katalysator
manus
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 175
Geregistreerd: 26-05-2006

Gepost: 08 juli 2023 05:08 PM

Hallo Xemmers,
Mijn originele katalysator begon een paar jaar geleden steeds meer lawaai te maken, te rammelen. Origineel zijn ze niet meer te krijgen, dus een imitatie van BM er onder gezet. Waarschijnlijk doet ie prima zijn werk, maar ik begin me steeds meer te ergeren aan het extra snerpende lawaai dat ie maakt. Dat past misschien bij een verlaagde vw golf, maar niet bij een xm. Nu heb ik de originele bewaard en deze week gaf Johan Oldenhage mij de tip dat sommigen hem open slijpen en het binnenwerk (opnieuw) in de glaswol wikkelen en zo weer klem zetten. Interessant! Iemand ervaring mee? Of misschien een andere oplossing? Ik hoor het graag. Groet, Manus

Profiel  
 
klever33
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 375
Geregistreerd: 13-12-2019

Gepost: 09 juli 2023 10:23 PM
  [ # 1 ]

Ik heb bij mijn Xantia 2.0 de katalysator twee jaar geleden het binnenwerk laten vervangen. Rammelde en aan de 4 gas uitlaatgastester:een te hoge CO waarde stationair en bij verhoogd toerental ca. 2500 n/min.
Kosten voor een 400 cellen metalen monoliet met inbegrip van een nieuw hitteschild 465,00 €
Beroepsmatig vaak geconstateerd dat bij rammelend binnenwerk de CO uitstoot te hoog is. Dus ik denk, de optie van opnieuw verpakken, geen optie is.

Mijn ervaringen met metalen monoliet.
Het metalen monoliet zorgt voor een ietwat hoger motorgeluid en voordat de uitlaatgastest gedaan wordt, is het noodzakelijk de katalysator warm te rijden dwz. ca.10 - 15 minuten tussen 3000 - 4000 n/min. rijden.
Koud of half warm van de parkeerplaats, wat staionair draaien en een paar stoten gas, is niet voldoende en leidt tot een iets hogere CO uitstoot, dus onnodige afkeur.
In de meeste gevallen leidt zo een metalen monoliet tot een iets geringere CO uitstoot, als voorgeschreven.

Wie vervangt het binnenwerk : Motepa GmbH in D-02763 Zittau.www.motepa.de . Daar kan men online een kostenopgaaf aanvragen.

Voor wie het zelf wil maken kan zo een monoliet met toebehoor zich bezorgen bij Kfz. Technik Seubert, D-75179 Pforzheim. http://www.uni-kat.de

Ik weet niet of er in Nederland bedrijven zijn en katalysator reparaties aanbieden en passende monolieten met toebehoor verkopen. 


 

Profiel  
 
manus
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 175
Geregistreerd: 26-05-2006

Gepost: 10 juli 2023 09:09 PM
  [ # 2 ]

Hallo Klever33, bedankt voor je antwoord. Je hebt helaas geen simpele goedkope oplossing, maar dat was misschien teveel
hoopvol denken. Wanneer je een nieuw binnenwerk plaatst blijft de demping gelijk aan de originele? Zijn er in Nederland geen bedrijven die het kunnen? Ik had ook gehoopt dat er xmemmers waren die een andere imitatie hadden gebruikt die wel een goede demping heeft. Na wat googelen zag ik dat er ook keramische katalysatoren zijn. Is dat wat?
Ben benieuwd. Groet, Manus

Profiel  
 
j.witkop
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 681
Geregistreerd: 31-05-2005

Gepost: 12 juli 2023 12:05 AM
  [ # 3 ]

Is er iets uit te wisselen met de peugeot 604?

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3538
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 12 juli 2023 10:13 AM
  [ # 4 ]

Niet met een 604, maar wel met een 605, die deelt de motortechniek en een groot gedeelte van de “onderplaat” met de XM.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
klever33
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 375
Geregistreerd: 13-12-2019

Gepost: 13 juli 2023 09:47 PM
  [ # 5 ]

Er zijn twee typen katalysatoren : monoliet uit keramiek of uit hoogwaardig metaal. Blijkbaar maakt het verbrandingsproces in de katalysator met een metalen monoliet iets meer lawaai. Of dit bij alle op de markt verkrijgabare katalysatoren is, weet ik niet.

Ik woon niet in Nederland en weet niet, wat daar aan katalysator reparaties en universele katalysatoren aangeboden wordt.

Er zijn inlas universele katalysatoren te koop in verschillende cellen capaciteiten dwz 100 of 150 of 200 enz.
Het meest voorkomende is 400 cellen. Prijsverschillen zijn groot en vooraf is niet vast te stellen welk merk beter of slechter is = levensduur en effectiviteit. Daarbij ook niet te koop voor alle pijpmaten.

 

Profiel  
 
klever33
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 375
Geregistreerd: 13-12-2019

Gepost: 14 juli 2023 10:00 AM
  [ # 6 ]

Dat snerpende geluid van de katalysator kan een lekkende lasnaad zijn of een lek in of aan de voorpijp en of uitlaatspruitstuk.
Voor de duidelijkheid : in een katalysator zit geen dempingsmateriaal, daar vindt een verbrandingsprocess plaats.

Profiel  
 
manus
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 175
Geregistreerd: 26-05-2006

Gepost: 14 juli 2023 08:00 PM
  [ # 7 ]

Ja klever33, ik dacht ook dat een katalysator niets uitmaakt voor het geluid. Maar sinds de montage van de imitatie maakte de xm meer lawaai. Ik zal nog eens een brug opzoeken en een kritische blik op het hele systeem werpen. Ook dempers zijn helaas niet meer origineel te krijgen. Bestaat er nog verschil in de namaak? Ook in de namaakdempers is de keus trouwens beperkt. Ik zal ook eens bij PM Performance in Swifterbant naar een rvs-demper informeren. Gr. Manus

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook