Goedemiddag, ik heb de meeste motor management problemen op dit forum gelezen en nog geen oplossing gevonden. Mijn C3 2004 1.1 met ca. 220.000m op de teller gaat steeds in storing.
Motor management lampje gaat dan knipperen en de C3 gaat niet hoger dan 2000 toeren. Hij lijkt dan op minder cilinders te lopen of het is een noodloop systeem.
De C3 start prima, rijdt de eerste 8km prima en gaat dan in bovenstaande storing.
Ik heb de bougies al vervangen, de Coilpack en meerdere keren uitgelezen. Storing die dan aangegeven wordt is dat een cilinder een misfire gaf en na een reset van de foutcode komt die ook niet terug totdat ik weer 8km gereden heb. Heb de bougies, Coilpack nog eens nagekeken en zien er goed uit. Ook een compressie meting gedaan en alle 4 de cilinder op ca. 13.
Heb nu een MAP sensor besteld en verwacht die een dezer dagen.
Iemand die dit probleem herkend en kan aangeven waar verder te zoeken?
Heb in juni de koppakking vervangen en de distributie. Heeft daarna ca 2000km probleemloos gelopen.
Totaal aantal Berichten: 7581
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Onze C3 (1.4, 2002) rijdt vooral korte afstanden. Bij ons komt de noodloop zo nu en dan in en dan is de katalysator of lambdasonde de trigger. Dat gebeurt soms al op de straathoek - dus niet na een bepaalde afstand. Motor uit, 30 seconden wachten, en de auto gaat weer. Paar lange afstanden rijden en het is weer een hele tijd voorbij. Ander probleem dan bij jou - waarschijnlijk heb je hier dus niks aan. Maar toch: succes bij de zoektocht.
Dank voor de tip in ieder geval. Ik ga het nogmaals proberen of 30sec uit het probleem tijdelijk oplost. Meestal is de volgende dag het probleem ook weer tijdelijk over. Heb nog geen storing aan de lamba sonde gekregen bij het uitlezen.
Totaal aantal Berichten: 9386
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Waarmee lees je uit? Met Lexia?
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Heb vandaag ook de MAP sensor vervangen maar helaas probleem blijft bestaan. Ging nu ook vrij snel in de “noodloop modus” en na het uitzetten en 1 minuut wachten rijd de C3 weer normaal maar het motor management lampje blijft wel knipperen.
Misschien dan toch de lamba sonde ofzo hoewel dat niet te voorschijn is gekomen tot nu toe bij het uitlezen.
De software is van mijn buurman en ik vraag hem even welke dat is.
Vraag maar eens welke foutcode hij heeft gezien ? Dat zegt ons meer dan de “verklaring” van zijn meetapparaat.
Als het motor management lampje aangaat weet je zeker dat er een foutcode wordt opgeslagen.
Misfiring op cilinder X ( en dan wil je weten welke cilinder, en of het altijd dezelfde is) wil zeggen dat het motormanagement ziet dat de uitlaatgashaarden buiten het “normale” liggen en dat er als gevolg geen goede verbranding is. Dan wordt die cilinder uitgeschakeld en gaat hij in de noodloop.
De oorzaak: Inderdaad bougies of ontsteking, maar kan ook de injector zijn: Als die geen mooi sproeipatroon afgeeft gaat de verbranding ook niet zoals het hoort.
Omdat het na 8 km optreedt ( altijd na dezelfde ongeveer dezelfde afstand omdat je dezelfde route rijdt ?) zou “warmte” een rol kunnen spelen.
Als de fout altijd op dezelfde cilinder is ( dezelfde foutcode) zou je de injectoren van plaats kunnen verwisselen. Verplaatst de fout mee, dan weet je meer. Blijft de fout hetzelfde dan was het dat niet.
To err is human, not to err is divine.
Dank je voor de reactie, ik heb een diagnose rapport van de eerste keer met verschillende fouten. Die kwamen daarna niet altijd allemaal terug.
P0300 algemene misfire.
P0301 Misfre cilinder 1
P1327 Phase detection integrated into the ignition.
Bovenstaande was nadat ik bougies en Coilpack al had vervangen.
Daarna bougies en Coilpack nog eens nagekeken en compresie test gedaan.
Codes weer gewist.
Later was het een keer misfire op cilinder 2.
en een keer de code voor de MAP (die daarna schoongemaakt en kwam niet meer terug). Nu toch vervangen voor een nieuwe.
Dat het na dezelfde afstand is komt vooral omdat ik een test rit maak voordat ik mijn vrouw weer op pad stuur met een auto die niet betrouwbaar is
Vandaag, na het vervangen van de MAP, was het veel sneller en was de motor nog redelijk koud.
De Closed Loop en Open Loop hebben we ook naar gekeken of het verschil in storing daar in zit.
Ik ga de injectoren eens omzetten. Kijken of de fout dan mee verplaatst.
Sw: Actia, Multi-diag.
Update: Injectoren er uit gehad en in ander volgorde teruggeplaatst. Fout kwam na ca. 5 km weer terug. Test gaf alleen P0300 Misfire algemeen, helaas zonder specificatie welke cilinders. Uitgezet, foutcode gewist en opnieuw gaan rijden. Fout niet meer teruggekomen en reed prima.
Tevens de Adapatieve waarden gerest om opnieuw in te leren. Weer gereden en geen fout gekregen.
Vandaag na nacht wachten weer ca 17 km gereden, zonder problemen.
Misschien is het nu opgelost door de twee bovenstaande acties.
Ik hou het even goed in de gaten.
Prima,
Als je niet met een PSA tool uitleest dan blijkt de P1327 soms een “fantoomfout”, d.w.z. geen fout ook al ziet de dag iets.
Als de fout terug komt zou ik de injectoren schoonmaken en de afdichtrubbers van de injectoren vervangen. ( als die niet afdichten krijg je valse lucht, en dat kan de “computer” niet weten.
Waarom: Omdat je met het verplaatsen van de injectoren die rubbers nog eens aandrukt. Schoonmaken ( ultrasoon reinigen) : Als je sproeipatroon niet meer goed is dan is de ontbranding ook niet goed.
Succes,
To err is human, not to err is divine.
De fout is helaas wel teruggekomen hoewel het geen invloed heeft op het rijden. Het motormanagement lampje blijft nu branden. Ik ga de injectoren proberen te reinigen. Had in juli de rubbers allemaal vervangen toen ik ook de koppakking en distributie heb gedaan. De C3 is traag in het optrekken en vervuilende injectoren passen wel bij het profiel.
Zag een filmpje op Youtube hoe iemand met een Injector reiniger spuitbus direct inspuit, zonder demontage, op de injectorrail. Gewoon de brandstofleiding eraf en daar tijdelijk die spuitbus op aansluiten. Motor laten lopen op de inhoud van de spuitbus (Abro Carb & Choke cleaner) en daarmee reinigen.
Heeft iemand daar ervaring mee en zo ja welke spuitbus werkt daarvoor?
Ik heb een paar soorten gezien:
- Direct Injection Valve Cleaner
- Liqui Moly Carburateurreiniger 400ml
- Valvoline Carburateur Cleaner 500ml
Totaal aantal Berichten: 7581
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Ik ken iemand die dit zo doet met carburateur-reiniger op motorfietsen, niks demonteren maar gewoon direct op laten lopen. Kan me eigenlijk best voorstellen dat het voor injectoren in elk geval een verbetering oplevert - maar geen ervaring mee.
Totaal aantal Berichten: 9386
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
https://www.forte-benelux.com/product/injector-reinigen-benzine-fuel-system-cleaner-advanced/
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 107
Geregistreerd: 16-01-2012
- C3 Pluriel Soleil
goedkope benzine en korte afstanden is synoniem voor motormanagementproblemen. TIP: injectorcleaner op halve tank benzine, flinke afstand rijden (goed warm). Daarna 2x 98 benzine tanken. Bij mij was dat de oplossing.
Monseigneur:Fiat barchetta (2004), Renaul Grand Scenic (2018), 2CV AZU 250 (1977)
Madame: Pluriel Soleil (2009)
Dank voor de tips.
Heb de Injectoren vandaag gereinigd op bovenstaand aangegeven Youtube manier. Spuitbus bijna leeg gespoten. Heb niet het gevoel dat het beter is geworden. Het motormanagement lamppje is weer gaan knipperen, dat had ik enigzins wel verwacht en kan gereset worden. Reed in eerste instantie prima en daarna toch weer een limp modus. 1 minuut aan de kant uitgezet en kon weer normaal rijden. Lampje knippert nog steeds.
Zal ook de toevoeging aan de tank gaan doen en 98 tanken om te kijken of het daarna beter wordt.
Hou jullie op de hoogte.
Eind vorige week fles Extreme Injector Reiniger in de tank gegooid en ook nog Benzine 98 toegevoegd. Op de weg daarna toe ook weer in “limp” modus geweest en na 1 minuut stil weer verder kunnen rijden. Sloeg ook vaak bij stationair af. Ik dacht/hoop misschien omdat er vuil los begint te komen.
Vandaag eens een flink stuk rijden dacht ik. Binnendoor en snelweg, heb op de totale afstand van 130km ca. 20x gestopt om uit de “limp” modus te komen. Is zeker niet fijn op de snelweg vluchtstook, net een afrit halen of tankstation. slaat nu bij stationair ook steeds weer af. Starte nu net helemaal niet, dat is weer nieuw.
Als de C3 gewoon rijd zit er heel weinig kracht in, een heuveltje of brug oprit voel je al.
Zit me ook af te vragen of dit niet een afstellingsprobleem van mijn kleppen kan zijn?
Totaal aantal Berichten: 43275
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Heb je de brandstofdruk al gemeten?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste