1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
   
C4 motor doet vreemd en verliest vermogen
AlexC4
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 20
Geregistreerd: 15-10-2023

Gepost: 20 oktober 2023 10:37 AM

Hallo,

We zijn al vanaf 24 augustus bezig en komen er niet uit.

C4 cactus 1.2 automaat (semi) 2017 - 78.000 km

We hadden eerst bij de koude start steeds een ratelend geluid alsof er geen olie bij kwam. Auto trilt maar start wel.

Distributieriem riem is vervangen (6 jaar oud) probleem niet weg, nieuwe bougies erin probleem niet weg, versnelling opnieuw ingeleerd niet steeds een ratel. Auto geeft geen lampjes dus garage zegt er is niets….

Naar een andere garage zij namen de tijd en wilde goed meedenken. Filmpje laten horen en zien. Zij dachten caterpan na vervangen Distributieriem niet goed schoon. Olie eruit gehaald pan goed schoon 0W 30 ipv 5W 30 olie erin die is wat dunner.

Afgelopen donderdag de auto gehaald, vrijdag nog wel een ratel bij koude start maar zaterdag en vandaag niet (15 okt)

Nu reed ik op een 60 weg en viel mijn vermogen weg. De auto ging steeds langzamer schakelde zichzelf ook mee terug (geen hoge toeren) maar het gaspedaal was zwaar en kon ik niet gebruiken. Auto aan de kant gezet. Auto gaf melding start motor opnieuw handmatig.

Bij het starten maakte de motor geen contact. 2de keer weer niet. Na een tijdje stil te hebben gestaan starte de motor wel en kon ik gewoon weer verder rijden naar huis.

Wat hebben we laten doen

Distributieriem bij 76000 km
MotorOlie vervangen 77000 km
Bougies/bobine vervangen
Spul door de benzine om injectoren schoon te maken.

Wie helpt ons meedenken.

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3539
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 20 oktober 2023 08:04 PM
  [ # 1 ]

Vreemd: “Het gaspedaal was zwaarder” en werkt niet meer.
Je gaspedaal is een pedaal met een dubbele potentiometer erin. Als dat zwaarder gaat dan is er misschien mechanisch iets kapot ?

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
AlexC4
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 20
Geregistreerd: 15-10-2023

Gepost: 20 oktober 2023 08:41 PM
  [ # 2 ]

Ja, maar de garage heeft nog een aantal ritjes gemaakt en ze zeggen valt amper mee te rijden.
De auto bokt, en wil wel maar houdt in

Bobine is vervangen en probleem is nog niet opgelost.

Ze denken nu
Gasklep, compressiedruk, injectoren, nokkenas.

Profiel  
 
AlexC4
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 20
Geregistreerd: 15-10-2023

Gepost: 20 oktober 2023 08:43 PM
  [ # 3 ]

Las ook iemand op het forum over een relais van de koplamp.

Ik heb een video van het geluid bij de start, maar dat is te groot om hier te plaatsen

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3539
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 20 oktober 2023 09:08 PM
  [ # 4 ]

Ik denk dat je diagnose van het probleem nog niet goed is:
Zo’n “moderne” auto diagnosticeer je met een computer, en liefst met de Diagbox software van PSA.
Daarmee kun je bijvoorbeeld de gasklep testen. ( Dat heet gasklephuis, dat is de elektrisch bediende gasklep, je pedaal geeft een signaal af naar de motor computer en die geeft dan commando’s aan de gasklep).
Onderdelen vervangen omdat het iets “kan zijn” kan ik ten zeerste afraden, dat diagnose apparaat geeft “foutmeldingen” dat wil zeggen zegt wat de computer allemaal ziet dat niet hoort. Daarna is het de kunst om de oorzaak, d.w.z. de eerste storing te vinden, want een storing geeft vaak een aantal vervolgstoringen, die eigenlijk niet optreden als je de eerste verhelpt. Vandaar mijn raad om niet lukraak te vervangen.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
AlexC4
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 20
Geregistreerd: 15-10-2023

Gepost: 20 oktober 2023 10:20 PM
  [ # 5 ]

De garage heeft hem uitgelezen en met deze garage nog 1 andere garage.

Maar we krijgen elke keer te horen, helemaal niks geen meldingen of storingen kunnen vinden.
Erg frustrerend omdat er zeker iets aan de hand is.

Is dat wat jij zegt een andere methode dan wat een garage gebruikt?

Profiel  
 
pieterc
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 463
Geregistreerd: 22-02-2008

Gepost: 20 oktober 2023 10:46 PM
  [ # 6 ]

Is er door een citroen garage naar het probleem gekeken?

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3539
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 20 oktober 2023 11:52 PM
  [ # 7 ]

De hamvraag: Wie heeft er met welk apparaat naar gekeken, want geen foutmeldingen dat is heel vreemd.
Ik schat even in dat dat geen garage met uitgebreide Citroen ( of eventueel Peugeot) kennis was ?
Niet alle uitleesapparatuur is even goed voor een Citroen diagnose, helaas.

Een beetje uitleg: Zo’n moderne motor zit vol met sensoren om hem zo optimaal mogelijk te laten lopen: Dat is zo gevoelig dat ze zelfs kunnen zien of er 1 cilinder minder goed werkt etc.
ls je dus niks vindt aan storingen dan kan dat maar 2 oorzaken hebben: 1: Ze kijken niet goed genoeg of 2: De motor computer denkt dat alles OK is, krijgt allemaal goede input , maar er is iets mechanisch kapot wat de computer niet detecteert. Dat kan, maar is niet erg waarschijnlijk en ik kan me even niet voorstellen wat dat zou moeten zijn bij de problemen die je geeft, maar ik heb de wijsheid neit in pacht.

 

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
AlexC4
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 20
Geregistreerd: 15-10-2023

Gepost: 21 oktober 2023 06:32 AM
  [ # 8 ]
pieterc schreef:

Is er door een citroen garage naar het probleem gekeken?

1 garage was citroen, zij hebben distributieriem vervangen en bougies eb konden niks vinden met uitlezen “geen dashboard lampje dus geen probleem”

De garage waar die nu staat is een bovag vakmeester garage. Zij hebben caterpan en Bobine vervangen, met uitlezen niks kunnen vinden.

De garage wil dus nu naar de motor gaan kijken. We gaan vandaag of maandag heen voor overleg wat is wijsheid we willen graag door maar er is ook een keer een max (tijd geld)

Profiel  
 
AlexC4
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 20
Geregistreerd: 15-10-2023

Gepost: 21 oktober 2023 06:36 AM
  [ # 9 ]
Citroensmgz schreef:

De hamvraag: Wie heeft er met welk apparaat naar gekeken, want geen foutmeldingen dat is heel vreemd.
Ik schat even in dat dat geen garage met uitgebreide Citroen ( of eventueel Peugeot) kennis was ?
Niet alle uitleesapparatuur is even goed voor een Citroen diagnose, helaas.

Een beetje uitleg: Zo’n moderne motor zit vol met sensoren om hem zo optimaal mogelijk te laten lopen: Dat is zo gevoelig dat ze zelfs kunnen zien of er 1 cilinder minder goed werkt etc.
ls je dus niks vindt aan storingen dan kan dat maar 2 oorzaken hebben: 1: Ze kijken niet goed genoeg of 2: De motor computer denkt dat alles OK is, krijgt allemaal goede input , maar er is iets mechanisch kapot wat de computer niet detecteert. Dat kan, maar is niet erg waarschijnlijk en ik kan me even niet voorstellen wat dat zou moeten zijn bij de problemen die je geeft, maar ik heb de wijsheid neit in pacht.

 

Dat zeggen wij dus ook het is toch ongelooflijk dat er geen storing te vinden is in een auto die zich zo gedraagt, alles vervangen en gokken is een dure hobby zo.

Ben blij dat je meedenkt. Als je het filmpje wil of iemand anders die meeleest stuur maar een privé bericht (filmpje is te groot voor de bijlage hier op het forum)

Profiel  
 
AlexC4
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 20
Geregistreerd: 15-10-2023

Gepost: 21 oktober 2023 11:22 AM
  [ # 10 ]

Update
in de garage geweest.

Motor smoort

Gasklep is schoongemaakt, maar geen oplossing


Hij gaat nu nog kijken naar de compressiedruk in de motor achter de bougies (die moest hij er dan afhalen) en kijken of de inlaat vervuild is.

Als dat het ook niet is, dan is het waarschijnlijk aflopende zaak met een motor die aftakeld.

De auto maakt te weinig storing om op te vangen.
Zijn steeds korte momenten zegt de monteur.

Helaas dus nog niets wijzer.

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9858
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 21 oktober 2023 11:49 AM
  [ # 11 ]

Is er al een keer met Diagbox gekeken? Want dat is echt de enige goede manier om uit te lezen.
Want dat een motor na 78.000 km aftakelt is natuurlijk absoluut niet zoals het hoort en lijkt me ook erg onwaarschijnlijk.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
AlexC4
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 20
Geregistreerd: 15-10-2023

Gepost: 21 oktober 2023 12:50 PM
  [ # 12 ]

De monteur zegt dat dat niet moet uitmaken.
Het lijkt mij ook sterk dat de motor al is afgeschreven, maar citroen schagen heeft hem ook meerdere keren uitgelezen en toen niks..frustrerend wat zou die diagabox dan meer kunnen dan een ander?


En dan nog een vraag heeft iedere Citroëndealer zo’n apparaat? Ik ga ze maandag maar eens bellen.

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3539
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 21 oktober 2023 12:55 PM
  [ # 13 ]

Carterpan vervangen ?  Waarom ? Deuk erin ? Iets geraakt ?
Hebben ze naar de oliepomp gekeken: Aandrijving en werking. ?
Dat is niet makkelijk, daarvoor heb je een diagnose tool nodig, want die oliepomp wordt ook “gestuurd”
Waarom die Citroen Diagbox gebruiken: Daarmee kun je ook naar de motor kijken als hij loopt.
Dan moet je wel weten wat je ziet. Kan ook met een andere tool,  maar dan weet je nog minder wat je ziet, maar alles hangt af van de bediener.  Alleen zeggen ik zie geen fouten is niet genoeg vandaag de dag.

 

 

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
AlexC4
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 20
Geregistreerd: 15-10-2023

Gepost: 21 oktober 2023 01:08 PM
  [ # 14 ]

edit mod: aub niet het voorgaande bericht quoten

Caterpan is niet vervangen, maar omdat hij zo gek startte dachten ze dat de zeef verstopt zou zitten, dat was niet het geval.

Oké, bedankt voor alle input. We gaan maandag maar de citroendealer bellen en vragen welk apparaat ze gebruiken.

Deze garage doet echt zijn best om het probleem vast te stellen, toen we aankwamen was hij ook al bezig met de Gasklep en gaat zo nog compressiedruk etc doen

Wordt vervolgd

Profiel  
 
klever33
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 375
Geregistreerd: 13-12-2019

Gepost: 22 oktober 2023 02:53 PM
  [ # 15 ]

Kan het zijn dat er storingen zijn in het motor managemant systeem en geen foutcodes ?
JA, dat kan.
1. Is het geval wanneer de storing zo kort is, dat de eigndiagnose in het motor stuur apparaat de storing niet kan toewijzen aan een component.
2. Het aantal malen storing niet bereikt wordt overeenkomstig de programmering in het motor stuur apparaat. In dit geval vindt er opslag in het gedeelte tijdelijke/korstondige storingen en wordt in de meeste gevallen aan een component toegewezen en is dus detecteerbaar.

Wanneer komt er een foutcode opgeslagen ? Zodra het aantal malen bereikt is overeenkomstig de programmering in het motor stuur apparaat dat een storing zich voordoet en de eigendiagnose aan een component kan toewijzen.

Mijn vermoeden is dat tijdens het rijden de gasklep geleidelijk aan gesloten werd. Compressie en een meer of minder vervuild inlaatkanaal is niet de oorzaak dat de motor afgewurgd werd.
LET WEL betekent niet dat er geen vervuiling is en wel invloed heeft op de motorprestatie. In welke mate hangt van de vervuiling af.
Mijns inziens moet het probleem gezocht worden in de hoek van :gaspedaalsensor - krukas/toerentalsensor - eventueel luchtmassameter. Omdat geen van de genoemde componenten een foutcode heeft, zal een volt/ohm meting weinig opleveren en is een oscilloscoop meting noodzakelijk.

 

Profiel  
 
 
1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook