1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
C4 Picasso start niet meer
allan
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 13
Geregistreerd: 31-01-2013

Gepost: 01 oktober 2023 11:41 AM

Goedemorgen, ik heb plotseling een startprobleem met met mijn C4 Picasso 1.6 THP met EGS halfautomaat. Als ik de sleutel omdraai om te starten hoor ik slechts 1 klik.Tot nu accu volledig opgeladen alle zekeringen gecheckt. Uitgelezen met Lexia3/Diagbox. Krijg onder andere melding F9A0 storing startrelais.
Wie kent dit probleem en is dit het relais in de BSM? Kan dit met een bypass geactiveerd worden?

Alvast bedankt voor eventuele tips, Allan.

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3539
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 01 oktober 2023 03:18 PM
  [ # 1 ]

Het productiejaar helpt om het juiste schema bevinden.
Je eerste aanname is correct, je hebt een probleem met het relais in de BSM dat het startrelais op de startmotor aanstuurt dat is de F9A0.

Werkt de rest van wat er achter het contactslot wel goed: Werkt het dashboard als je de sleutel omdraait ?
Want je zegt “onder andere” en het kan best zijn dat er al een fout voordien is ?
Heb je zekering F8 op de BSM al nagekeken ? Die is bij de meeste modellen voor de aansluiting van de startmotor ?
Bij de meeste modellen zit er op de BSM een 5 polige vlakke stekker met daarin een witte vrij dikke draad: Die zou naar het relais op de startmotor moeten gaan: Verifieer dat maar, als dat zo is kun je daar de accuspanning op zetten om te starten, d.w.z om de startmotor te laten draaien. ( Maar als je 12 volt op de verkeerde draad zet dan kun je meer kapot maken dan je lief is, vandaar de vraag: Welke jaar, of nog beter welk RPO/Orga nummer ( staat in de deurpost)

 

 

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
allan
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 13
Geregistreerd: 31-01-2013

Gepost: 01 oktober 2023 03:30 PM
  [ # 2 ]

Bedankt voor Uw uitgebreide reactie. De C4 Picasso is van maart 2011. Ik weet dat ik ook een probleem heb met de ABS module. Na een ABS storing krijg ik meerdere storingen omdat het systeem dan uit veiligheid andere modules uitschakelt. Ik kan er dan wel mee rijden. Het niet starten is gebeurd met de EGS in zijn achteruit en ook de electrische handrem kan ik niet handmatig bedienen omdat er geen vrijgave is.

Gr, Allan.

Profiel  
 
allan
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 13
Geregistreerd: 31-01-2013

Gepost: 01 oktober 2023 03:31 PM
  [ # 3 ]

Het uitproberen om te starten lukt nu dus niet met 12 volt op F8. De zekering is oké.

Profiel  
 
allan
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 13
Geregistreerd: 31-01-2013

Gepost: 01 oktober 2023 03:54 PM
  [ # 4 ]

Organummer is 12491.

Profiel  
 
allan
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 13
Geregistreerd: 31-01-2013

Gepost: 01 oktober 2023 04:04 PM
  [ # 5 ]

Nog wat aanvullende info. Sleutelafstandsbediening werkt. Dashboard werkt. Auto in ecostand uiteraard. Met Diagbox uit ecostand gehaald en alle zekeringen krijgen spanning behalve F19 in de BSM.
EGS staat in zijn achteruit geschakeld want de achteruitrijlampen branden. Op het Dashboard wordt echter N aangegeven.
Allan.

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3539
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 01 oktober 2023 05:35 PM
  [ # 6 ]

Ik denk dat er een probleem is met een ABS sensor, en dan krijg je de standaard storing rij:
- ESP buiten dienst
- ABS buiten dienst
- Electrische handrem werkt niet meer.
Waarom: Je ESP computer krijgt de signalen van de wielsensoren binnen, en geeft die ook door aan de ABS. Als je ABS niet werkt dan werkt je handrem ook niet want die krijgt dan niet de goede pedaalinfo etc binnen via de ABS computer.

Als je achteruitrijlampen aanblijven en dus je versnellingsbak computer denkt dat je bak in de achteruit staat, kun je niet starten, want de BSI moet een signaal N of P krijgen. Dat je display N aangeeft zegt me wel dat er electronisch iets niet in orde is maar die display controleert niets, die geeft gewoon aan wat de laatste status is.

Misschien dat je kunt proberen om de bak computer te resetten, maar ik denk toch dat je de foutmeldingen die krijgt eens goed moet bekijken en zien dat je de belangrijkste opgelost krijgt.
Bij een auto met Can-Bus en meerdere computers hangt “alles met alles” samen helaas, dus die fouten kunnen wel wat betekenen.
het kan dus best zijn dat je een tijdje kunt rijden met een bak foutmeldingen, maar dat is geen garantie. 

Uit het elektrisch schema:
Je relais dat de startmotor aanstuurt zit in de PSF1 , dat is niet de BSI. Dat is de module met de power-zekeringen. en F8. Die F8 voedt het relais van de startmotor. In de PSF1 zit een computer die een signaal van de BSI krijgt via de can-bus om te starten, maar ook van het contactslot.
De uitgaande draad op de PSF1 naar de startmotor is draad 2 op een vijfpolige gele steker.
Haal die gele vijfpolige steker los en zet dan 12 volt op draad 2. Dan gaat je startmotor draaien, maar als je auto in de versnelling staat beweegt hij, ben gewaarschuwd. In ieder geval weet je dan dat de startmotor werkt.
De draad van het contactslot om de startmotor te bedienen komt binnen op pin 8 van de 28 polige grijze steker op de PSF1.
Daar moet je geen 12 volt op zetten, je kunt wel controleren of er 12 volt op komt als je de contactsleutel in start stand zet. Die draad gaat rechtsreeks een computer in, nooit spanning op zetten zonder dat je weet of dat kan.

 

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
allan
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 13
Geregistreerd: 31-01-2013

Gepost: 01 oktober 2023 06:02 PM
  [ # 7 ]

Wederom dank voor Uw duidelijke uitleg. Ik ga zo meteen de opgeladen accu er weer inzetten. En op de grijze stekker van de BSM/PSF1 checken of de 12v daar binnenkomt vanaf het contact. En ook kijken of de startmotor werkt.
Ik ben benieuwd hoe ik de versnellingsbak uit zijn versnelling kan halen. Géén idee.
Ik begrijp dat de storingen die verband houden met ABS module belangrijk kunnen zijn. Ik denk dat de module zelf niet goed is. Daarvoor heb ik een paar maanden geleden de handremschakelaar, remlichtschakelaar, ABS sensor laten vervangen die de afwijkende storing gaf en bijbehorende wiellager omdat daar de magneetring in zit.

Profiel  
 
Ed P
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1186
Geregistreerd: 18-08-2010

- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Gepost: 01 oktober 2023 06:30 PM
  [ # 8 ]

Of je hebt een slecht contact van de stekker van je ABS sensor.

Profiel  
 
allan
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 13
Geregistreerd: 31-01-2013

Gepost: 01 oktober 2023 07:14 PM
  [ # 9 ]

Goedenavond Ed P, volgens mij heb ik de stekker en de ABS module goed gecheckt op bedrading en stekkers. Ga dit voor de zekerheid morgen nog een keer doen. Bedankt voor de tip.

Profiel  
 
allan
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 13
Geregistreerd: 31-01-2013

Gepost: 01 oktober 2023 07:20 PM
  [ # 10 ]

Ik heb de startmotor getest door er rechtstreeks 12 volt op te zetten op pin 2 van de gele stekker. Startmotor werkt.
Op de grijze stekker op de PFS1 is er geen draad aangesloten op pin 8. Op pin 7 zit rood en pin 9 blauw en pin 10 grijs.
Moet ik misschien daar iet kunnen meten?

Profiel  
 
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3223
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 02 oktober 2023 06:43 AM
  [ # 11 ]

Ik heb dit topic naar de juiste plek op het forum verplaatst.

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
allan
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 13
Geregistreerd: 31-01-2013

Gepost: 02 oktober 2023 09:17 AM
  [ # 12 ]

Bedankt Wim. Dit was mijn eerste bericht dat ik zelf geplaatst had. Zal gaan inlezen hoe ik dat gerichter kan doen.

Profiel  
 
allan
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 13
Geregistreerd: 31-01-2013

Gepost: 02 oktober 2023 01:01 PM
  [ # 13 ]

Goede middag. Zoals Citroensmgz aangaf is het voor mij nog niet duidelijk waar ik de 12 volt kan gaan meten helaas. Wat ik wel gemerkt heb dat wanneer ik een beetje rommel met de draden van de zwarte stekker op de BSM 28V er wel relais ingaat waarschijnlijk van de brandstofpomp die ik ook hoor als ik het kontakt aanzet met de sleutel. Een aantal van de draden van deze stekker gaan naar ECU. Ik krijg dan wel spanning op de zekeringen F5, F19 en F20 totdat dat relais weer afvalt. Auto gaat snel in ECO stand uiteraard.
Ik hoor in ieder geval geen relais inkomen op de BSM zelf.
Is het verstandig om toch de BSM te gaan vervangen?
Gr,Allan.

Profiel  
 
norbert
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 107
Geregistreerd: 13-10-2004

Gepost: 02 oktober 2023 03:47 PM
  [ # 14 ]

je kunt in diagbox wel de eco stand op een half uur zetten met de accu lader er op. >Storingzoeken>BSI>staat van onderhoud.

Ik ben met een zelfde wagen bezig met storing zoeken Neutral

Profiel  
 
allan
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 13
Geregistreerd: 31-01-2013

Gepost: 02 oktober 2023 03:57 PM
  [ # 15 ]

Hallo Norbert. Dank je voor de tip. Ga ik doen om beter/langer te kunnen zoeken. Ben ook benieuwd wat jouw problemen zijn.

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook