C5 break 2.0 16v accu loopt leeg en diverse storingen
Kooijman
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 118
Geregistreerd: 22-01-2014

Gepost: 02 augustus 2023 02:28 PM

Hallo allemaal. Ik heb al sinds geruime tijd (2017?) Een C5 break 2.0 16v. Die tweede fase, vlak voor de Tourer. De C5 heeft wel eens wat onbegrijpelijke dingetjes gehad op elektronisch gebied, maar nooit noemenswaardig. Accu liep af en toe spontaan leeg. Laad je hem op of jumpstart je hem, alles weer goed.

Tot gisteren/vandaag. De accu loopt snel leeg en ik krijg ook rare foutmeldingen, waarschijnlijk daardoor. Storing stuurbekrachtiging. Iets over ESP. De meldingen komen en gaan, net als de stuurbekrachtiging. Wat ga ik hier aan doen?

De accu zelf lijkt prima en is een jaar of 4 oud.

Tips worden gewaardeerd. Op elektronisch gebied kom ik er zelf niet echt uit.

Korte toevoeging: liever transporteer ik hem even naar GJO, maar die is op (welverdiende) vakantie.

Ik heb wel wat gelezen van Penny Lane over zijn nagenoeg identieke C5. Dat lijkt deels op wat ik heb. Dat was niet bemoedigend…

Nu:
C5 2.0i-16v type 2 (2005)
C4 Cactus 1.6 blueHDI shine 100 (2014)
Voorheen:
CX Break Reflex
BX 1.9 D Deauville
BX 1.4 Deauville
Berlingo 600 D
Peugeot 205 Generation
Xantia 2.0i-16V Millésime
C3 1.4 Exclusive

Profiel  
 
Jeroen Simons
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1314
Geregistreerd: 27-03-2011

- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Gepost: 02 augustus 2023 06:40 PM
  [ # 1 ]

Hierbij wat eerste tips:
Ik zou allereerst de accupoolklemmen controleren (schoon en vast). Daarna zou ik de accu doormeten met een tester. Ik heb zelf de ervaring gelukkig niet maar ik hoor wel dat er accu’s zijn met een bijzonder korte levensduur (3- 4 jaar) en dat ook bij bekendemerk accu’s.
Als derde zou ik de laadspanning meten met de multimeter (als die niet goed is zou het dashlampje moeten branden, maar goed: dan weet je het zeker). Als vierde de min-pool een kwartiertje losleggen (reset). Daarna wordt het voor mij ook tijd om naar een specialist te gaan (met een lexia), die dan liever had dat ik geen reset had gedaan.

VrGrJ
Citroein, dat rijdt pas fijn
bye2

Profiel  
 
Kooijman
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 118
Geregistreerd: 22-01-2014

Gepost: 02 augustus 2023 08:24 PM
  [ # 2 ]

Accu lijkt goed. Ik laad hem een nachtje op voor de zekerheid en ga daarna de vervolgstappen doen.

Jeroen Simons schreef:

Hierbij wat eerste tips:
Daarna wordt het voor mij ook tijd om naar een specialist te gaan (met een lexia), die dan liever had dat ik geen reset had gedaan.

Oke, dat is wel een beetje grappig.

Nu:
C5 2.0i-16v type 2 (2005)
C4 Cactus 1.6 blueHDI shine 100 (2014)
Voorheen:
CX Break Reflex
BX 1.9 D Deauville
BX 1.4 Deauville
Berlingo 600 D
Peugeot 205 Generation
Xantia 2.0i-16V Millésime
C3 1.4 Exclusive

Profiel  
 
JaapJ
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2997
Geregistreerd: 20-07-2007

- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Gepost: 04 augustus 2023 10:15 AM
  [ # 3 ]

Zelfde gehad met dezelfde auto. Als ik ‘m bijvoorbeeld een weekje of anderhalf niet gebruikt had was het altijd retespannend, en vaak moest de Saxo er weer aan te pas komen om te jumpstarten.
Bijzonder was dat mijn achterruitje, die sinds bezit met geen mogelijkheid te openen was, kennelijk bij lage spanning de neiging had open te springen waardoor het kofferbaklampje ging branden. Of het ruitje ging zelf spontaan open en veroorzaakte door het lampje de lege accu (?????)
 
Uiteindelijk wou de auto helemaal niks meer doen en is er uitendelijk een breinuitwisseling geweest en moet nu de startonderbreker voor de gek gehouden worden met een oude reservesleutel ertegenaan geplakt en doet de centrale vergrendeling vervelend. Maar het accuprobleem heb ik niet meer gehad (knock on wood)

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9858
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 04 augustus 2023 11:12 AM
  [ # 4 ]

Een lege accu door een lampje zou niet moeten kunnen. Dan zou normaliter allang de ecomodus zijn ingeschakeld.
Let er bij het laden van de accu wel op dat je de aangegeven punten onder de kap daarvoor gebruikt.
Vrijwel zeker zit een laadmanagementmodule naast de accu en als je de accu in de schuur oplaadt denkt het systeem dat de accu nog steeds leeg is.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Kooijman
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 118
Geregistreerd: 22-01-2014

Gepost: 04 augustus 2023 02:55 PM
  [ # 5 ]
JaapJ schreef:

Zelfde gehad met dezelfde auto. Als ik ‘m bijvoorbeeld een weekje of anderhalf niet gebruikt had was het altijd retespannend, en vaak moest de Saxo er weer aan te pas komen om te jumpstarten.

Ja het gekke is dat er bij mij geen logica in te vinden is. Soms na een maand nog vol, soms na een dag leeg. Regen lijkt een effect te hebben. Het zou me ook niet verbazen als het probleem ergens in de achterklep zit.

Bijzonder was dat mijn achterruitje, die sinds bezit met geen mogelijkheid te openen was, kennelijk bij lage spanning de neiging had open te springen waardoor het kofferbaklampje ging branden. Of het ruitje ging zelf spontaan open en veroorzaakte door het lampje de lege accu (?????)

Die achterruitjes zijn vaker niet goed meer. Die van mij heb ik omgeleid met een knopje naar de massa van de sigaretten aansteker.

 
Uiteindelijk wou de auto helemaal niks meer doen en is er uitendelijk een breinuitwisseling geweest en moet nu de startonderbreker voor de gek gehouden worden met een oude reservesleutel ertegenaan geplakt en doet de centrale vergrendeling vervelend. Maar het accuprobleem heb ik niet meer gehad (knock on wood)

Ja en dat wil ik dus voorkomen. Is volgens mij ook een dure aangelegenheid en beginnen ze niet schaars te worden?

jantje1948 schreef:

Een lege accu door een lampje zou niet moeten kunnen. Dan zou normaliter allang de ecomodus zijn ingeschakeld.

Tenzij de spanning te laag is, bijvoorbeeld omdat één cel van de accu kapot is. Het lijkt overigens er toch op dat dat het geval is! Die kapotte accu bedoel ik. Neemt niet weg dat deze c5 altijd een beetje raar heeft gedaan op elektronisch gebied.

Let er bij het laden van de accu wel op dat je de aangegeven punten onder de kap daarvoor gebruikt.
Vrijwel zeker zit een laadmanagementmodule naast de accu en als je de accu in de schuur oplaadt denkt het systeem dat de accu nog steeds leeg is.

Ik heb geen idee waar die punten zitten! Ik haal de accu er altijd uit. Dan reset de auto ook meteen. Sluit je hem weer aan en de boel komt weer tot leven.

Nu:
C5 2.0i-16v type 2 (2005)
C4 Cactus 1.6 blueHDI shine 100 (2014)
Voorheen:
CX Break Reflex
BX 1.9 D Deauville
BX 1.4 Deauville
Berlingo 600 D
Peugeot 205 Generation
Xantia 2.0i-16V Millésime
C3 1.4 Exclusive

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2034
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 04 augustus 2023 03:11 PM
  [ # 6 ]

Een laadmanagement module is pas bij de C5 PH3 X7 geïntroduceerd, deze PH2 heeft ‘m nog niet.

En heb je een trekhaak?
Zo ja, check dan even de stekkeraansluiting, zit daar geen groene aanslag in, ook niet bij de draadaansluitingen?
Die wordt geleidend bij nattigheid.

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
Kooijman
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 118
Geregistreerd: 22-01-2014

Gepost: 04 augustus 2023 03:26 PM
  [ # 7 ]
JW schreef:

En heb je een trekhaak?

Heb ik. Ga ik controleren.

Nu:
C5 2.0i-16v type 2 (2005)
C4 Cactus 1.6 blueHDI shine 100 (2014)
Voorheen:
CX Break Reflex
BX 1.9 D Deauville
BX 1.4 Deauville
Berlingo 600 D
Peugeot 205 Generation
Xantia 2.0i-16V Millésime
C3 1.4 Exclusive

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2034
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 04 augustus 2023 06:49 PM
  [ # 8 ]

Check dan ook of ‘ie op de juiste wijze aangesloten is.
Met zo’n emulatiekastje dus dat links achterin moet zitten, achter een afdekking aan de zijkant.

Als er iets niet goed zit daar, zou dat ook zomaar de verklaring kunnen zijn voor jouw vreemde storingen.
Die lopen dan via de CAN-Bus, waaruit in dat kastje de signalen gemaakt worden voor de stekker.

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
Kooijman
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 118
Geregistreerd: 22-01-2014

Gepost: 06 augustus 2023 10:28 AM
  [ # 9 ]

Lijkt een officiële fabriekstrekhaak met kastje. En het stopcontact ziet er ook goed uit.

Nu:
C5 2.0i-16v type 2 (2005)
C4 Cactus 1.6 blueHDI shine 100 (2014)
Voorheen:
CX Break Reflex
BX 1.9 D Deauville
BX 1.4 Deauville
Berlingo 600 D
Peugeot 205 Generation
Xantia 2.0i-16V Millésime
C3 1.4 Exclusive

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2034
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 06 augustus 2023 11:09 AM
  [ # 10 ]

Voor de zekerheid: ook de achterzijde van de stekkerdoos, waar de aansluitingen zitten, is netjes schoon? Daar kan ook geen water binnendringen?

En is het een 13-polige, met harde accu-plus?
Of een zevenpolige, wellicht zonder accu-plus?

Ik heb het bij m’n Xantia meegemaakt, met een 7-polige stekker waar wél een accu-plus op zat, dat er bij nattigheid stroom ging lopen vanaf die accu-plus. Dat was aan de achterkant, waar de bundel niet goed afgedicht was en er water in de stekkerdoos kon komen.
Dat spul heb ik toen vervangen, en ervoor gezorgd dat er daar geen water mee in kon komen. En voorts heb ik die accu-plus niet meer aangesloten, die had ik toch niet nodig.

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
Kooijman
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 118
Geregistreerd: 22-01-2014

Gepost: 06 augustus 2023 11:23 AM
  [ # 11 ]

Ja eigenlijk ziet alles er gewoon goed en droog/schoon/niet geoxideerd uit daar.

Het is een oude stekkers trouwens, dus met 7 polen. Ook nooit problemen me gehad als je verschillende dingen aansloot (karretje en fietsendrager)

Mijn vader had ooit geopperd dat ie waarschijnlijk ergens water pakt in de achterklep. Dat zal ook de reden zijn geweest dat het oorspronkelijke knopje stuk is gegaan (je ziet een klein doorbrand plekje in de achterruit). Daar zal dus de oorzaak wel liggen, maar ga dat maar eens zoeken zonder alles open en kapot te maken

Maar op elektronisch gebied is deze auto altijd al wat raar geweest. Als je bijvoorbeeld in de avond over een drempel rijdt en de hydraulische pomp even bijpompt, dan gaan de dimlichten en dashboard verlichting een fractie van een seconde uit.

Kleine disclaimer. Ja, er zit een yatour bluetooth kastje bij de radio. Mensen wijzen vaak daar als eerst naar. Dat kastje kan ik echter uitzetten/loskoppelen en dat heeft verder ook geen invloed op de wispelturige dingetjes.

Het lijkt er overigens op dat het vervangen van de accu heeft geholpen. Alleen de stuurbekrachtiging is soms een beetje van de kook.

Over een paar maanden APK. Ik zal GJO nog eens vragen of die slimme dingetjes weten.

Nu:
C5 2.0i-16v type 2 (2005)
C4 Cactus 1.6 blueHDI shine 100 (2014)
Voorheen:
CX Break Reflex
BX 1.9 D Deauville
BX 1.4 Deauville
Berlingo 600 D
Peugeot 205 Generation
Xantia 2.0i-16V Millésime
C3 1.4 Exclusive

Profiel  
 
2cvMaarten
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1255
Geregistreerd: 30-04-2006

- 2CV 2cv6 special
Gepost: 06 augustus 2023 02:45 PM
  [ # 12 ]

Misschien wel al gedaan naar ik zie het niet terug in deze feed, is er een meting gedaan op lekstroom? Zou mijn eerste actie zijn in plaats van vanalles nalopen wat het waarschijnlijk kan zijn.

*2cv6 special 1986*

Profiel  
 
Kooijman
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 118
Geregistreerd: 22-01-2014

Gepost: 06 augustus 2023 07:13 PM
  [ # 13 ]

Niet door mij. Hoe meet je eigenlijk op lekstroom?

Nu:
C5 2.0i-16v type 2 (2005)
C4 Cactus 1.6 blueHDI shine 100 (2014)
Voorheen:
CX Break Reflex
BX 1.9 D Deauville
BX 1.4 Deauville
Berlingo 600 D
Peugeot 205 Generation
Xantia 2.0i-16V Millésime
C3 1.4 Exclusive

Profiel  
 
2cvMaarten
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1255
Geregistreerd: 30-04-2006

- 2CV 2cv6 special
Gepost: 07 augustus 2023 11:11 PM
  [ # 14 ]

Multimeter op Ampère strand zetten en dan de accu min los nemen. Daarna de multimeter in serie tussen de minpool en het chassis zetten, als de auto in rust is kun je zien wat er nog aan stroom weglekt. Of als je een Ampèretang hebt deze gebruiken natuurlijk.

*2cv6 special 1986*

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2034
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 07 augustus 2023 11:48 PM
  [ # 15 ]

Die meting zou wel eens niets kunnen opleveren omdat je eerst de verbinding verbreekt en dan pas gaat meten.
Daardoor kan er wat gereset worden, dan wel dat er in de BSI of BSM wat afgeschakeld is.

Als je het op deze manier wil doen moet je eerst die verbinding maken met je multimeter, parallel aan de verbinding naar massa, en dan pas die massaverbinding losmaken.

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook