Totaal aantal Berichten: 6312
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Okee, vrijdagavond 23 juni, brainwave: ‘Best wel leuk zo’n oude nieuwe Mini’ Resultaat: Zondag in Ooltgensplaat de goedkoopste Mini opgehaald die ik kon vinden. Wat krijg je dan voor 600 euro?
Een Mini Cooper 1.6 Pepper met 116PK, APK tot december, €6000,- aan reparatiefacturen van de afgelopen twee jaar en een stevige kilometerstand.
Totaal aantal Berichten: 6312
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Is er dan ook nog echt iets mis mee voor dat geld? Ja, dat was wel zo. Hij hield enorm in en als je echt veel gas gaf ging hij gigantisch bokken.
Bij thuiskomst even uitgelezen met INPA, geen errors.
Ik had mij al even ingelezen en ontdekt dat het een vaker voorkomende kwaal is bij deze motoren, de bobine is dan in zijn laatste levensfase. De bougies heb ik er ook maar even uitgedraaid, die bleken hun beste tijd ook wel gehad te hebben. Ze zaten er waarschijnlijk al lang in.
Het liefste pak ik het grondig aan dus bobine (NGK), bougiekabels (NGK) en bougies (NGK) allemaal nieuw.
Probleem opgelost!
Door naar probleem twee, rammelende achterremmen. Dat was ook vrij snel duidelijk:
De remschijven en blokken zijn recent rondom vervangen door een garage. Goedkope en matig materiaal, slecht gemonteerd voor veel geld, echt tragisch. Achter heb ik een set nieuwe Textar remblokken gemonteerd zonder ze eerst te slopen. De rammel was daarmee opgelost. Uiteraard heb ik alles opnieuw kunnen doen: Alles goed schoonmaken inclusief de naaf, vet aanbrengen op de plekken waar het moet en in een passende hoeveelheid.
Reden genoeg om ook aan de voorkant de remmen te controleren. Waar achter alles onder dikke klodders kopervet zat was het hier allemaal droog gemonteerd. Zonder de boel eerst schoon te maken, over de oude viezigheid heen. Ik kan er echt met mijn hoofd niet bij dat mensen zo lopen te kloten, blijf er dan af denk ik dan en maak vooral geen factuur op.
Totaal aantal Berichten: 6312
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
En dan begint het ergens op te rijden en rijd hij eigenlijk al best lekker, maar ben je natuurlijk nog lang niet klaar:
Eerst maar eens een nieuwe klepdekselpakking, want die was lek. Onder het deksel ziet het er nog prachtig schoon uit:
Het oude oliefilter er uit, dat zit in een beker linksachter op de motor, kun je makkelijk bij van boven af:
En een nieuw filter er in:
Luchtfilter ook maar nieuw:
En het interieurfilter, ook nieuw, bah, wat was dat oude ding goor!
Afgetopt met verse 5W40 uiteraard, in eerste instantie maar even Valvoline van de Action, ik zoek de balans tussen goed en niet onnodig duur. Als de mini een beetje mee blijft werken en ik de lekke carterpakking binnenkort heb vervangen, dan mag mijn favoriete olie er in, Shell Helix Ultra, ook een 5W40.
Het geluid, dat leek ook nergens naar. De originele Boost CD radio zat er gelukkig nog in en doet het goed, dankzij de veelgeprezen BlueMusic adapter kon ik die makkelijk naar de moderne tijd brengen.
Origineel zitten in deze R50 mini 6x9 luidsprekers naast de achterbank en een 13cm woofertje met losse tweeters in de voordeuren. De tweeters doen het nog vrij redelijk, maar de woofertjes hadden er geen zin meer in. Op termijn wil ik er een Hertz 16.5CM composet in bouwen. Nu heb ik een paar Audax woofers die ik ooit eens uit een XM heb bewaard met passende adapterringen in de deur gemonteerd. Naast de achterbank zitten nu wel Hertz DCX 690.3 luidsprekers die ik voor 25 euro van marktplaats heb gevist. Op de grote platen blik heb ik wat bitumenmatten geplakt die ik nog had liggen. Enfin, het tragisch ogende originele woofertje:
En deze ook vrij treurig ogende, maar goed klinkende woofers zitten er nu in:
Op de sloop vond ik een rechtsgestuurde mini met de zelfde bekledingsstof als de mijne. De passagiersstoel is een mooie vervanger voor mijn verstelten bestuurdersstoel. Ik moet zeggen, een frisse stoel zit ook echt veel beter.
Onder de motorkap kwam ik nog een poreus luchtslangetje tegen dat zich goed liet vervangen door een stukje 8mm brandstofslang:
En laat ik ook niet onbenoemd laten dat uiteraard de koelvloeistof ook is ververst. Viezige roze spul er uit, blauw er in (zoals het hoort bij een BMW-product.)
Totaal aantal Berichten: 6312
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
En dan gaan we na de vakantie stug verder:
Onder de motorkap loopt een brandstofslang van een harde leiding onder de auto naar de injectorrail. Die slang zag er angstaanjagend verdroogd uit. Ik was bang dat hij zou gaan lekken als ik er te intens naar keek. De slang zit met een snelkoppeling op de injectorrail en aan de andere kant met een krimpverbinding op de harde leiding onder de auto. Ik heb bij de dealer dus maar voor 5 tientjes de complete leiding gehaald, wel zo’n veilig gevoel:
De benzinedruk even van de rail af door het ventieltje aan het andere uiterste in te drukken en dan klik je de slang zo los:
En met een beetje goede wil heb je de hele leiding er dan eigenlijk zo onder vandaan:
Achter bij de tank zit hij aangesloten met een heel praktische klikverbinding:
Uiteindelijk zit de nieuwe leiding er dan ook zo onder, wel makkelijk bij zo’n klein auto’tje met relatief weinig gedoe onder de auto:
Het benzinefilter wilde ik gezien de abominabele staat van de andere filters zeker niet overslaan. Het filter zit in de vlotter/pompeenheid onder een luikje onder de achterbankzitting:
Ook dit filter bleek zo zwart als roet:
Niet zo gek, want aan de datumstempel is te zien dat het uit de productiemaand van de auto komt:
Deksel even schoongemaakt, alles gemonteerd met de bij het Hengst filter geleverde nieuwe o-ringen, klusje afgerond.
Totaal aantal Berichten: 6312
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Deze mini’s hebben vaak behoorlijk verweerde achterlichten. Zo ook in dit geval. Ik had ook al het idee dat achterliggers soms pas wat laat in de gaten hadden dat ik remde. Je moets ook wel echt je best doen om de remlichten te zien, dat is gewoon gevaarlijk.
Van wat dichter bij kun je de waas goed zien die aan de binnenkant van het lampglas zit:
Als je het dan uit elkaar haalt blijkt dit Valeo product na 21 jaar wel echt aan het einde van zijn latijn. De lamphouders zijn gesmolten en gebarsten.
En het glas (van plastic) laat los van de behuizing, logisch dat er water in blijft staan en zich zo’n waas ontwikkelt.
Een paar nieuwe lampen met e-keur van TYC, daar had ik bij de Cherokee goede ervaringen mee, geven een veel frissere aanblik:
De hangende hemelbekleding, ook zo’n klassieker. Kortom, plaat er uit, kaal maken. Volgende stap is hittebestendige lijm en stof kopen.
Het aanbrengen van een ontbrekend logo op de naafdop linksvoor tilt de aanblik op die hoek naar een hoger niveau. Eventuele meewarige blikken vanwege de Goldline banden accepteer ik al zit er linksachter een band van het merk Lanvigator. Wat is erger?
En dan kom je bij de logo’s die verweren, ook een typische mini-kwaal. Je kunt nieuwe kopen inclusief de vleugeltjes voor 110 euro of een plastic sticker voor 5 euro die ook snel weer verweert:
Ik heb daarom maar eens gekozen voor de Derk-methode en een potje glanzend zwarte Revell modelbouwlak en twee fijne penseeltjes bij de modelbouwzaak gehaald voor bij elkaar €5,70. Na een klein half uur geconcentreerd inkleuren is het een heel stuk beter.
Totaal aantal Berichten: 6123
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gaaf, leuk! Veel plezier ervan!
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Leuk zeg! Voor een auto van 21 jaar oud en met zo’n berg kilometers erop ziet dat er toch ook allemaal niet verkeerd uit en het lijkt me dat de rest op een redelijke manier op te knappen is. Veel plezierige kilometers!
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 9361
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Hier ook een Cooper, maar dan de Chili-uitvoering.
Ook 21 jaar oud, maar net de 2 ton gepasseerd.
Lust de jouwe ook een slokje olie?
En last van de standaard New Mini-kwaal, d.w.z. een thermostaathuis met scheurtjes?
Of intussen al eens vervangen?
INPA heb ik helaas nog steeds niet werkend op de laptop.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 10238
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Mooi werk!
Die woofertjes hadden in ieder geval bewegingsruimte!
Bobines op het hete kleppendeksel? Volgens mij komt dat de levensduur niet ten goede.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Dat kan op zich meevallen. De zes penbobines in mijn 323i zullen na 24 jaar hun langste tijd wel gehad hebben, maar ze zitten er dus ook al 24 jaar. Op het kleppendeksel en weggewerkt onder een afdekkap in de bloedhitte. Ideaal zal het wel niet zijn, maar je zou dan toch denken dat ‘t goed genoeg zo kan.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Niet bij elke auto met penbobine gaat dat zó goed.
De ES9A in mijn vorige voiture heeft ze ook. En die zijn berucht om hun korte levensduur.
Ooit heeft PSA daar een bulletin voor uitgegeven, die zijn toen successievelijk vervangen door andere.
Maar ook daar ging het niet goed mee.
Zelf heb ik er toen BERU’s made in Germany ingezet, die zouden langer moeten meegaan. Maar een van de voorste rij, niet eens die het heetst worden sneuvelde ook voortijdig. Daarvoor had ik nog een reserve exemplaar.
Later heb ik ze vervangen door NGK’s. Die zaten er nog in toen ik de C5 V6 PH2 Break verkocht.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Totaal aantal Berichten: 43263
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik weet niet waar de gedachte vandaan komt dat een bobine een autoleven lang mee zou gaan. In de tijd van de conventionele ontsteking was de bobine al een “slijtage” onderdeel (levensduur rond de 60.000km) en met de komst van de transistor/electronische ontsteking werd dat langer, en gingen ze nog steeds kapot of beduidend minder functioneren. Ik heb talloze bobines vervangen op bx’en en cx’en bv, maar ook op de XM. De penbobines van nu gaan 100k-150k mee, daarna neemt de werking af en duw je er een paar nieuwe in.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Ik verving ze elke 3 jaar, om de ca 45.000 km.
Maar ook dat haalde die BERU niet.
En ik was niet de enige waarbij dat gebeurde, begreep ik van een ook jou bekende zeer goed ingevoerde garagist
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
waterman schreef:Ik weet niet waar de gedachte vandaan komt dat een bobine een autoleven lang mee zou gaan. In de tijd van de conventionele ontsteking was de bobine al een “slijtage” onderdeel (levensduur rond de 60.000km) en met de komst van de transistor/electronische ontsteking werd dat langer, en gingen ze nog steeds kapot of beduidend minder functioneren.
Ja, en dat is dus de andere helft van het verhaal ook wel: bobines gaan op den duur sowieso lawaaie. Om eerlijk te zijn ben ik verbaasd dat die 323i nog niet eerder een set nieuwe nodig gehad heeft. Maar je merkt dus ook wel dat het waarschijnlijk niet erg lang meer gaat duren… En dat is op zich prima, er mogen onderhand ook nieuwe in.
In ieder geval lijkt het me niet per sé ernstig bedreigend voor de levensduur van een bobine om ze op een hete locatie op te stellen en als ze bij deze Mini aan de beurt zijn lijkt me dat ook geen schande
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 6312
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Ik denk dat het in dit geval nog om de originele bobine ging. Dat die dan na 420K de geest geeft vind ik in ieder geval prima.
Olieverbruik lijkt mee te vallen al heb ik daar nog niet echt een goed beeld van, want ik gebruik ‘m eigenlijk alleen voor korte ritjes. Of het thermostaathuis al vervangen weet ik niet, het staat in ieder geval niet op een van de facturen vermeld. Wel goed dat je het zegt, want ik wist niet dat dit een bekende kwaal is.
Al met al is er prima aan te werken, maar eerijk gezegd ben ik ook niet snel geintimideerd door al dan niet veronderstelde compexiteit van een auto.
Totaal aantal Berichten: 9361
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Is er nog behoefte aan een WPHB? Heb de versie van Bucheli.
En een stukje speciaal gereedschap voor het vervangen van de multiriem?
Beide nog geen 3 jaar geleden nieuw aangeschaft, maar mogen weg, want de Mini gaat dit najaar de vloot verlaten.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986