-Hub schakelen en hield het laden tijdelijk op.
En dat terwijl ik maar met gering vermogen laad, met 10 A >> 2,3 kW.

Het gevolg hiervan is ook dat je meer vermogen verbruikt tijdens het laden dan er uiteindelijk opgeslagen wordt in de tractiebatterij.
Ik heb een aparte kWh meter geïnstalleerd voor de EV-Hub, en heb daar diverse keren gezien dat ik meer dan 11,5 kWh verbruikt heb tijdens het laden, terwijl er niet veel meer dan 10 kWh effectief geladen werd. Een heel klein beetje van dat verlies zit in de verbinding naar de EV-Hub, het leeuwendeel gaat verloren in de auto.

Duidelijker zo?

Groet,
JW

 

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
Barichard
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 20
Geregistreerd: 14-12-2022

Gepost: 25 juni 2023 11:24 PM
  [ # 4 ]

Heel duidelijk. Dank je wel JW.
Verklaart dit verlies dan ook dat ik nu soms 44 km ipv 52 km kan rijden met een volle accu?

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2034
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 26 juni 2023 12:08 AM
  [ # 5 ]

Is dat nu, dat je maar 44 km kunt rijden met een volle accu?

In de winter is het normaal dat je minder actieradius hebt, er is immer een elektrische verwarming aan boord, die pakt maximaal 5 kW.
En als het buiten erg warm is, moet je A/C overuren maken, dat komt uit de tractiebatterij.

En uiteraard hangt het af van je rijstijl, en hoe hard je rijdt.

Bij mij varieert het van minder dan 40 km tot meer dan 50 km.
Dat heb ik in de ruim twee jaar dat ik deze auto nu heb, kunnen vaststellen.

Groet,
JW

 

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook