1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Versnellingsbakrevisie
loeka
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 03-08-2019

Gepost: 22 juli 2023 11:42 AM

Daar ik mijn versnellingsbak+diff wil voorzien v nieuwe lagers wil ik onderdelen in huis hebben voor ik de klus begin.Weet iemand welke lagers ik nodig heb?Het gaat om een bvh of lange 4-bak ‘74.

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2034
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 22 juli 2023 01:09 PM
  [ # 1 ]

Er bestaan veel verschillende versies van versnellingsbakken.

En dus zou ik maar beginnen met wat meer te vertellen over deze auto: bouwjaar, type, uitvoering…..

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 22 juli 2023 03:05 PM
  [ # 2 ]

Die onderdelen zijn voor een Ds-bak niet allemaal zomaar ff leverbaar en de bak reviseren dat doe je zelf ook niet ff op de keukentafel.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3539
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 22 juli 2023 09:52 PM
  [ # 3 ]

Waterman heeft daar een echt goed punt, maar begin bij het begin:

Waarom nieuwe lagers, welk probleem denk je daarmee op te lossen ?

Ook moet je het exacte type van de bak weten, want de verschillende modellen hebben verschillende lagers.
Welke dan: Voor de differentieel assen: 2 dubbelrijige hoekcontact kogellagers, voor het differentieel inde bak 2 kegellagers, voor de primaire en secundaire as: 2 verschillendedubbelrijige hoekcontact kogellagers en een speciaal kegellager en een enkelrijig kogellager en dan zitter nog een paar naaldlagers in kooien in. Naast niet makkelijk te verkrijgen zijn ze ook nog eens niet echt goedkoop want de meeste zijn “niet standaard”.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
loeka
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 03-08-2019

Gepost: 23 juli 2023 12:52 PM
  [ # 4 ]

Vanaf 120km/h begint de bak of diff te janken.Van de diff zijn hoofdzakelijk standaardmaten,de bak is anders.Heb al bakken gedaan maar ds is de eerste

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 23 juli 2023 01:46 PM
  [ # 5 ]

Het janken van een DS bak los je niet op door alleen de lagers te vernieuwen. In 99% van alle gevallen in het een combinatie van een versleten kroon-en pignonwiel met slijtage op de lagers.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9126
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 23 juli 2023 01:59 PM
  [ # 6 ]

Ik zeg Harry Martens.
https://ds-vitesse.com/

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
loeka
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 03-08-2019

Gepost: 23 juli 2023 03:27 PM
  [ # 7 ]

Heb een bak openliggen met puntgave vertandingen,lagers nog redelijk ok, maar wil toch vervangen voor ik de bak wissel met de huidige.

Profiel  
 
citro-power
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4302
Geregistreerd: 13-02-2006

- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Gepost: 23 juli 2023 06:25 PM
  [ # 8 ]
René Jongejan schreef:

Ik zeg Harry Martens.
https://ds-vitesse.com/

Die geeft ook geen garantie dat de bak geluidloos is na revisie.

 

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4863
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 23 juli 2023 06:42 PM
  [ # 9 ]
waterman schreef:

Het janken van een DS bak los je niet op door alleen de lagers te vernieuwen. In 99% van alle gevallen in het een combinatie van een versleten kroon-en pignonwiel met slijtage op de lagers.

Klopt helemaal. Ik heb onlangs de bak van mijn Estafette uit elkaar gehaald omdat hij in drie en vier jankte en dat was duidelijk slijtage aan de pignon en kroonwiel.

Andere set gehaald en nu is hij helemaal stil.

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3539
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 23 juli 2023 07:58 PM
  [ # 10 ]
loeka schreef:

Heb een bak openliggen met puntgave vertandingen,lagers nog redelijk ok, maar wil toch vervangen voor ik de bak wissel met de huidige.

Je bedoeld dat je tandvlakken van pingon en kroonwiel nog volledig “glad” zijn neem ik aan, want als dat niet zo is dan is dat de oorzaak van “janken”. 

Als je weet hoe je tandflankspeling moet afstellen met Pruisisch blauw of iets dergelijks, en in het werkplaatshandboek gekeken hebt naar speciaal gereedschap om de opsluitmoer aan te trekken, en de synchromeshes af te stellen,en aan dat gereedschap kunt komen, dan zou ik eens gaan kijken naar de lagers. Een DS specialist heeft die wel, maar eerst moet je weten welke bak je exact hebt.
Hoe zie je of de lagers nog “OK” zijn ? Ik kijk naar de loopvlakken met een juweliers loep, dan zie je meestal meer slijtage dan je lief is. ( Als je met het blote oog al loopsporen ziet dan zijn ze zeker niet OK Wink

 

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25378
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 23 juli 2023 10:22 PM
  [ # 11 ]
citro-power schreef:
René Jongejan schreef:

Ik zeg Harry Martens.
https://ds-vitesse.com/

Die geeft ook geen garantie dat de bak geluidloos is na revisie.

helemaal eens!!

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
gjvdh
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 809
Geregistreerd: 12-05-2006

- ID/DS DS 20 Pallas BVH
Gepost: 24 juli 2023 02:11 PM
  [ # 12 ]

Nee, misschien geen garantie. Mijn bak jankte ook boven de 100 km/u ergens. Dat rijdt echt kilo utrecht tango. Uitgebouwd en naar Limmen met dat ding. Geen herrie meer. De bak was voor de revisie op sommige kniesoor punten stiller, dat moet ik ook zeggen. Bovendien moest ie bij mij er nog een keer uit, een synchro greep niet goed in. Aan die synchro was niks te zien. Al met al zeker geen spijt van gehad. Het is inmiddels een meer dan 10 jaar geleden.

Overigens was bij mijn bak ook het kroon- en pignonwiel versleten volgens Harry Martens. Stuurde hij destijds foto’tjes van op.

Ik wil maar zeggen, geen garantie op geruisloos, maar janken op de snelweg is altijd nog een paar tandjes (ja ja) erger.

Profiel  
 
loeka
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 03-08-2019

Gepost: 24 juli 2023 06:50 PM
  [ # 13 ]
Citroensmgz schreef:
loeka schreef:

Heb een bak openliggen met puntgave vertandingen,lagers nog redelijk ok, maar wil toch vervangen voor ik de bak wissel met de huidige.

Je bedoeld dat je tandvlakken van pingon en kroonwiel nog volledig “glad” zijn neem ik aan, want als dat niet zo is dan is dat de oorzaak van “janken”. 

Als je weet hoe je tandflankspeling moet afstellen met Pruisisch blauw of iets dergelijks, en in het werkplaatshandboek gekeken hebt naar speciaal gereedschap om de opsluitmoer aan te trekken, en de synchromeshes af te stellen,en aan dat gereedschap kunt komen, dan zou ik eens gaan kijken naar de lagers. Een DS specialist heeft die wel, maar eerst moet je weten welke bak je exact hebt.
Hoe zie je of de lagers nog “OK” zijn ? Ik kijk naar de loopvlakken met een juweliers loep, dan zie je meestal meer slijtage dan je lief is. ( Als je met het blote oog al loopsporen ziet dan zijn ze zeker niet OK Wink

 

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4863
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 24 juli 2023 06:55 PM
  [ # 14 ]

De tanden van de pignon zijn vaak ook scherp geworden en de een is vaak scherper dan de ander.

Profiel  
 
loeka
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 03-08-2019

Gepost: 25 juli 2023 09:51 AM
  [ # 15 ]

Bedankt voor de nuttige reacties

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook