LPG vulling uitlezen op benzinemeter en vulaansluiting onder benzineklepje
marcelhartman
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 60
Geregistreerd: 24-06-2014

- ID/DS ID 19 B
Gepost: 07 augustus 2023 10:42 PM

Ik zou graag de vulling van mijn bestaande lpg tank uit willen lezen op de benzinemeter in het dashboard. Dit zou met een simpel relais omgeschakeld kunnen worden, zodat op benzine netjes het benzine niveau uitgelezen kan worden.

Dit onderwerp zal vast meer besproken zijn op dit forum maar kon helaas niks vinden. Wie kan mij vertellen met welke onderdelen dit het beste kan en welke weerstand waarde de benzine flotter heeft.

Op onderstaande site is namelijk een lpg zender te koop met een weerstandwaarde van 90 ohm. Weet uiteraard nog niet of dat makkelijk op mijn bestaande tank te plaatsen is.

https://www.lpgonderdelenshop.nl/epages/61481037.sf/nl_NL/?ObjectPath=/Shops/61481037/Products/E0004

2e vraag
De bestaande vulaansluiting bevind zich nu aan de buitenzijde onder de bumper. Ik begreep dat het mogelijk is om een aansluiting te maken onder het benzine klepje. Heeft iemand daar foto’s van?

Profiel  
 
Jeroen Simons
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1314
Geregistreerd: 27-03-2011

- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Gepost: 08 augustus 2023 10:19 AM
  [ # 1 ]

Vraag 2. Dat kan door de LPG vul aansluiting op de schotel te monteren naast de benzinevuldop. Zorg wel voor voldoende ruimte voor het LPG vulpistool (ook om dit vast te maken en te lossen)  en eventuele aansluitnippels die je in het buitenland moet gebruiken.
Een foto kan later. Ben nu met vakantie.

VrGrJ
Citroein, dat rijdt pas fijn
bye2

Profiel  
 
marcelhartman
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 60
Geregistreerd: 24-06-2014

- ID/DS ID 19 B
Gepost: 08 augustus 2023 10:53 AM
  [ # 2 ]

Een foto kan later. Ben nu met vakantie.


Ik kwam op FB toevallig deze foto tegen. Neem aan dat de vulaansluiting op deze manier gemonteerd dient te worden. Hoop wel dat jou auto er beter uitziet.


Profiel  
 
Jeroen Simons
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1314
Geregistreerd: 27-03-2011

- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Gepost: 08 augustus 2023 12:40 PM
  [ # 3 ]

Ja, is dezelfde plek als bij mij. En gelukkig ziet mijn snoek er veel beter uit Wink

VrGrJ
Citroein, dat rijdt pas fijn
bye2

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3537
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 08 augustus 2023 01:30 PM
  [ # 4 ]

Over die tankvlotter:
Bij Citroen was de maximale weerstand meestal rond de 500 ohm als ik het me goed herinner. Bij 0 Ohm is de tank vol, en boven de 400 ohm staat je tankmeter op leeg.
Die 0-90 ohm is dus niet simpel te gebruiken: Dan moet je daar een electronische schakeling tussen maken die 500 ohm simuleert bij een lege tank en zo’n 250 ohm bij een half volle tank en dan 0 ohm bij een volle tank.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 08 augustus 2023 02:38 PM
  [ # 5 ]

Vraag2: wel ontzettend goed opletten dat de LPG vulslang ook als de auto helemaal in de laagste stand komt vrij van het wiel ligt. Ik heb daar het een en ander goed fout zien gaan door ondeskundig handelen.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
marcelhartman
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 60
Geregistreerd: 24-06-2014

- ID/DS ID 19 B
Gepost: 08 augustus 2023 03:21 PM
  [ # 6 ]

Bedankt voor jullie reacties.

Ik heb inmiddels drie oplossingen gevonden om lpg zender op de bestaande brandtofmeter aan te sluiten. Er zijn zo ver ik weet twee producten in de handel die de weerstandwaarde omzetten, zodat deze goed uitgelezen kan worden. Hieronder een link naar die twee producten.

Spiyda Gauge Wizard
Tanks inc. Metermatch

De laatste oplossing kwam ik in een youtube filmpje tegen waarbij die gene de regelbare weerstand in de lpg zender heeft vervangen, waardoor hij de juiste waarde aangeeft. Dit laatste spreekt mij het meeste aan, aangezien dit qua bekabeling de netste oplossing is. Hierbij hoeft er alleen een relais geplaatst te worden welke schakelt tussen de twee brandstoffen. Dit relais is trouwens bij de eerste twee producten helaas ook benodigd.

Vraag2: wel ontzettend goed opletten dat de LPG vulslang ook als de auto helemaal in de laagste stand komt vrij van het wiel ligt. Ik heb daar het een en ander goed fout zien gaan door ondeskundig handelen.

Bedankt voor de tip, dat viel mij op de eerdere foto ook al op. Zal inderdaad goed kijken wat een veilige oplossing is.

Dit weekend ben ik weer bij de auto om alles te bekijken. Zal daarna de juiste lpg zender bestellen en kijken of ik de regelbare weerstand kan vervangen.

 

 

Profiel  
 
Jeroen Simons
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1314
Geregistreerd: 27-03-2011

- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Gepost: 08 augustus 2023 07:58 PM
  [ # 7 ]

Ivm laagste stand (zie advies van Waterman): Ook de staat cq aanwezigheid van de aanslagrubber is hier van belang, naast de juiste bandenmaat. Voldoende marge inbrengen dus en het aanslagrubber meenemen in het reguliere onderhoud is mijn aanvullende tip (staat/ aanwezigheid controle).

VrGrJ
Citroein, dat rijdt pas fijn
bye2

Profiel  
 
marcelhartman
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 60
Geregistreerd: 24-06-2014

- ID/DS ID 19 B
Gepost: 11 augustus 2023 09:02 PM
  [ # 8 ]

De lpg zender is inmiddels binnen gekomen en heb hem open gemaakt.

De voor en achterzijde zitten met superlijm aan elkaar gelijmd, dus heb bij de modelbouwwinkel superlijm oplosser gekocht. Dit zou plastic niet oplossen. Helaas slaat het plastic wit uit, dus dit is onbruikbaar. Met veel geduld en een klein schroevendraaiertje waren de twee delen te scheiden.

Het zwarte gedeelte bevindt zich aan de achterzijde en is voorzien van twee magneetjes om mee te draaien met een asje wat zich in de tank bevind. Hierdoor is het mogelijk om het metertje te vervangen zonder dat de tank open moet. Dit zwarte gedeeltje is ook voorzien van twee sleepcontactjes die verbinding maakt met het juiste weerstandje.

Het plaatje tussen de twee delen is tevens de printplaat. De achterzijde is voorzien van 22 smd weerstandjes welke in serie ongeveer 90 ohm zijn. Dit weekend ga ik uitzoeken wat de juiste weerstandwaardes voor een DS moet zijn. De weerstandjes hebben een doorsnede van 1mm en zijn met speciale smd soldeerset te vervangen.

Door de juiste weerstandwaardes het mogelijk om de inhoud van de lpg tank zichtbaar te maken op het de bestaande benzine meter. Door het plaatsen van een extra relais op de benzine/lpg schakelaar kan automatisch het lpg en het benzine niveau gemeten worden.

Wie dit een te lastig klusje vindt zijn er omvormers te koop die hierboven ook besproken zijn. De goedkoopste komt uit China en is op Ebay voor 40 euro inclusief verzendkosten te koop.

Ebay link


Profiel  
 
marcelhartman
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 60
Geregistreerd: 24-06-2014

- ID/DS ID 19 B
Gepost: 14 augustus 2023 04:49 PM
  [ # 9 ]

Dit weekend heb ik de vlotter uit de benzinetank gehaald. De aluminium behuizing was flink geoxideerd en zat geheel vast. Alles weer schoon kunnen krijgen en draait nu weer soepel. Ik heb uiteraard ook de weerstandwaarde gecontroleerd in beide standen en kwam op 12 en 350 ohm uit.  Dit zijn andere waardes die hierboven benoemd zijn, dus twijvel of de vlotter nog goed is.

Ik had uiteraard de vlotter kunnen testen door naar de brandstof meter op het dashboard te kijken maar dit ben ik vergeten en heb ik helaas alles weer dicht geschroefd.

Zou iemand de weerstandwaardes kunnen bevestigen? Want dan kan ik een juiste beslissing nemen hoe nu verder te gaan. Ik wil namelijk voorkomen dat dat ik verkeerde weerstanden in de lpg zender zet.

Profiel  
 
Jeroen Simons
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1314
Geregistreerd: 27-03-2011

- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Gepost: 14 augustus 2023 07:37 PM
  [ # 10 ]

Als overweging: Ik zie hier iets wat op jouw meter lijkt maar toch net anders is (nl een andere interieur meter, geen aansluiting op benzinemeter). Geen ervaring mee maar misschien helpt het je verder, als je de benzine ook wilt meten terwijl je op LPG rijdt.
Voor mij is dat een geruststelling: stel dat de LPG op is en de benzinetank blijkt leeg te zijn in the middle of nowhere. Dan lijkt het wel of ik een EV heb Wink . ik rij op LPG op de dagteller (600 km max) en zie mijn benzinemeter geruststellend schommelen.

https://www.lpgwebshop.com/nl/sensoren/642-lpg-led-indicator-9-leds-livello-inhoudsindicator.html

VrGrJ
Citroein, dat rijdt pas fijn
bye2

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3537
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 14 augustus 2023 08:40 PM
  [ # 11 ]
marcelhartman schreef:

Zou iemand de weerstandwaardes kunnen bevestigen? Want dan kan ik een juiste beslissing nemen hoe nu verder te gaan. Ik wil namelijk voorkomen dat dat ik verkeerde weerstanden in de lpg zender zet.

Ik denk dat je vlotter goed is, ik heb gezien dat er na 40 jaar wel wat variatie zit in de opnemers, en daarnaast zijn de meeste multimeter in ohm stand ook niet erg nauwkeurig, ook al geen ze digitaal aan. 350 of 400 ohm lijkt me een prima waarde.
Kijk eens welke waarde de meter aangeeft bij een bepaalde vlotterstand: Dan weet je wat je nodig hebt als “emulatie”.

 

 

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
marcelhartman
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 60
Geregistreerd: 24-06-2014

- ID/DS ID 19 B
Gepost: 21 september 2023 09:19 PM
  [ # 12 ]

Quoten van het voorgaande bericht is niet toegestaan, zie ook nummer 10 van de forumregels. police
Ik heb inmiddels de weerstand waarde van een nieuwe vlotter kunnen controleren en deze loopt van 0-290 ohm. Heb inmiddels de juiste SMD weerstandjes besteld. Binnenkort verder met dit project.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook