2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 
   
C4 Grand Picasso 1.6 HDiF VAN , graag hulp met toch wel wat uitdagingen.
norbert
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 107
Geregistreerd: 13-10-2004

Gepost: 07 september 2023 05:05 PM
  [ # 16 ]

Nieuwe problemen ...

Gisteravond met behulp van C5 clublid met zijn Lexia de boel bekeken. Alles oke behalve de L buitenspiegel, ik vermoed draadbreuk.Blijkt dat mijn eigen lexia kastje defect is (geen kabel probleem), dat kan, en dat de software wel oke is.  Ik kan onze 107 wel uitlezen maar de c4 niet, hij leest de VIN ook niet.

Vandaag heb ik weer getankt, en weer de sterke diesel lucht, blijkt ergens bij de vulopening(? ) diesel te lekken te zien aan de lek plekken op de grond. Waar nu te zoeken/ ik kan nergens vinden of het een bekend probleem is?

Profiel  
 
BX16TGI
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 757
Geregistreerd: 11-05-2004

Gepost: 07 september 2023 09:26 PM
  [ # 17 ]

Hoi Norbert, was een gezellige avond Smile
Misschien iets met ontluchting? Of de aansluiting van de vulhals op de tank. (Ik ken de c4 Picasso niet zo goed)
Ik neem aan dat met een inspectie op een brug de leksporen uitsluitsel zullen geven.

Profiel  
 
norbert
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 107
Geregistreerd: 13-10-2004

Gepost: 07 september 2023 11:10 PM
  [ # 18 ]

Hoi Martijn,

citrofielen zie je overal haha.
Ik heb de interface opengehaald, er ontbreken idd wat weerstanden zo lijkt. Interessant forum lijkt me.

https://frenchcarforum.co.uk/forum/viewtopic.php?t=75589

Zal daar ook eens lezen over het overlopen van de tank Neutral

De “dop” is een simpel slap rubber dopje aan de binnenkant van het tank klepje. Ik had dat nog niet eerder gezien.

Afbeelding Bijlagen
Lexia1a.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
norbert
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 107
Geregistreerd: 13-10-2004

Gepost: 26 september 2023 07:56 PM
  [ # 19 ]

Mijn picasso is een vreemd geval.
Vandaag de gloeibougies vervangen, er was er een stuk. Heel gedoe maar het is gelukt.

Nu heb ik een storing in de oliepeilstaaf ! waar kan ik die vinden? aan de achterkant in de buurt van de gloeibougies? heb ik een stekken los getrokken mss?

Profiel  
 
norbert
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 107
Geregistreerd: 13-10-2004

Gepost: 02 oktober 2023 03:59 PM
  [ # 20 ]

Afgelopen donderdag weer een nieuw hoofdstuk. Op de snelweg melding versnellingsbak defect, en dat klopt bak doet niks meer. Binenverlichting ging aan, en de het lampje handrem blijft altijd branden. Auto naar huis laten slepen. Ik heb storingen gezocht en los draadje op de bak gevonden. Melding service is nu van dashboerd verdwenen maar versnelling inschakelen gaat nog niet. Nu geeft de stuurbekrachtiging ook fouten die niet te resetten zijn. De raam/spiegel bediening werkt nog steeds niet. Fout koplamp L. Raar verhaal dit. Er komen steeds meer fouten bij, ik weet niet meer waar te meten. Ondanks de aangeschafte schema,s van de C4 ( 20€ )  Ik heb ergens een vergin BSI besteld, hoop dat ik daar wat mee op kan lossen.

Mijn laatste gedachte is dat er een ABS sensor defect is( DB geeft dit overigens niet aan), die geeft onjuiste wagensnelheid aan de bak en de stuurbekrachtiging.

Hoe meet ik de ABS sensor,( voor achter?) met een magneet? is toch een reed contactje ?

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3539
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 02 oktober 2023 05:01 PM
  [ # 21 ]

Als je zo’n kerstboom storingen in 1 keer krijgt dan heb je ofwel een loszittend massa contact, ( dan zweeft het signaal van de canus ergens en dat werkt niet)  of een echte storing in/op de canbus.

Welk los contact op de bak? En enkele draad of een complete meertalige steker ?
Ik zou eens kijken of je niet ergens een “losliggende” draadboom hebt die ergens tegenaan komt.
Kijk ook eens naar de massadraad van de carrosserie naar de motor/bak ?

Een ABS sensor was vroeger een simpele spoel, maar tegenwoordig een 2 of 3 draad hall sensor, dus een “chipje” dat een signaal afgeeft, dat kun je eigenlijk alleen met een goede scope testen. 
Ik dacht niet dat er ooit reed contacten waren gebruikt, want die kunnen matig tegen schakelen op hogere frequenties.

Haal de accu maar eens meer dan 15 minuten los, als je dan de accu weer aankoppelt gaan de meeste computers in een opstartcyclus.
Overigens: Is je accu nog goed ? En je laadcircuit ? Je laadspanning moet met gemak boven de 14 volt uitkomen, al bij vrij laag toerental. Je accu moet ls als hij goed opgeladen is gemakkelijk je radio 5-10 munten laten werk met contact aan voordat ie in de Eco mode gaat. ALs hij vrijwel meteen na het uitzetten van de motor al in eco-mode gaat dan is er iets mis.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
norbert
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 107
Geregistreerd: 13-10-2004

Gepost: 02 oktober 2023 10:03 PM
  [ # 22 ]

Dank voor je suggesties.
De storingen komen in langzaam tempo er bij Smile


De accu is wel goed, maar de laadspanning zal ik opnieuw controleren.
Op dit moment staat de c4 vrijwel continu aan de lader, maar bij het gebruik van diagbox vraagt ie steeds opnieuw om contact aan uit aan, en dan gaat ie weer lekker voorgloeien Smile
De accu heeft het zwaar.

De gevonden storing was de zwarte draad ( van de 4 draden) naar de koppel cilinder wat ik zo zie. Was in! de stekker afgebroken, dus pas toen ik er beetje aan trok kwam ie los.

De massa punten onder de kap heb ik allemaal geschuurd en zijn, gemeten, oke.
Dan laat ik de ABS sensor even voor wat het is, desnoods vervang ik eerst L dan R.

Ik heb wel mn twijfels bij de dikkere draden die vanaf de grote zekeringen komen op de accu kast. Die kast ligt bij lag bij deze c4 los op de accu te rammelen. Vorige keer bij een avond rit ging de hele boel in storing, eerst lampje versnellingsbak, en toen de rest, verlichting ging knipperen,  ook viel de stuurbekrachtiging uit. Toen contact uit gezet en alles was donker. Ik heb toen de accu klem er af gehad, de boel een beetje gerammeld en vervolgens zonder problemen naar huis gereden. Daags erna alles geschuurd en de kast vast gezet. Tot ik begin vorige week de spiegel L probeerde te herstellen. Toen vielen de ramen, de temp sensor uit. Na weer een zoektocht viel dus de bak uit. En nu thuis komen er ook storingen van het stuur bij. De accu gaat er iedere nacht af.

Het gekke is dat in DB de ramen en spiegel R wel gewoon kan bedienen. En dat de knoppen functies van de ramen ook oke zijn.

Nog iets vreemds, er is een koplamp storing R, maar die doet het wel gewoon, via de schakelaar en via DB. Storing is niet te resetten.

Zal eerst de dikke draden inkorten en nieuwe kabelschoen er op zetten. En evt een extra ,tijdelijke, draad trekken om de massa punten te verbinden.

Profiel  
 
norbert
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 107
Geregistreerd: 13-10-2004

Gepost: 03 oktober 2023 10:12 AM
  [ # 23 ]

De ABS sensor bleek toch te meten. 500 Ohm ongeveer. Op schema is aangegeven als spoel met 2 draden, Waarschijnlijk omdat dit nog oude generatie sensoren is Smile Vanaf de ABS pomp voor R voorwiel kon ik eenvoudig op de stekker meten. Tussen pin 22-34 is Lvoor, 6-18Rvoor, 20-33 LA, 31-19 Rachter. De laatste lijkt bij mijn c4 defect! 96536631 op amazon en ik heb t morgen thuis hoop ik.

Profiel  
 
norbert
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 107
Geregistreerd: 13-10-2004

Gepost: 03 oktober 2023 11:15 AM
  [ # 24 ]

ps, het meten van deze abs sensor is wel polariteit afhankelijk, dus het is niet echt een spoel, dan meetpennen omdraaien.

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3539
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 03 oktober 2023 11:52 AM
  [ # 25 ]

Dat is geen spoel, maar een 2-draads Hall sensor: Je kunt nauwelijks meten aan die dingen, ( iedere meter geeft afwijkende waarden en de ohmse weerstand zegt niets) maar je kunt ze wel vergelijken zoals je hebt gezien en dan kijken welke een anders is en waarschijnlijk defect.
Maar waarom heb je dat niet met Lexia/Diagbox gedaan ?

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
norbert
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 107
Geregistreerd: 13-10-2004

Gepost: 03 oktober 2023 12:33 PM
  [ # 26 ]

Je hebt gelijk, maar omdat Lexia/Diagbox verschillende wisselende fouten geeft wantrouw ik het een beetje. Op div forums geeft men soms een ABS sensor op als reden van fout, terwijl dat niet met Lexia/Diagbox naar voren komt. daarbij komt dat er, zie ik, in het verleden een nieuwe draad onder de auto door is gemnaakt naar het L achterwiel.Ik geef toe, ben de draad een beetje kwijt soms haha.

Mijn de fout met de ramen/spiegels heeft nuiks met abs te maken dus ik moet even door.
Zal me nu bezig houden met eerst de dikke draden en de massa punten aan te pakken. Kan die onder de middenconsole en onder de bekleding ( onder de stoel) nog niet vinden.

Profiel  
 
norbert
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 107
Geregistreerd: 13-10-2004

Gepost: 10 oktober 2023 12:40 AM
  [ # 27 ]

de C4 kan weer schakelen!
kwam steeds vreemde storingen tegen die soms weer verdwijnen maar er zijn 2 hardnekkig:
de stuur hoeksensor en de buiten temperatuur. Heb voor de zekerheid de radio met scherm afgekoppeld en uit geprogrammeerd.
Uit eindelijk het stuur er af en de sensor er af gepakt, voelt ook als een vlak stuk in de middenstand, het middengedeelte een volledige slag Rechtsom en weer gemonteerd. Voor de zekerheid ook de remlichtschakelaar ( 7€) vervangen.
In diagbox kon ik nu de storing wissen, en de versnellingsbakfout, computer defect was ook verdwenen. Auto gestart, en ging zoweer in R en A1 maar toen ik op wilde trekken viel de boel weer in storing. Bleek dat ik de retourslang op de robot bij montage van de ECU los getrokken had en was er iets olie ontsnapt. De juiste olie voor de actuator (robot) blijkt 9979 A4 of (A3) te zijn. Dus geen atf of gewone gearbox oil.

Afijn olie bijgevuld en zowaar kon ik ineens rijden!
Morgen komt een andere stuurhoeksensor en een motor met electronica voor de rechter deur, hopelijk werken dan de ramen spiegels en de temp meter weer.
Bizar vreemde storingen allemaal, kan me voorstellen dat deze auto bij iemand anders op de sloop was beland ( of bij een betere monteur haha)

Profiel  
 
norbert
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 107
Geregistreerd: 13-10-2004

Gepost: 14 februari 2024 11:25 PM
  [ # 28 ]

14022024 update 287000.
De picasso heeft de meeste problemen achter zich gelaten en voldoet goed.
Het enige wat opviel was bij startten dat ie op 3 cilinders liep de eerste seconde. Het verbruik bleef tussen de 1 op 17 a 19. Ik heb een gebruikte verstuiver gekocht en deze open gehaald en schoon gemaakt. Er zaten een paar gaatjes dicht. Dat kan ik zien als ik de spuitkop in een tuinslang zet en er druk op zet, een waterdichte lamp er achter en je kunt perfect zien of het goed verneveld. De “schone"verstuiver aan de distributiekant gemonteerd en gestart. Dat ging in een keer perfect zonder horten. Toen oude verstuiver schoon gemaakt en op de 2e positie gemonteerd, ik kreeg direct een foutmelding op het display. Toen wist ik zeker de deze verstuiver niet oke was. Vervolgens de anderen een voor een schoon gemaakt en met nieuwe plaatjes gemonteerd. De auto bleef vies stinken en het verbruik liep zelfs op! helaas. Een rit heen en weer naar spanje met 110 km/h 1 op 16. De weken erna bleef het wisselend, heel vreemd, af en toe was het verbruik behoorlijk hoog 1 op 10 a 12 bij 80km/h , en als ik dan een uur later weer naar huis ging was het 1 op 19. Ik verdacht de egr. Vorige week heb ik een plaatje met een 6mm gat voor de egr gezet. En 4 nette geteste verstuivers ( 85000 km) geplaatst en de rubbers rond de verstuivers ook vervangen ( die zorgden voor veel olie lekkage) Nu is het verbruik weer 1 op 18/19.

De uitlaatgastemperatuur sensor verdenk ik een beetje als aanstichter van af en toe hoog verbrui (heb daar ook een nieuwe voor besteld) Iemand enig idee of mijn gedachte kan kloppen?

Profiel  
 
bibberkip
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 394
Geregistreerd: 10-09-2021

Gepost: 15 februari 2024 12:25 PM
  [ # 29 ]

Schrijf je nu echt dat je een (gebruikte) verstuiver hebt open gemaakt om schoon te maken? Das volgens de huidig geldende norm een misdrijf ! Als je bij een revisie bedrijf komt met verstuivers, en het lijkt erop dat iets open is geweest, dan weigeren ze de hele batch ! Een c.r. verstuiver kan de gewone man niet zelf reinigen, die is meteen morté. Dat moet je laten doen, deze zijn op moment gemonteerd, en juist dat bepaalt mede de verfijnde goede werking, dus blijf er maar af ! succes .

Profiel  
 
norbert
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 107
Geregistreerd: 13-10-2004

Gepost: 15 februari 2024 05:50 PM
  [ # 30 ]

@bibberkip,

ik neem direct aan wat je zegt, al denk ik dat ik had moeten zeggen dat het alleen om de neus gaat. Ik heb heel voorzichtig alles los gehaald, in een hoogfrequent badje en met het juiste moment in elkaar gezet. Dat doe ik jaren bij mijn auto,s. Op youtube staan er diverse om het je uit te leggen.

Maar ik heb geen probleem met de verstuivers, het sterk wisselende verbruik, wat op het display te zien is vind ik zo vreemd. Lijkt me dat een(?) sensor niet helemaal fris is.

Profiel  
 
 
2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook