1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Waarop letten?
Obivion
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 13
Geregistreerd: 30-07-2023

Gepost: 03 augustus 2023 11:47 PM

Beste allen,

Inmiddels heb ik mij netjes voorgesteld, en aangegeven dat ik in de markt ben voor de aanschaf van een C4 Cactus van 2019/2020. Mooie vormgeving etc… Maar inmiddels ben ik ook heel erg gecharmeerd van de C5 aircross van 2019/2020…
Uiteraard wat groter en ruimer, beiden prachtige vormgeving en beiden in dezelfde prijsklasse binnen mijn budget.
Maar de C4 heeft beduidend minder kilometers gelopen, zo’n 50K tegen zo’n 110K van de C5… Beiden komen van eerste eigenaar, origineel Nederlands, ingevulde onderhoudsboekjes ect… Ik zit echt in dubio… Waar moet ik verder op letten…? Wat is wijsheid? Ik neig qua uiterlijk en vormgeving toch lichtelijk naar de C5, maar de kilometerstand…!?!

Dennis

Looking for my first Citroën…

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2034
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 04 augustus 2023 12:08 AM
  [ # 1 ]

Welke motoren liggen er in die auto’s?

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
Obivion
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 13
Geregistreerd: 30-07-2023

Gepost: 04 augustus 2023 07:58 AM
  [ # 2 ]

Beide auto’s hebben de 1.2 liter PureTech motoren met 131pk.
Dennis

Looking for my first Citroën…

Profiel  
 
Menno
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1743
Geregistreerd: 29-07-2003

- C4 (2004-heden) Cactus 1.2 Shine EAT6
- DS 3 1.2 So Chic EAT6
- 2CV AZ-A
Gepost: 04 augustus 2023 09:53 AM
  [ # 3 ]

Voordeel ( m.i. ) van de cactus is het mooie lage gewicht, daardoor voelt die ( zeer ) vlot aan en is de wb laag , voor een zware C5 is deze motor wat aan de lichte kant.
Het scheelt zo’n ~ 400 kg Wink


Let vooral op goed onderhoud waarbij altijd de voorgeschreven olie is gebruikt ivm de riem ( zwak punt ) , staan genoeg onderwerpen over,  vraag ook of deze al vervangen is ( geweest ) ....

Suc6 met de keuze Smile

Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.)
Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Blue Encre
Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien

Profiel  
 
PBO
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 663
Geregistreerd: 23-05-2004

- C5 Tourer 2.0 HDiF Exclusive
- CX 25 GTI Turbo 2
- ID/DS DS 21 Pallas
- ZX 1.4i Avoriaz
Gepost: 04 augustus 2023 11:02 AM
  [ # 4 ]

Motor is het belangrijkste aandachtspunt en dan idd zoals hierboven genoemd, voorgeschreven olie/onderhoud. Kilometerstand zou ik me niet volledig op blindstaren. Veel hangt ook af van het gebruiksprofiel van de vorige eigenaar. Zijn er veel korte stukjes mee gereden of hoofdzakelijk lange afstanden.

Als die C5 110k heeft gedraaid zou die, met de nieuwe vervangingstermijn (6 jaar of 100k), qua kilometers al een 1e distributiewissel moeten hebben gehad. Zo niet, is dat een onderhandelpuntje.

Verder natuurlijk gewoon bekijken, proefzitten en -rijden waar je voorkeur naar uitgaat.

C5 Tourer 2.0 HDiF Exclusive (2008), CX 25 GTi Turbo 2 (1988), DS 21 Pallas (1972), ZX 1.4i Avoriaz (1996)

Profiel  
 
Obivion
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 13
Geregistreerd: 30-07-2023

Gepost: 04 augustus 2023 11:44 AM
  [ # 5 ]

Onderhoud is inderdaad belangrijk. De vraag is of de vindbare informatie correct is. Is de olie wel de juiste geweest ook al staat het in het boekje… Ik heb toch altijd een beetje een gezond wantrouwen richting garagebedrijven. Zaterdag ga ik in elk geval een proefrit maken met een C4 Cactus, laat ik dat eerst maar ervaren en dan eens verder kijken/denken.
Dennis

Looking for my first Citroën…

Profiel  
 
Berlingo2.0HDi
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 614
Geregistreerd: 31-12-2006

Gepost: 04 augustus 2023 06:54 PM
  [ # 6 ]

Mocht de keuze een C5 Aircross worden dan zou ik voor de 1.6 gaan.
De 1.2 is een prima motor als hij juist onderhouden is, maar naar mijn idee te mager voor een C5 Aircross.

C5 Aircross 181 PK EAT8 Shine Full options

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2034
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 04 augustus 2023 07:00 PM
  [ # 7 ]

Dat is de roemruchte THP Idea

Hij mag dan niet meer zo beroerd zijn als eerdere versies, maar zelf zou ik ‘m nooit tweede hands willen hebben.
Zeker niet als ‘ie inmiddels meer dan een ton gelopen heeft, op een manier die je niet weet.

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
Berlingo2.0HDi
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 614
Geregistreerd: 31-12-2006

Gepost: 05 augustus 2023 02:32 PM
  [ # 8 ]

Is zeker niet de THP.

De THP (155-165 pk) waar jij op doelt is niets mis mee bij juist gebruik, onderhoud en de juiste benzine.

Kennis van mij in D had een DS3 met de THP. Is bij 225K de deur uit gegaan zonder motorproblemen. Wel ‘s morgens rustig warm rijden en dan een halfuur tegen 200 km/h naar het werk.

C5 Aircross 181 PK EAT8 Shine Full options

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2034
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 05 augustus 2023 02:56 PM
  [ # 9 ]

Shakespeare zei het al: what’s in a name?

PSA noemt hem niet meer zo, maar het verandert niks aan het feit dat het in principe dezelfde motor is.

Als ‘ie gebruikt wordt zoals in die DS3 gaat het wel goed.
Maar ander gebruik, met name veel korte ritten en vroeg opschakelen zoals het “moderne rijden” aangeeft, is killing voor deze motor.
En als je er dan eentje koopt met 100 k + op de teller, hoe is die dan bereden?

Op dit, maar ook op andere fora zoals C5Forum zijn daar legio, en ook dramatische verhalen over te vinden.

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
Berlingo2.0HDi
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 614
Geregistreerd: 31-12-2006

Gepost: 05 augustus 2023 03:06 PM
  [ # 10 ]

In principe is het wel dezelfde motor (basis blok EP6) maar dan toch anders. Noem dat geen THP meer. 

Is het niet zo voor alle motoren dat er problemen ontstaan bij gebruik zoals jij noemt en E5 gebruik?
Zelfs met een 2.0 HDi krijg je dan problemen.

Maar ook jij hebt in je Aircoss die motor liggen (EP6 FADTX (FADTX/FADTXD), loopt toch prima.

C5 Aircross 181 PK EAT8 Shine Full options

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2034
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 05 augustus 2023 03:26 PM
  [ # 11 ]

Klopt, ik heb er dezelfde motor inliggen.

Daarbij twee kanttekeningen:
—Ik heb niet zonder reden deze auto als private lease. Problemen ermee zijn iemand anders zorg.
—De kilometers die ik op de ICE rij zijn allemaal lange afstands kilometers, op een redelijk tempo met goed warme motor. Korte ritten gaan in de E-modus.

In totaal heb ik er nu zo’n 30.000 km mee gereden. Daarvan ca. 17.000 km elektrisch, en zo’n 13.000 km op V-power type benzine.

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
Berlingo2.0HDi
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 614
Geregistreerd: 31-12-2006

Gepost: 05 augustus 2023 10:55 PM
  [ # 12 ]

Private lease heb ik toen ook naar gekeken. Wat vreselijk duur.

Heb even zitten rekenen, dan zou ik nu na 4 jaar €36000,00 betaald hebben aan de private lease.

Onderhoud is tot nu toe iets van €1500,00 geweest. Verzekering €3400,00. MRB €3120,00

C5 Aircross 181 PK EAT8 Shine Full options

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2034
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 06 augustus 2023 01:40 AM
  [ # 13 ]

Al-dan-niet Private Lease lijkt me een interessant onderwerp voor een andere discussie.

Wat ik met mijn reactie probeerde aan te geven dat ik me zeer wel bewust ben van de risico’s die een “THP” met zich mee brengt, en dat ik die op deze manier omzeild heb.

Voorts dat ik denk dat, met de manier waarop ik ermee rij in de E/ICE mix, de ICE optimaal belast en gebruikt wordt, resulterend in minimale interne vervuiling. Want dat is z’n grootste probleem, en de basis van bijna alle ellende.
Op deze manier kan hij langer mee.

Maar als je er eentje tweede hands koopt, met meer dan 100k op de teller, wat is dan z’n voorgeschiedenis ? ? ?

Groet.
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
Berlingo2.0HDi
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 614
Geregistreerd: 31-12-2006

Gepost: 06 augustus 2023 11:04 AM
  [ # 14 ]

Deze Turbo High Pressure motoren, die nu Puretech heten, zijn niet de THP motoren waar jij op doelt.

De garage waar ik oa mijn C5 gekocht heb en die een flink aantal 181 pk versies heeft lopen, geeft aan geen problemen te hebben met de 181 pk versie. Ook niet bij die al meer dan 100K gelopen hebben. Komt dat er geen EGR op zit en dat scheelt een hoop.

Maar goed, voorgeschiedenis is idd wel belangrijk als je 2e hands koopt. Zelfs een 1.9D of 2.0HDI kun je kapot krijgen door slecht of geen onderhoud.

 

C5 Aircross 181 PK EAT8 Shine Full options

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2034
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 06 augustus 2023 11:23 AM
  [ # 15 ]

De THP en z’n “opvolger” hebben geen externe EGR.

De EGR wordt bij beide motoren bewerkstelligd door interne klep-overlap, en die wordt softwarematig aangestuurd. Daardoor gaan uitlaatgassen terug richting inlaat.
En door slijtage aan onder andere de ketting, kan dat verder ontregeld worden, met in toenemende mate koolafzetting in de kop, maar ook bij de zuigers tot gevolg.

Doordat het direct ingespoten motoren zijn, worden de inlaatpoorten niet met benzine “gespoeld”, die vervuiling bij de inlaatkleppen verdwijnt dus niet.

Uiteraard heeft PSA wel het eea gedaan om er de scherpe kantjes af te halen.
Echter, dat is maar ten dele gelukt, lees er de relevante verhalen maar over.

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook