Motor kookt!
jakkerma
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 540
Geregistreerd: 23-01-2005

- Berlingo Berlingo 1.9D WJY DW8
Gepost: 26 juni 2023 01:07 PM

Weer wat:
In maart jl rijd ik rustig over ‘s heren wegen, gaat opeens het dashboard piepen.
Staat de temperatuurmeter op max! Foute boel.
Meteen geparkeerd en ja, de stoomwolken komen onder de motorkap vandaan.
Auto laten staan en ‘s middags terug gekomen. kijk onder de motorkap, niets te zien.
Ik durfde niet te starten. De wegenwacht gebeld, die kwam, keek en zei: er zit te weinig koelvloeistof in..
Hij heeft een halve liter water (?) in het koelvloeistofreservoir links gegoten en zei: start eens.
De motor sloeg meteen aan en klonk normaal.
Even warm laten draaien en hij heeft het ventieltje achteraan open gedraaid tot er vloeistof uit kwam.
Daarna hebben we een kwartiertje rondgereden, en gecontroleerd op lekkage: niets te zien..
De aardige WW man kon verder niets meer doen. Dat is nu de situatie.
In het begin kijk je elke keer naar de temperatuurmeter, en die staat altijd rond de 85 graden.
We zijn nu een 3000km verder.
Laatst weer eens in het koelvloeistofreservoir gekeken, keurig op max. en schoon.
De auto heeft nu 280.000km gelopen, het is een 1.9 diesel, ik ben eerste eigenaar.
Met 240.000km heeft weer groot onderhoud plaats gevonden; koelwater pomp, thermostaat, distributieriem, multiriem vernieuwd, kleppen gesteld, airco bijgevuld.
Wat kan er gebeurd zijn? Te weinig koelvloeistof? Waarom? Bij het laatste onderhoud vorig jaar was het niveau net onder max..

Citroen Berlingo 1.9D bestel uit 2004 nieuw, nu 280k km, en eigenlijk probleemloos..
Citroen Berlingo 1.6i Een ouwe Subaru Forester is toch beter…

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook