Lambda sonde geeft foutmelding
Henny Ambu
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 03-03-2021

- C5 2.0 Caractere
Gepost: 30 juni 2023 09:45 AM

Mijn lambda sonde geeft foutmelding(emissie probleem).Denk dat het verwarmingselementje in de sonde kapot is. Motor loopt verder goed zonder problemen.
Er zit nu een lambda in met een groene stekker. dat is niet de originele. De blauwe stekker is achter de aan sluiting naar de sonde afgeknipt (?!) Nieuwe draad uit kabel boom met groene stekker(iets andere aansluiting als de blauwe stekker)
Mijn vraag is. Weet iemand misschien om welke sonde(type) het gaat met een groene stekker. Zodat ik die kan gaan bestellen.
Ik denk dat de blauwe is afgeknipt omdat ik vermoed dat er ergens een kabel breuk is in de kabelboom.
Gaat om een c5-2 uit 2007 met 2.0 16v motor.

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3539
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 30 juni 2023 04:17 PM
  [ # 1 ]

Welke lambda sonde: Die voor of na de Katalysator.
Als je verwarming kapot is dan werkt de sonde na een tijdje prima, maar niet na het opstarten.
Voor de katalysator zit een 1618-Z6, erna een 1618-Z8 voor een EW10 motor.
Ik zou het weer terug origineel maken.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
Henny Ambu
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 03-03-2021

- C5 2.0 Caractere
Gepost: 30 juni 2023 11:30 PM
  [ # 2 ]

Sonde zit in het spruitstuk en heeft nu groen(afwijkende stekker) rara welke type sonde is dit met een groene stekker?

Profiel  
 
Henny Ambu
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 03-03-2021

- C5 2.0 Caractere
Gepost: 30 juni 2023 11:32 PM
  [ # 3 ]

Ga niet de hele kabelboom vervangen om die blauwe stekker(aansluiting) weer werkend te krijgen.

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3539
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 01 juli 2023 11:06 AM
  [ # 4 ]

Omdat het veranderd is zegt de steker kleur niet zo veel.
Meestaal staat er een merk en nummer op de lambda sonde zelf, dat zou ons wel helpen met zoeken.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
kees05
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 290
Geregistreerd: 13-04-2009

- XM EXLUSIVE V6
- XM 3.0 V6 24V Exclusive
- XM V6 3.0/24 Exclisive
- C5 linge business
- C5 EXCLUSIVE 3.0/24
Gepost: 02 juli 2023 02:11 PM
  [ # 5 ]

De kleur v.d. stekker zegt ALLES!!!
Daarom past het ook anders niet op elkaar, volgens mij hoor de blauwe voor en de groene achter de kat.

Profiel  
 
Henny Ambu
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 03-03-2021

- C5 2.0 Caractere
Gepost: 02 juli 2023 03:01 PM
  [ # 6 ]

Ja daar zat ik ook aan te denken. Onder de auto is die andere achter de kata te vinden?

Profiel  
 
klever33
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 375
Geregistreerd: 13-12-2019

Gepost: 02 juli 2023 08:54 PM
  [ # 7 ]

De groene lambdasonde hoort in het uitlaatspruitstuk thuis en is de regelsonde; de lambdasonde met de blauwe stekker zit achter de katalysator en is de monitorsonde en beide zijn 4 polig.

Profiel  
 
Henny Ambu
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 03-03-2021

- C5 2.0 Caractere
Gepost: 02 juli 2023 11:26 PM
  [ # 8 ]

Dan heeft die nooit een foutmelding gegeven ondanks die doorgeknipte draad uit de blauwe stekker.
Vraag me dan af wat de functie is van die sonde achter de katalysator en heeft die invloed op de werking van de motor.
Auto loopt gemiddeld zo’n 1 op 11,6. lijkt me rdelijk voor een 2.0 motor. Ook geen onverbrande benzine lucht bij stationair.

Profiel  
 
klever33
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 375
Geregistreerd: 13-12-2019

Gepost: 04 juli 2023 09:38 PM
  [ # 9 ]

Ik neem aan dat de storingscodes uitgelezen zijn. Dan is zichtbaar welke lambdasonde niet goed funktioneert en dat is zeker de lambdasonde achter de katalysator.

Alle storingen en een verkeerde invloed hebben op de samenstelling van het uitlaatgas, leveren een storingscode op en worden aangemaakt door de eigendiagnose van het motorstuurapparaat.

Als de verwarming niet funktioneert heeft dat een direkte negative invloed op de uitlaatgas samenstelling in de opwarmfase en tijdens het rijden als de temperatuur van de lambdasonde onder ca. 350 graden C zakt en / of de temperatuur van de katalysator onder ca.400 graden C. zakt dwz een hogere concentratie aan o.a. CO en HC.

De lambdasonde achter de katalysator is de waakhond over de voorste lambdasonde en de katalysator. Het motorstuurapparaat vergeliikt de ontvangen signalen van beide lambdasonden met het kenveld en ” weet ” of beide goed functioneren of niet.

” Onverbrande benzinelucht ” bestaat bij een electronisch geregeld inspuitsysteem niet. Als dit wel het geval zou zijn, wordt in een mum van tijd het binnenwerk van de katalysator vernield.
De beide waakhonden ( Lambdasonden ) melden aan het motorstuurapparaat een hogere concentratie aan o.a. CO en HC en
het het motorstuurapparaat grijpt direkt en als dit niet mogelijk is, wordt de noodloop functie geactiveerd en het mtormanagementlampje gaat branden. 

 

Profiel  
 
Henny Ambu
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 03-03-2021

- C5 2.0 Caractere
Gepost: 04 juli 2023 10:14 PM
  [ # 10 ]

Beadankt voor alle uitleg.
Met de carscanner app heb ik het volgende uitgelezen.

P0141
Raw code: 0141
ECU: 10
Status: Pending
Heated oxygen sensor (HO2S) 2, bank 1, heater control - circuit malfunction

============4==============
P0138
Raw code: 0138
ECU: 10
Status: Pending
Heated oxygen sensor (HO2S) 2, bank 1 - high voltage

============5==============
P0141
Raw code: 0141
ECU: 10
Status: Confirmed
Heated oxygen sensor (HO2S) 2, bank 1, heater control - circuit malfunction

============6==============
P0138
Raw code: 0138
ECU: 10
Status: Confirmed
Heated oxygen sensor (HO2S) 2, bank 1 - high voltage

 

Profiel  
 
klever33
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 375
Geregistreerd: 13-12-2019

Gepost: 04 juli 2023 11:17 PM
  [ # 11 ]

Om verwarring en of verkeerd begrijpen te voorkomen het volgende.
Een lambdasonde meet geen HC of CO , maar het zuurstofgehalte in het uitlaatgas. Als dit te laag is, betekent dat een verhoogde concentratie aan o.a. HC en CO.

HOS2 is sensor nummer twee = achter de katalysator en heeft een onderbroken verwarmingscitquit en een te hoge spanning.

Dus deze lambdasensor vervangen , kabelboom/stekker repareren , en anders gaat de storingsmelding niet weg. Is al eerder geschreven door een forumlid.

Profiel  
 
Henny Ambu
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 03-03-2021

- C5 2.0 Caractere
Gepost: 05 juli 2023 11:12 AM
  [ # 12 ]

Dat is dus de blauwe stekker met sonde als ik het goed begrijp? Ga hem vervangen. Laat het horen als het gefixt is.

Profiel  
 
Henny Ambu
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 03-03-2021

- C5 2.0 Caractere
Gepost: 06 juli 2023 09:04 AM
  [ # 13 ]

Probleem gefixt.
De draad naar de sonde achter de kata was finaal door het midden. Clean cut, alsof die doorgesneden was.
Blijkbaar is er iets onder kap gebeurt. Misschien doorgeknaagd? Maar draadjes weer verbonden met elkaar, fout melding verwijdert en motor opnieuw gestart en probleem weg.
Hopen dat dit afdoende was. Bedankt nog voor alle tips, uitleg en adviezen!

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook