123 ignition vragen
Mr DS
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 394
Geregistreerd: 17-03-2006

- CX 25GTi Turbo 2
- AX Mega Tjaffer
Gepost: 22 oktober 2023 03:20 PM

Beste tractionisten,

ik heb wat vragen over en rond het monteren van een 123 ignition.
1 werkt deze op 6, 12 Volt of op beide?
2 Het type motor in mijn auto; is dit bij een BL11 uit 1951 een perfo of een 11D?
3 op mijn huidige verdeler zit een - niet aangesloten - vacuumvervroeger, is dat origineel?
4 wat zijn er voor types 123 voor een traction?

Er zijn geen ingeslagen nummers o.i.d. op het blok, dat heb ik gecontroleerd en de verdeler is aangesloten op de knop op het dashboard voor vervroeging/ verlating van het ontstekingstijdstip.

Ik stel de vragen omdat de verdeler die er nu in zit ws versleten is, afstellen werkt niet na even rijden loopt de motor weer beroerd.
Ik hoop dat iemand met kennis van dit onderwerp me op het juiste pad kan zetten.

Van Citroën Traction Avant, via DS 23 pallas 23ie naar CX 2500 GTi Turbo2 en weer terug.

Profiel  
 
Jeroen Simons
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1314
Geregistreerd: 27-03-2011

- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Gepost: 22 oktober 2023 04:23 PM
  [ # 1 ]

Vraag 1 en 4: https://www.123ignitionshop.com/nl/25-citroen
In de omschrijving lees je de specs voor de 11d en perfo motor. (123 DS-R).
Ik heb al 20 jaar een 123 in mijn Ami en Ds. Probleemloos.

VrGrJ
Citroein, dat rijdt pas fijn
bye2

Profiel  
 
Mr DS
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 394
Geregistreerd: 17-03-2006

- CX 25GTi Turbo 2
- AX Mega Tjaffer
Gepost: 22 oktober 2023 05:20 PM
  [ # 2 ]

Jeroen Simons, bedankt voor je reactie. Daar kan ik wat mee.

Van Citroën Traction Avant, via DS 23 pallas 23ie naar CX 2500 GTi Turbo2 en weer terug.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25378
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 23 oktober 2023 08:47 AM
  [ # 3 ]

3 ja.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 23 oktober 2023 09:03 AM
  [ # 4 ]

2: een perfo.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9858
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 23 oktober 2023 11:32 AM
  [ # 5 ]

Als het de originele motor is.
Als het een 11D is staat er een D ingegoten in de kop tussen de bougiegaten nr 2 en 3.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Mr DS
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 394
Geregistreerd: 17-03-2006

- CX 25GTi Turbo 2
- AX Mega Tjaffer
Gepost: 26 oktober 2023 11:58 AM
  [ # 6 ]

Iedereen hartelijk bedankt voor de antwoorden,

Toch nog een vraag; Hoe wordt de vervroeging geregeld? Want op de bestelde 123 zie ik geen mogelijkheden om de kabel van de dashboard knop voor de vervroeging aan te sluiten, noch iets van een vacuüm aansluiting.

Ik ga er dus vanuit dat nadat je de juiste curve hebt ingesteld (in mijn geval dus Perfo) de vervroeging electronisch geregeld wordt. Is dat een juiste aanname?

Van Citroën Traction Avant, via DS 23 pallas 23ie naar CX 2500 GTi Turbo2 en weer terug.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25378
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 26 oktober 2023 01:50 PM
  [ # 7 ]

ja dat is.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Mr DS
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 394
Geregistreerd: 17-03-2006

- CX 25GTi Turbo 2
- AX Mega Tjaffer
Gepost: 26 oktober 2023 03:04 PM
  [ # 8 ]

Heren mag ik u heel hartelijk bedanken voor de antwoorden.

Van Citroën Traction Avant, via DS 23 pallas 23ie naar CX 2500 GTi Turbo2 en weer terug.

Profiel  
 
Gepost: 26 oktober 2023 03:58 PM
  [ # 9 ]

De vervroeging van de originele ontsteking wordt geregeld met de voetplaat waarmee je de ontsteking vastklemt. De 123 ontsteking klem je in dezelfde plaat vast, de vervroeging blijft dus gewoon intact. Met moderne brandstoffen heb je deze vervroeging helemaal niet meer nodig, maar ook met de 123 kun je dus indien gewenst gewoon handmatig blijven verstellen.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook