2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 
   
C4 motor doet vreemd en verliest vermogen
AlexC4
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 20
Geregistreerd: 15-10-2023

Gepost: 22 oktober 2023 03:03 PM
  [ # 16 ]

Quoten van het voorgaande bericht is niet toegestaan, zie ook nummer 10 van de forumregels. police

Ik snap er vrij weinig van haha, maar klinkt ergens als een mooi verhaal dat weer hoop geeft.

Neem het mee naar de garage

Profiel  
 
AlexC4
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 20
Geregistreerd: 15-10-2023

Gepost: 23 oktober 2023 01:32 PM
  [ # 17 ]

Heb de garage in Schagen gebeld (citroendealer) en die hebben eind september hem uitgelezen met de diagbox waar jullie het over hebben.

7 nov waarschijnlijk weer uitlezen mocht de garage waar hij nu staat niks kunnen vinden.

Profiel  
 
AlexC4
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 20
Geregistreerd: 15-10-2023

Gepost: 23 oktober 2023 01:44 PM
  [ # 18 ]

Garage belde net.

Compressiedruk is goed
Inlaat niet vervuild

Verder opzoek naar het probleem.

Profiel  
 
AlexC4
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 20
Geregistreerd: 15-10-2023

Gepost: 23 oktober 2023 01:45 PM
  [ # 19 ]
klever33 schreef:

Kan het zijn dat er storingen zijn in het motor managemant systeem en geen foutcodes ?
JA, dat kan.
1. Is het geval wanneer de storing zo kort is, dat de eigndiagnose in het motor stuur apparaat de storing niet kan toewijzen aan een component.
2. Het aantal malen storing niet bereikt wordt overeenkomstig de programmering in het motor stuur apparaat. In dit geval vindt er opslag in het gedeelte tijdelijke/korstondige storingen en wordt in de meeste gevallen aan een component toegewezen en is dus detecteerbaar.

Wanneer komt er een foutcode opgeslagen ? Zodra het aantal malen bereikt is overeenkomstig de programmering in het motor stuur apparaat dat een storing zich voordoet en de eigendiagnose aan een component kan toewijzen.

Mijn vermoeden is dat tijdens het rijden de gasklep geleidelijk aan gesloten werd. Compressie en een meer of minder vervuild inlaatkanaal is niet de oorzaak dat de motor afgewurgd werd.
LET WEL betekent niet dat er geen vervuiling is en wel invloed heeft op de motorprestatie. In welke mate hangt van de vervuiling af.
Mijns inziens moet het probleem gezocht worden in de hoek van :gaspedaalsensor - krukas/toerentalsensor - eventueel luchtmassameter. Omdat geen van de genoemde componenten een foutcode heeft, zal een volt/ohm meting weinig opleveren en is een oscilloscoop meting noodzakelijk.

 

Luchtmassameter zit er niet in zei de man van de garage

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9858
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 23 oktober 2023 04:07 PM
  [ # 20 ]

Dan zit er waarschijnlijk een MAP sensor op het inlaatspruitstuk. Als je die even demonteert en schoonmaakt wil dat nog wel eens helpen.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
AlexC4
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 20
Geregistreerd: 15-10-2023

Gepost: 23 oktober 2023 05:02 PM
  [ # 21 ]

En dat geeft ook geen melding?
In iedergeval weer bedankt voor het meedenken, weer een nieuw stukje richting de puzzel

Profiel  
 
AlexC4
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 20
Geregistreerd: 15-10-2023

Gepost: 23 oktober 2023 05:25 PM
  [ # 22 ]

Wederom gebeld door de garage

Eindelijk ik durf het bijna niet te zeggen een doorbraak.

Hij heeft er eindelijk een melding uit kunnen krijgen. Motor krijgt te weinig brandstof

Injectoren vervuild of stuk.

Testen €35 euro, vervangen €60 euro p.s.
Hij heeft met een technische lijn overlegd over de melding en die verdenken het er ook van. Kunnen ook nog sensoren in de uitlaat zijn die het zuurstof gehalte bepalen of meten, maar dan zou de auto het gewoon nog doen. Zoiets

MAP sensor meet 300 milibar, en had hij ook al schoongemaakt.

Dus hopelijk zijn we er bijna.

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9127
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 23 oktober 2023 07:25 PM
  [ # 23 ]

Wat is jouw jaarkilometrage, hoe lang is de gemiddelde rit en welke benzine tank je?

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
AlexC4
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 20
Geregistreerd: 15-10-2023

Gepost: 23 oktober 2023 08:27 PM
  [ # 24 ]

Wij rijden ongeveer 14.000 - 15
000 km per jaar (inclusief vakanties) en zo’n 250 km per week.

De langste rit is naar mijn werk 20 min heen en 20 min terug.

Supermarkt is hier op 2 km voor grote boodschappen rijden we daar wel heen.

Wij tanken E10

Profiel  
 
AlexC4
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 20
Geregistreerd: 15-10-2023

Gepost: 26 oktober 2023 05:15 PM
  [ # 25 ]

Ze hebben doorgemeten en gezocht.
De brandstofpomp is vervangen

De garage heeft gereden, gestart en de auto doet weer normaal.

Ze gaan hem dagelijks testen en rijden nu wij toch op vakantie zijn.

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3539
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 26 oktober 2023 05:42 PM
  [ # 26 ]

Lijkt logisch: Pomp die te weinig brandstof geeft, dat “ziet” het motormanagement niet, want er zit wel een druksensor op het hoge druk gedeelte maar niet op de lage druk kant, zeg maar van de tank via de pomp naar de hoge-druk pomp.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
Phil12
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15
Geregistreerd: 02-09-2023

Gepost: 30 oktober 2023 12:52 PM
  [ # 27 ]

Wil er niet een nieuwe thread voor openen (misschien zegt de moderator wel anders…), maar heb het afgelopen weekend een C4 uit 2009 gereden, voor het eerst. Heb dit model met z’n bolle rug altijd apart gevonden. Latere modellen niet. En het dashboard met dat aparte stuur vinnik leuk. Na 15 minuten rijden begon het wel te stinken in de auto, een verbrande lucht. Motorkap open, en de rook kwam me uit peilstok houder en olievulgat tegemoet. Ernstig?

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3539
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 30 oktober 2023 02:16 PM
  [ # 28 ]

Zeker niet de bedoeling. Veel gelopen ? Meestal helemaal geen goed teken.
Welke motor? 1.6 VTi ?
Zou ik zeker niet kopen tenzij een betrouwbare deskundige onderzoek doet en ter plaatse zegt dat hen een klein probleem is, maar ik vrees van niet.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
Phil12
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15
Geregistreerd: 02-09-2023

Gepost: 30 oktober 2023 06:38 PM
  [ # 29 ]

Quoten van het voorgaande bericht is niet toegestaan, zie ook nummer 10 van de forumregels. police
1.6 VTI motor 190 K gelopen. Ik was gewoon nieuwsgierig. Er zijn betere te koop “met beter papieren” no doubt.

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3539
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 30 oktober 2023 07:26 PM
  [ # 30 ]

OK, die horen echt niet zo te roken uit de vuldop. Als je geluk hebt is de carterontluchting defect, dat zou kunnen, maar als je pech hebt, en dat is veel waarschijnlijker dan is de motor end-of-life.

Ik zou zo’n 1.6 VTi kopen met deugdelijke historie o.a. onderhoud en veel minder kilometers als je er wilt.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
 
2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook