Start-Stop nieuwe C3 doet gek
FastFred
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1966
Geregistreerd: 28-06-2012

- C4 (2004-heden) Coupe VTS 2.0 16v
Gepost: 08 september 2023 02:57 PM

Heb ik een C3 gekocht? Ha, nee hoor. Ik heb 2x een splinternieuwe C3 mee gehad als leenauto nu en ik kom daar wat geks tegen.

Het gaat om een C3 Feel van 2023 met 83pk. De eerste keer dat ik ‘m mee kreeg als leenauto 300km op de klok en later met 3400km.

Ongeacht de lengte van de rit, als ik parkeer dan gebeurt het volgende: ik parkeer de auto, handrem erop, versnellingsbak in z’n vrij, voeten van de pedalen. Het Start-Stop systeem zet vervolgens de motor uit, prima eigenlijk ik ben toch op de bestemming aangekomen, het groene Start-Stop lampje licht ook op. Maar: 2 seconden later start de motor ook weer automatisch zonder dat ik ergens aan zit. Dus ik doe m’n gordel af en zet de motor nogmaals uit met de sleutel.

Heb dit eens gemeld bij het inleveren van de C3 en daar gaven ze 2 mogelijke redenen.

1: het accu voltage is laag en de motor wordt gestart om de accu bij te kunnen laden
Gekke reden natuurlijk want waarom blijft de motor dan niet gewoon lopen? Op deze manier belast je die accu alleen maar extra.

2: En deze kwam van de Citroën monteur zelf: de motor start weer op het moment dat je de gordel af doet…
Hoe hij daarbij komt ook geen idee.

3: Wat ik me zelf nog kan bedenken is dat het buiten warm is, en de airco nodig is om het interieur te koelen.
Maar ook hier, waarom blijft de motor dan niet gewoon lopen, waarom zet Start-Stop dan eerst de motor uit en start direct daarna ook weer?


Wat deze auto eigenlijk doet is per rit 2x de startmotor en accu belasten en in mindere mate de motor zelf ook. Want zodra Start-Stop de motor weer gestart heeft heb ik de gordel af en zet ik zelf de motor uit…


And discuss Smile

Ex: ZX NP-JZ-34

Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon

Profiel  
 
Fraeylema
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 92
Geregistreerd: 28-06-2007

Gepost: 08 september 2023 08:57 PM
  [ # 1 ]

En toch heeft de monteur van nummer 2 gelijk….staat ook in het instructieboekje bij Start & Stop. Mijn C3 Aircross doet hetzelfde, gordel af en de motor start weer.

Teun.

C3 AirCross 1.2 PureTech 130 Shine GripControl
Foto’s : https://photos.app.goo.gl/HCzwXuaYFiHvJo1G7

Profiel  
 
Gepost: 09 september 2023 11:46 AM
  [ # 2 ]

Logisch, want anders zou je uit kunnen stappen en vergeten de motor uit te zetten.

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9858
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 09 september 2023 01:13 PM
  [ # 3 ]

huh

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
FastFred
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1966
Geregistreerd: 28-06-2012

- C4 (2004-heden) Coupe VTS 2.0 16v
Gepost: 09 september 2023 10:54 PM
  [ # 4 ]

Dat is toch te debiel voor woorden…. Als je je gordel af doet heb je toch overduidelijk niet de intentie om verder te rijden, waarom start de motor dan weer? Welke Fransoos bedenkt dat?

Ik vind het al dom dat mijn C4 naar me begint te piepen als ik de deur open doe voordat ik de sleutel uit het contact haal. Ja natuurlijk zit de sleutel in het contact, ik heb toch net naar hier gereden?!

Ex: ZX NP-JZ-34

Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3537
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 10 september 2023 09:15 AM
  [ # 5 ]

Dat je motor aanslaat bij afdoen van de gordel is een “keuze”.
Ik begrijp dat wel: Veiligheids regel met voorrang: Voorkomen dat de auto “zelf” kan starten zonder bestuurder. Als je dus de gordel af doet zonder de auto af te zetten meld de motor zich weer, misschien om achteruit te parkeren of zo ?

Datzelfde geld voor de bieper als je de sleutel laat zitten bij het openen van de deur: Bescherming voor vergeten van de sleutel.

De regel is: Auto echt uitzetten, sleutel verwijderen etc. voordat je de gordel uit doet, lijkt me niet onlogisch.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
FastFred
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1966
Geregistreerd: 28-06-2012

- C4 (2004-heden) Coupe VTS 2.0 16v
Gepost: 13 september 2023 01:34 PM
  [ # 6 ]

De diverse uitleggen hierboven komen bij mij binnen als ongekend onlogisch. Als ik de gordel af doe dan zal die auto toch snappen dat ik niet de intentie heb om weer te gaan rijden, maar de auto denkt dan “nou misschien wil meneer wel achteruit inparkeren ofzo” of “ik zal ‘m even laten weten dat de sleutel nog in het contact zit, dat kan veel handiger met een pieptoontje maar ik start de motor gewoon even zodat de accu onnodig belast wordt want 2 seconden later zet meneer de motor weer uit”


Dit klinkt mij eerder als een fout in de software, men had geen zin meer om die op te lossen want de wijn stond klaar en dus wordt het in het instructieboekje gezet als ‘functie’. Het blijven Fransen natuurlijk.

Ex: ZX NP-JZ-34

Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon

Profiel  
 
JKER
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1342
Geregistreerd: 31-10-2005

- C4 (2004-heden) C4-II Puretech 130
Gepost: 13 september 2023 02:27 PM
  [ # 7 ]

Nou, ik denk dat de redenering van Citroensmgz toch de meest veilige is. Wat voor de een onlogisch is kan best wel de meest veilige zijn.

Doe je de gordel af, is je meest waarschijnlijke intentie dat je wil uitstappen. Als autofabrikant wilt niet dat je auto automatisch wil starten zonder bestuurder, met alle gevolgen van dien, dus doe je het dan.

Enige manier om dat te voorkomen is de auto echt uitzetten, dwz sleutel terugdraaien en uit het slot nemen. maar dan het je dat weer in je handen als je je gordel wil losmaken. Ik kan het helaas niet testen, want in die 2 jaar dat ik mijn C4 met S&S heb, is dat ding nog maar een keer echt gestopt. Die denk waarschijnlijk altijd dat ik wil uitstappen als ik ergens stop Smile.

Profiel  
 
Oetker
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 21-07-2009

Gepost: 12 oktober 2023 11:14 PM
  [ # 8 ]

Je kunt die flauwe kul ook gewoon uitshakelen in het menu vd auto.
Dat is soms ook vaag want terwijl dit uitstond heeft de auto het in een paar maanden toch nog een paar x gedaan.
Lijkt me allemaal software probleem.

Matra 1981 ex C3 Leaf

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook