1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
C4 GP 1.6 BlueHdi EAT6 ¨(2018) motor valt uit op snelweg - einde verhaal motor?
Lawrence_CGP
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 10
Geregistreerd: 10-06-2021

Gepost: 16 augustus 2023 07:47 PM

Maandag heb ik op de snelweg in België mijn trouwe C4 Grand Picasso 1.6 Bluehdi EAT6 langs de kant moeten brengen.
De motor sloeg plots af met melding op het dashboard “Motorstoring, schakel de motor uit”. Verder geen geluid of mechanische defect te horen. De motor was helemaal uit. Gelukkig kon ik nog coasten.

Ik ben veilig aan de kant geraakt en na lang wachten en bellen met verzekering & takeldienst, uiteindelijk met een vervangwagen thuis geraakt.

De C4 GP staat nu op een depot en hoewel ik ondertussen dacht aan batterij (is nog origineel, maar gaf nog geen problemen) of een alternator problemen, heeft de meneer van het depot doodleuk aan de telefoon gezegd dat mijn distributieriem kapot is.

Dat is natuurlijk even slikken. Ik zag al de factuur van €5000 verschijnen. Een nieuwe motor? Total loss?

Ondertussen langs geweest bij de officiële Citroen garage dicht bij huis en zij kunnen volgende week de diagnose stellen. Hopelijk was de meneer van het depot verkeerd. De takelmeneer had ook al gezegd dat als de auto nog radio kan spelen en AC kan blazen, het niet de batterij en/of alternator is. Daar heeft hij wel een punt natuurlijk.

Dus alles wijst op een quasi doodsteek van de motor - ik reed 120km/u op cruise control, wat nefast is voor zo’n situatie. Als je stilstaat, kan de schade nog beperkt zijn.

Wel reed ik natuurlijk ongeveer 2000 toeren waarschijnlijk, want gewoon cruisen op de snelweg, zonder gas bij te geven.

Ik heb uiteraard geprobeerd om opnieuw te starten - hopen dat het een software probleem was. En ik lees nu dat die pogingen extra schade kunnen veroorzaken…

Citroën garage heeft het zeer druk en zou pas midden september de wagen kunnen herstellen. Na de diagnose natuurlijk. Ik heb wel een (te kleine) vervangwagen to eind augustus, maar dat wordt dus een wagen huren voor de resterende tijd.

De wagen is gekocht in 2019, was 1 jaar oud en had 10.000km op de teller. Nu ongeveer 122.000km. Het idee was er om nog lang mee door te gaan. Ik behandel hem met liefde (zacht op de pedaal als hij koud is, onderhoudsintervallen volgen, etc…) Het is dan nog frustrerender om (bijna) afscheid te moeten nemen omdat één onderdeel waarover ik geen controle heb, faalt. En bij het laatste onderhoud (juni) werd niets opgemerkt over een versleten distributieriem. Ze hebben dan de accessoire riem vervangen en toen ik vroeg naar “... en de distributieriem?” antwoordden ze: we laten jou weten wanneer die moet vervangen worden.

Had ik toen gezegd: “neem die maar mee in het onderhoud”, dan was ik nu niet waar we nu zijn.

De wagen is te nieuw om volledig af te schrijven. En de prijzen van EV’s die hetzelfde comfort, ruimte en ‘bereik” leveren zijn zeer schaars. En ontzettend duur.


Ik hoor dus graag van mensen die hier ervaringen mee hebben. Of de symptomen wijzen op een distributieriem die kapot is of niet. En natuurlijk, wat zo het kostenplaatje zou zijn. Van herstellingen aan de motor, tot het vervangen van de motor. Alle raad is welkom. Ik hoor ook van mensen om, indien een grote herstelling, te kijken voor een niet-merk gebonden garage. Maar anderzijds, een nieuwe motor installeren is best een complexe opdracht. Dan heb ik de neiging om te kijken naar een officiële garage. Maar anderzijds was er weinig medeleven met mijn situatie en ook als ik vertelde dat ze mij paar weken terug nog gezegd hebben “we zeggen wel als de distributieriem moet vervangen worden”. Moeilijk.

Profiel  
 
Gepost: 16 augustus 2023 08:21 PM
  [ # 1 ]

Ik kan me niet voorstellen dat het breken van de distributieriem en de vervolgschade daarvan niet met enig kabaal gepaard zou zijn gegaan. Ook bij het proberen herstarten zou je dan echt wel mechanische herrie moeten hebben gehoord uit het vooronder. Ik zou nog maar even wachten op de diagnose van je garage voor je begint te panikeren.

Profiel  
 
Lawrence_CGP
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 10
Geregistreerd: 10-06-2021

Gepost: 16 augustus 2023 10:49 PM
  [ # 2 ]

Quoten van het voorgaande bericht is niet toegestaan, zie ook nummer 10 van de forumregels. police
Goed punt natuurlijk en daar dacht ik ook al aan. Maar tegenwoordig zijn moderne motoren vol sensoren die heel snel kunnen ingrijpen vanaf een fractie van een seconde iets krom loopt. Dus het kan nog alle kanten uit.

Profiel  
 
Jaaps
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 472
Geregistreerd: 19-10-2006

- C3 Pluriel 1.4i exclusive
- XM 2.5TD Break
- C1 Ambiance
Gepost: 16 augustus 2023 11:13 PM
  [ # 3 ]

Kun je niet even een kap van de distributie eraf schroeven. Dan zie je zo of de riem in 2e ligt.
Hoe lang zat tie erop?

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3539
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 16 augustus 2023 11:41 PM
  [ # 4 ]

Ik denk dat je toch wel iets hoort als de distributie er af loopt en je motor daardoor vast loopt, want dan zouden de kleppen tegen de zuigers aan komen.
Als je een defect aan de hoge druk injectie pomp hebt dan stopt hij ook en die foutmelding is niet altijd logisch, daar moet je een diagnose apparaat aan hangen om dat te zien of er is een elektrische storing in de injectie etc.
Inderdaad: Accu en Alternator lijkt me niet: Dan krijg je of niks meer op het dashboard, of je krijgt een complete kerstboom verlichting. Bij jouw werkte alles nog.
Ik zou even een goede diagnose afwachten. Voor de reparatie kun je ook naar een Citroen of Peugeot specialist gaan, een PCA garage ( meestal ex-dealers) bijvoorbeeld.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
Lawrence_CGP
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 10
Geregistreerd: 10-06-2021

Gepost: 17 augustus 2023 03:48 AM
  [ # 5 ]
Jaaps schreef:

Kun je niet even een kap van de distributie eraf schroeven. Dan zie je zo of de riem in 2e ligt.
Hoe lang zat tie erop?

De wagen staat nu in een depot - het gebeurde toen de garage dicht was en de takelwagen kon toen niet afleveren. Hij zou de komende dagen naar de Citroen garage gaan. Een tussenstop dus. Maar ik kan er dus nu niet bij. Een paar dagen later hoor ik wat de diagnose is. Ik hoop op een defecte sensor of iets dergelijks. Niet op motorschade. Maar iemand die full time auto’s takelt heeft natuurlijk ook een baggage aan ervaring. Je verwart een distributieriem niet gauw met iets anders lijkt mij.

Het gaat om de originele riem. Hij had al 122.000km gelopen. Ik lees vannalles op het internet. De ene zegt 150.000km of 5 jaar, de andere zegt 180.000km of 10 jaar.

Profiel  
 
Jaaps
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 472
Geregistreerd: 19-10-2006

- C3 Pluriel 1.4i exclusive
- XM 2.5TD Break
- C1 Ambiance
Gepost: 17 augustus 2023 07:53 AM
  [ # 6 ]

Die distributieriem zal dus nog wel ok zijn geweest.
Ik denk niet dat die de schuldige was, dan had je idd geen startpogingen kunnen doen.
Zelf zoiets een keer gehad, toen was de brandstofpomp defect. Te lage druk in het systeem, dan kapt tie er ook mee
Er zat nog wel genoeg Adblue in?

Profiel  
 
Gepost: 17 augustus 2023 12:00 PM
  [ # 7 ]

Onze Peugeot 308 met 2.0 HDi en EAT6 heeft net voor de vakantie bij 237.000 km een nieuwe distributie gekregen. Was ook nog de originele riem en tot mijn grote verbazing was daar nog nauwelijks iets van slijtage op te zien. Ik kan me dan ook moeilijk voorstellen dat een riem met 120.000 km zomaar zou knappen.

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3539
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 17 augustus 2023 12:31 PM
  [ # 8 ]

Je mag de DW10 ( 2.0 HDI) niet vergelijken met de DV6 ( 1.6 HDI ). De constructie is het anders: Een DW10 is nog uit de tijd dat “overbemeten” in verband met toekomstige ontwikkelingen nog de norm was, de DV6 is al door de “optimalisatie” molen gegaan voor een lager verbruik, lagere uitstoot, en dat vertaald zich dan in behoorlijk lagere vervangingsintervallen voor veel componenten.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
Lawrence_CGP
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 10
Geregistreerd: 10-06-2021

Gepost: 17 augustus 2023 12:51 PM
  [ # 9 ]
Jaaps schreef:

(...)
Er zat nog wel genoeg Adblue in?

Ja die is vorige maand door mezelf bijgevuld, doe ik al sinds mijn vorige wagen.

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9858
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 17 augustus 2023 04:32 PM
  [ # 10 ]

Je hebt geprobeerd opnieuw te starten. Was het geluid toen net als anders? uh uh   uh   uh uh enzovoort?
Met andere woorden: was er nog compresiie?

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Lawrence_CGP
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 10
Geregistreerd: 10-06-2021

Gepost: 18 augustus 2023 05:20 AM
  [ # 11 ]

Was moeilijk te horen op de snelweg met voorbij scherend verkeer. Ik kon wel vaag het typische geluid van “starten maar niet aanslaan” horen/voelen. Denk ik. Maar niets hevigs, niets schokkend of ratelend.

Profiel  
 
Lawrence_CGP
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 10
Geregistreerd: 10-06-2021

Gepost: 28 augustus 2023 06:40 PM
  [ # 12 ]

Update: het blijkt dus wél de distributieriem te zijn.

De Citroën garage gaat zien wat er gebeurd is en wat de schade is, dat is al €300.

Normaal moet de riem vervangen worden bij 175.000km. Ik zit daar meer dan 50.000km onder.
De garage kan alleen de kostprijs van herstelling verlagen als:

1/ de riem op zichzelf kapot is gesprongen, zonder enige externe oorzaak. Dan is het “gewoon mechanisch defect”.
2/ ik een perfecte onderhoudshistoriek kan voorleggen

Uiteraard zal één klein detail genoeg zijn om de tegemoetkoming te weigeren.
Motorschade is er meestal in zo’n gevallen, volgens de man aan de lijn. Dan gaat het richting €4000.

Opnieuw is het wachten op wat het nieuws zal zijn.

Profiel  
 
Lawrence_CGP
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 10
Geregistreerd: 10-06-2021

Gepost: 13 september 2023 01:10 AM
  [ # 13 ]

Nog een update - ik geef hier het volledige verhaal omdat ik uit ervaring weet dat ik zelf soms de volledigheid mis in een forumpost.

De cilinderkop is vorige week geopend en de inhoud is zwaar beschadigd. Veren (?) zitten los en er liggen stukken metaal in. Stellantis komt niet tussenbeide.

Eerst kreeg ik dus een richtprijs van €4000, op basis van zijn ervaring met defecte distributieriemen en motorschade.
Maar dan kreeg ik de garagist (eindelijk) aan de lijn nadat hij mij een filmpje had doorgestuurd zonder enige uitleg.

Hij begon het telefoongesprek met “richting €5000” voor herstelling. En dan halverwege ging het plots om €5900. En als ze bij de start van die herstelling, nog meer schade onderaan de motor vinden, wordt het een nieuwe motor en komt het op €10.000 - wat ik persoonlijk wel hoog vind.

De manier waarop hij die bedragen zo vaak wisselt en consequent laat stijgen, versterkt het vertrouwen niet echt. Hij werkt in een officiële Stellantis garage. Ze verkopen uiteraard ook wagens en mijn buikgevoel zegt mij dat hij wil sturen op een opgave en een aankoop. En hij heeft meermaals laten vallen “of het wel nog de moeite is…”

Als leek heb ik hier natuurlijk geen kennis van of die prijzen correct en marktconform zijn. Ik heb dezelfde avond nog snel gemaild naar twee niet-citroën garages die volgens hun website ook motorherstelling doen, maar de ene is volgeboekt voor maanden en de andere “kan niets zeggen zonder zelf een diagnose te doen”. Wat begrijpelijk is, maar ik had hem ook wel de video getoond en gevraagd naar een indicatie.

We zitten dus met een probleem. We hebben geen budget voor een recente 2dehands auto (ouder dan 2020 is het LEZ probleem slechts 1 à 2 uitstellen) en al helemaal geen nieuwe, laat staan een EV die dezelfde ruimte en comfort biedt als de C4 GP. Het lijkt er dus naar uit dat we Stellantis de €6000 zullen moeten geven.

En dit alles omdat een riempje van €40 (?) ongeveer 50.000km te vroeg gesprongen is. Het plan was om met deze wagen door te rijden tot we verplicht zijn een EV aan te schaffen en er budget was. We kochten net een huis en beginnen aan een gezin. Een nieuwe wagen stond niet in het schema.

Als iemand een garage kent die een cilinderkoprevisie kan regelen voor een lagere prijs dan bij Citroën Stellantis zelf of een gebruikte motor heeft die mijn exemplaar kan vervangen, dan hoor ik het graag. Regio Antwerpen, maar verder kan ook.

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3539
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 13 september 2023 09:33 AM
  [ # 14 ]

Als de klepveren los liggen dan blijft het helaas vaak niet bij een kop-revisie, want die kleppen zitten dan ook los en kunnen dan naar beneden en hebben dan vaak wat geraakt, lees de zuigers. De garage weet dat nog niet, dus is het antwoord op “wat kost dat” niet precies.
Om meer te weten moet de cilinder kop eraf, maar ook dat kost weer geld. Maar die kop moet er toch af voor een eventuele reparatie.

Dan kom je op het kip-ei probleem: Is de distributieriem kapot gegaan omdat er iets anders mechanisch kapot is gegaan ? Spanner kapot, klepper etc of is de riem eerst kapot gegaan.
Voor de reparatie maakt dat weinig uit: Kapot is kapot.
Een revisie bedrijf kan heel goed motoren reviseren, maar zegt je ook niks als ze niet goed weten wat ze terug krijgen als motor. Ik denk dat je bij een motor-revisie met een complete vervanging van de kop komt en daarbij nog met een revisie van het onderblok. Tel daarbij nog de inbouw-uitbouw kosten. Of je moet de hoofdprijs willen betalen voor een nieuwe motor, maar dat wordt erg duur.

Je hebt een DV6FC motor ( 120 pk 1.6 bluehdi ), die zijn er honderdduizenden gebouwd, dus je zult relatief gemakkelijk een “jonge” motor uit een schade auto kunnen vinden. ( Kijk maar eens bij VOS autodemontage, of BartEbben beide in Nederland, of een ander bedrijf). Die mensen hebben een compleet “record” van zo’n motor dus je mag er van uit gaan dat de kilometer stand correct is.
Dan moet je nog een PCA garage of iemand die Peugeot of Citroen goed kent. Er zijn ook “dealers” die demontage producten inbouwen, maar weinig.
Vertrouwen is dan inderdaad het issue.

Je idee dat het een 40 euro riempje is klopt niet: Als je de riem vervangt moet je ook de spanner en de looprol vervangen, en dan vaak ook maar meteen de waterpomp ( die wordt ook ermee aangedreven). Daarnaast geeft PSA altijd 2 getallen voor de vervanging: Normale rij-omstandigheden en “zware” rijomstandigheden, d.w.z. veel korte stukken etc.
Kan dat, een distributie riem kapot bij 120.000 km: Ja, en het komt helaas vaker voor, de oorzaak is ook vaak niet de riem, maar de spanrol of de looprol, maar “extern” of iets dat tussen de riem komt. ( Er is zelfs een slechte serie riemen, ingebouwd tussen 2012 en 2015, waarvoor een coulance regeling bestond, maar de jouwe is van 2018 zeg je). Met behulp van het RPO nummer , ook organisaties nummer genaamd kun je de productie datum achterhalen: Dat is het nummer met 5 cijfers en 2 letters dat in de deur staat: Uit die 5 cijfers kun je de productie datum herleiden, de 2 letters zijn de productielocatie, in jouw geval FV voor Vigo.  Dat nummer moet hoger dan 15000 zijn voor een productiedatum van 2018.
Het feit dat je “niks gehoord” hebt toen de auto stilviel zegt veel over de goede geluidsisolatie maar ook dat je niet weet wat je moet horen, want als zoiets kapot gaat dan maakt dat geluid.

 

 

 

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9858
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 13 september 2023 11:47 AM
  [ # 15 ]

Je kunt voor een tweedehands motor ook eens kijken op de website van Maresia in Kaatsheuvel.
Die hebben heel veel voor citroen/peugeot/fiat en alfa.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook