Citroen C3 1.2 VTI 2013 Katalysator storing
Djoeri
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 26
Geregistreerd: 09-07-2006

Gepost: 16 oktober 2023 06:54 PM

De auto van mijn vader heeft een steeds terugkomende motor storing: P0420 Katalysator verlies van werking. Wagen is net gekeurd en zover ik weet geen problemen met co/4-gas test. Zou dit kunnen duiden op een defecte sensor?

Maar hoe weet ik welke er nou niet goed is er zitten 2 lambda/02 sensoren op. Ik heb de live data nagekeken maar ben zelf niet zo thuis in benzine motoren (dieselmonteur) dus weet niet heel goed wat de waardes zouden moeten zijn, helaas zelf ook geen 4-gas/co meter ter beschikking. Heeft iemand hier wat meer info over?

Je zou denken als de Kat defect is dat deze de apk ook niet doorkomt. Ik heb foto’s ervan alleen zijn ze wat groot om te uploaden.

Citroen C3II 2013 1.2 VTI 82pk

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3539
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 16 oktober 2023 07:13 PM
  [ # 1 ]

Je kunt dit moeilijk diagnosticeren met een 4-gas meter, want NA de kat is alles vrijwel altijd in orde. Die dingen hebben een CO van 1000ppm. 1% max. ( Euro 5).
Wat ik vindt op een paar plekken is dat die storing ook voorkomt als je een haarscheur in de katalysator hebt. Je moet dat kunnen horen.
Dat zorgt voor die P0420 terwijl de motor goed loopt. Waarom? De lambda sonde voor de KAT regelt de motor, dat is meestal een breedband, en dan werkt alles OK. De lambda sonde NA de kat is vaak een “gewone” die dient alleen om de werking van de Kat te controleren en die ziet wat “raars”. 
Als die kapot is dan krijg je wel een andere foutmelding.

Ga maar eens naar een garage die ervaring heeft met Citroen en/of Peugeot, die zullen dit wel kennen.

Die kat kun je lassen, maar dan moet je wel het hitteschild er af halen.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
Djoeri
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 26
Geregistreerd: 09-07-2006

Gepost: 17 oktober 2023 07:38 AM
  [ # 2 ]

Ja dat had ik ook al gelezen dat de Kat’s nogal vaak scheuren, zag al dit dit gemodificeerd is (bevestiging is verbeterd aan de motor waardoor minder risico op scheuren. Ik zal dit nog eens nakijken, misschien nog een ideetje om met een endoscoop in de uitlaat te kijken.

Maar weet jij toevallig wat voor waardes de lambda sondes moeten aangeven bij een juiste werking? Ik kan deze wel met mijn laptop uitlezen.

Citroen C3II 2013 1.2 VTI 82pk

Profiel  
 
barchetta
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 103
Geregistreerd: 16-01-2012

- C3 Pluriel Soleil
Gepost: 17 oktober 2023 02:40 PM
  [ # 3 ]

Probleem heb ik ook gehad toen ik C3 voor mijn dochter kocht. Bleek altijd korte ritjes te hebben gereden met ‘goedkope’ benzine. Injectorcleaner erin en 2 tanks 98. Probleem was mij mij opgelost. Als injectoren niet goed werken geeft hij een verkeerd signaal aan de lamdasonde waardoor deze een foutsignaal geeft

Monseigneur:Fiat barchetta (2004), Renaul Grand Scenic (2018), 2CV AZU 250 (1977)
Madame: Pluriel Soleil (2009)

Profiel  
 
klever33
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 375
Geregistreerd: 13-12-2019

Gepost: 17 oktober 2023 08:26 PM
  [ # 4 ]

Is de katalysator in goede staat , dan geeft de lambdasonde achter de katalysator een licht rimpelig signaal wat ligt tussen 0.6 - 0,8 Volt. Bij het verouderen van de katalysator loopt de zuurstof opslag capaciteit terug en wordt de rimpel ( amplitude) hoger en meestal breder.
Is de amplitude van de lambdasonde achter de katalysator gelijk of nagenoeg gelijk aan de amplitude van de lambdasonde voor de katalysator, betekent dat de katalysator overleden is. Echter de eigendiagnose van het mtorstuurapparaat geeft al eerder een foutsignaal af. Bij de uitlaatgastest kan CO toch goed zijn omdat beide testen met een vast toerental uitgevoerd worden en de tijd lang genoeg is en de katalysator nog in staat is het zuiveringsproces uit toe voeren. 
In Life Frame en Freeze Frame kun je beide amplituden oproepen en bekijken.

Profiel  
 
klever33
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 375
Geregistreerd: 13-12-2019

Gepost: 17 oktober 2023 08:32 PM
  [ # 5 ]

Barchettaq@ :
Wat U schrijft als diagnose is onjuist. De injektoren worden door het motor stuur apparaat aangestuurd en de lambdasonde voor de katalysator is een van de parameters die het motor stuur apparaat gebruikt om de openingstijd van de injectoren te bepalen.

Profiel  
 
Djoeri
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 26
Geregistreerd: 09-07-2006

Gepost: 18 oktober 2023 08:21 AM
  [ # 6 ]

Dit is wat ik destijds heb uitgelezen, helaas krijg ik de rest niet geüpload door beperking. Motor was 83c maar had al een tijdje uitgestaan.

Afbeelding Bijlagen
Neerwaartse_sensor.jpgOpwaartse_sensor.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

Citroen C3II 2013 1.2 VTI 82pk

Profiel  
 
klever33
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 375
Geregistreerd: 13-12-2019

Gepost: 19 oktober 2023 03:51 PM
  [ # 7 ]

Deze beelden zijn ongeschikt om te vergelijken en daarmee vast te stellen of de katalysator wel of niet defekt is.
Spanningassen zijn verschillend. Daarbij moet in het scopebeeld getoond worden het gemeten signaal en het geprogrammeerde signaal in het motor stuur apparaat.

Wat opvalt is dat de regelsonde (breedbandsonde ) een Lambawaarde heeft van max 0,8 wat een veel te rijk mengsel betekent. Dit beeld staat haaks op de uitlaatgasmeting, immers goedgekeurd dwz een Lamba van ca. 1.0 of hoger.       
Welke lambdawaarde staat in het meetprotokol ?

Ook opvallend is het zeer onregelmatige verloop van beide beelden aangaande de aanspreektijd en de frequentie.
Als ik de waarde van de monitorsonde ( achter de katalysator ) neem en vergelijk met de regelsonde, zou de katalysator dood moeten zijn en ik denk is niet het geval.

Met een 4/5 gas tester kun je behoorlijk goed bepalen of de regelsonde wel of niet regelt door valse lucht toevoer bij ca. 2500 n/min. Ik neem aan dat je deze methode kent.

Heeft de auto een hoge km-stand ?

Wat je kunt proberen is de katalysator schoon te branden door bv een half uur of langer met een hoog toerental te rijden wat wij hier op de Autobahn doen. Gaat natuurlijk ook op een provinciale weg in de derde versnelling bv.



Profiel  
 
Djoeri
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 26
Geregistreerd: 09-07-2006

Gepost: 19 oktober 2023 06:55 PM
  [ # 8 ]

Helaas ik dacht dat ik nog een foto v/d lambdawaarde had maar toch niet, zal auto nogmaals een keer moeten uitlezen en de waardes noteren. Zover ik weet heeft mijn vader geen opmerkingen gehad met de apk m.b.t. Kat/co.

Auto heeft geen hele hoge km stand staat op +/- 130.000km is geïmporteerd dus zeker weten doe ik het niet helaas weinig historie erbij. Heb alleen wel het idee dat de auto wat olie verbruikt je ruikt het ook een beetje als de auto loopt kan verder niet echt uitwendige lekkage zien. Begreep van mijn vader dat ie toch zo nu en dan olie moet bijvullen. Het is wel wat zweterig rond olievuldop en 1e bobine, verder geen lekkage zichtbaar

Tja ik lees de auto uit met een universele diagnose laptop, denk niet dat de fabriekswaardes erin staan van de lambdasonde. Heb wel in tech info iets gevonden over de lambda daar geven ze aan 0,97-1,03.

Helaas kan ik op mijn werk dit niet meten met een 4 gas tester wij hebben geen benzine voertuigen.

Ik zelf ben er niet heel erg thuis in benzine, laatste keer dat ik dit behandeld heb was tijdens mijn opleiding assistent automonteur +/- 20 jaar geleden. Daarna alleen maar in de bedrijfswagens/zware diesel techniek gezeten dus ben wat minder op de hoogte v/d benzine motoren.

Ik ben voorlopig eerst nog ff druk met mijn eigen auto, helaas heb ik ook wat Kat problemen alleen dan een diesel probleempjes. Geen storingen/problemen met de auto maar helaas een te hoge uitstoot met de deeltjesteller voor de apk. Het is een Ford uit 2013 met een 1.6TDCI motor ofwel een PSA motor (2e generatie 8 klepper dus niet de eerste serie 16V). Mochten er nog mensen zijn met tips om deze omlaag te krijgen schroom niet Wink.

Ik houd jullie nog op de hoogte met de auto van mijn vader. Alvast bedankt voor alle info tot nu toe.

Citroen C3II 2013 1.2 VTI 82pk

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9126
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 19 oktober 2023 07:28 PM
  [ # 9 ]

Is echt andersom, PSA gebruikt Ford-motoren.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3539
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 20 oktober 2023 07:32 PM
  [ # 10 ]
Djoeri schreef:

Ik ben voorlopig eerst nog ff druk met mijn eigen auto, helaas heb ik ook wat Kat problemen alleen dan een diesel probleempjes. Geen storingen/problemen met de auto maar helaas een te hoge uitstoot met de deeltjesteller voor de apk. Het is een Ford uit 2013 met een 1.6TDCI motor ofwel een PSA motor (2e generatie 8 klepper dus niet de eerste serie 16V). Mochten er nog mensen zijn met tips om deze omlaag te krijgen schroom niet Wink.

Tja,
1: Je kunt naar een keuringsstation in Wallonie gaan, die hebben nog geen verplichte “nieuwe” roettest en je keuringsbewijs is toch geldig. ( Die “loophole” werkt denk ik maar tot 1 januari).
2: De eerste “euro 5”=5a motoren waren vaak gemodificeerde “Euro4” motoren om bij de test minder roet deeltjes ui te stoten. Doelsteling was dat dat 160.000 km zou werken, maar sommigen halen dat niet eens. 
Wat te doen: Het kan zijn dat er te veel fijne roetdeeltjes door de filter komen, omdat hij verstopt zit. Schoonmaken is geen garantie op succes.
Het kan ook zijn dat je injectoren vuil of versleten en zijn en niet meer fijn genoeg verstuiven: Dat hapt je roetfilter ook niet weg.
Dan kan het zijn dat er veel aanslag injectie motor en inlaat-uitlaat zit ( ja, onder andere door de EGR) . ik weet neit of “carbon cleaning” wat uithaalt bij een diesel.


To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
Djoeri
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 26
Geregistreerd: 09-07-2006

Gepost: 21 oktober 2023 01:20 PM
  [ # 11 ]
René Jongejan schreef:

Is echt andersom, PSA gebruikt Ford-motoren.

Toevallig kwam ik dit tegen: https://en.wikipedia.org/wiki/Ford_DLD_engine

Ik dacht altijd dat de diesel motor van PSA afkwam maar het blijkt een samenwerking te zijn met PSA/Ford/Mazda.

Citroen C3II 2013 1.2 VTI 82pk

Profiel  
 
Djoeri
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 26
Geregistreerd: 09-07-2006

Gepost: 21 oktober 2023 01:36 PM
  [ # 12 ]
Citroensmgz schreef:
Djoeri schreef:

Ik ben voorlopig eerst nog ff druk met mijn eigen auto, helaas heb ik ook wat Kat problemen alleen dan een diesel probleempjes. Geen storingen/problemen met de auto maar helaas een te hoge uitstoot met de deeltjesteller voor de apk. Het is een Ford uit 2013 met een 1.6TDCI motor ofwel een PSA motor (2e generatie 8 klepper dus niet de eerste serie 16V). Mochten er nog mensen zijn met tips om deze omlaag te krijgen schroom niet Wink.

Tja,
1: Je kunt naar een keuringsstation in Wallonie gaan, die hebben nog geen verplichte “nieuwe” roettest en je keuringsbewijs is toch geldig. ( Die “loophole” werkt denk ik maar tot 1 januari).
2: De eerste “euro 5”=5a motoren waren vaak gemodificeerde “Euro4” motoren om bij de test minder roet deeltjes ui te stoten. Doelsteling was dat dat 160.000 km zou werken, maar sommigen halen dat niet eens. 
Wat te doen: Het kan zijn dat er te veel fijne roetdeeltjes door de filter komen, omdat hij verstopt zit. Schoonmaken is geen garantie op succes.
Het kan ook zijn dat je injectoren vuil of versleten en zijn en niet meer fijn genoeg verstuiven: Dat hapt je roetfilter ook niet weg.
Dan kan het zijn dat er veel aanslag injectie motor en inlaat-uitlaat zit ( ja, onder andere door de EGR) . ik weet neit of “carbon cleaning” wat uithaalt bij een diesel.


Ben laatst nog naar Schiphol toe geweest voor het werk en heb de auto max in de 4e versnelling gereden en goed doorgetrokken. Vandaag ff op het werk gekeken wat de waardes zijn: geeft nu 870 K#/cm3 aan dit is voor apk goed, was eerst 4928 K#/cm3. Voor de zekerheid nog een dieselcleaner in de tank gedaan en aankomende week moet ik nog naar Zwolle toe dus hoop dat de waarde nog lager uitkomt en dan snel voor de apk aanbieden.

Denk dat carbon cleaning best wel wat kan helpen, heb er wel eens over nagedacht om dit te doen. Tegenwoordig met die directe inspuiting en egr-ellende word de inlaat alleen maar vuiler.

Citroen C3II 2013 1.2 VTI 82pk

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3539
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 21 oktober 2023 02:28 PM
  [ # 13 ]

OK, dacht dat je in België naar de keuring moest.

Hopen dat je waarde er onder blijft.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
Djoeri
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 26
Geregistreerd: 09-07-2006

Gepost: 29 januari 2024 06:50 PM
  [ # 14 ]

Een kleine update over mijn eigen auto en mijn vader zijn auto,

Helaas is mijn auto de keuring niet doorgekomen met de deeltjesteller test waarde was helaas te hoog, heb deze bij de rdw uit laten schrijven aangezien de auto toch op de nominatie staat om eruit te gaan. Maak helaas de km niet meer om met een diesel te blijven rijden, toch jammer want rijdt verder prima. Maar wilde niet meer investeren in een nieuwe DPF was toch wat te prijzig en denk ook niet dat dit veel uitmaakt meer bij de verkoop/inruil v/d auto.

De auto van mijn vader kreeg steeds vaker last van een motorstoringslampje, nu maakt de uitlaat een hoop lawaai. Afgelopen weekend ff gekeken op mijn werk: blijkt de kat lek te zijn/gescheurd. Heb voor de zekerheid de kat nog even bekeken met een endoscoop aan de voor/achter zijde kon geen directe beschadiging inwendig zien. Nu maar een nieuwe kat besteld hopelijk dat dit het probleem oplost.

Citroen C3II 2013 1.2 VTI 82pk

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook