Thx, Ik zal de inlaatkleppen testen op lekkage.
Even een daglicht foto gemaakt en duidelijk dat alle 4 de uitlaatkleppen in de zuigers staan
Ik wil de aanslag wel van de zuigers halen en de krassen zoveel mogelijk eruit hebben.
Iemand tips daarvoor?
4 nieuwe uitlaat kleppen (en pakkingen set, en distributie riem) besteld, zaterdag hopelijk alles weer in elkaar zetten.
Totaal aantal Berichten: 10228
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Heb je gecontroleerd of de klepgeleiders nog ok zijn? Die kunnen een opdonder gehad hebben door de zijdelingse belasting.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 9360
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
HansMus schreef:Ik wil de aanslag wel van de zuigers halen en de krassen zoveel mogelijk eruit hebben.
Voordat je de krukas gaat verdraaien, eerst de cilinderbussen vastzetten!
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 9360
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
HansMus schreef:Ik zal de inlaatkleppen testen op lekkage.
Ik zou ze ook voorzien van een nieuwe klepsteelafdichtingsring en inslijpen op de klepzittingen.
Zie je meteen of ze goed afdichten.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 9360
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Die actie destijds bij Kwikfit in 2015, was je toen al eigenaar?
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Ik heb de hele set pakkingen, ook nieuwe klepgeleider sluitrubbers. Had dat ook allemaal vervangen in Juni toen ik echt een koppakking kapot had en de olie prut via de radiator expansie naar buiten kwam. Ook gelijk de distributie riem, waterpomp etc. vervangen. Vieze bende toen met al die olie water prut.
Heeft daarna ca. 3000km prima gelopen. Tot de motorstoring in oktober begon.
Hoe zet ik de cilinderbussen vast als de kop er af is?
- Voordat je de krukas gaat verdraaien, eerst de cilinderbussen vastzetten!
Heb ook slijppasta om de nieuwe kleppen goed in te slijpen.
Restaureer als hobby klassieke Mini’s en deze C3 van mijn vrouw is een tijdelijke klus, hoop ik
Hebben deze C3 al sinds 10.000km in 2005.
Totaal aantal Berichten: 10228
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Bouten met dezelfde schroefdraad als de kopbouten in de boutgaten schroeven met een grote onderlegring die dan dus op de bussen drukt.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 9360
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
HansMus schreef:Hoe zet ik de cilinderbussen vast als de kop er af is?
Met 2 kopbouten in combinatie met grote ringen en bussen.
1x tussen cilinder 1 en 2 en 1x tussen cilinder 3 en 4.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Dank jullie (Jantje1948, en Rene), zal ik doen.
HansMus schreef:Thx, Ik zal de inlaatkleppen testen op lekkage.
Even een daglicht foto gemaakt en duidelijk dat alle 4 de uitlaatkleppen in de zuigers staan
Ik wil de aanslag wel van de zuigers halen en de krassen zoveel mogelijk eruit hebben.
Iemand tips daarvoor?4 nieuwe uitlaat kleppen (en pakkingen set, en distributie riem) besteld, zaterdag hopelijk alles weer in elkaar zetten.
De kans dat de inlaatkleppen ook geraakt zijn is, naar ik denk zuiver theoretisch.
Wat er zo te lezen gebeurd is, is dat het krukastandwiel de kans gekregen heeft tov de krukas te verdraaien door een onvoldoende vastzittende bout waarmee hij aangedrukt wordt. Gevolg: sneuvelen van de spie en beschadiging van dat tandwiel.
Daarmee bleef hij in toenemende mate achter bij de originele positie van de krukas.
Gevolg: uitlaatkleppen die later sluiten dan gewenst tijdens de uitlaatslag, en op een kwaad monent was die tangentiële verdraaiing op de krukas zóver gevorderd dat die kleppen in aanraking kwamen met de omhoog komende zuigers.
Maar de inlaatkleppen openen pas tijdens de inlaatslag bij de neergaande beweging van de zuigers, en in dit geval nog later dan normaal. Daarmee kunnen ze dus niet geraakt worden door de zuigers.
Dat zou alleen kunnen als het krukas tandwiel ook naar de andere kant zou kunnen verdraaien, dus gaan vóórlopen op de draaiing van de krukas. Maar welke kracht zou dat dan moeten veroorzaken, de krukas draait immers maar één kant op.
Dat gezegd hebbende: kwaad kunnen doet dat testje natuurlijk nooit.
Al is het alleen maar voor je eigen gemoedsrust
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Cilinderkop zit er weer op, distributie ook weer gesteld. Met 4 nieuwe uitlaatkleppen, alle kleppen ingeslepen en klepsteelgeleider rubbers vervangen. Kleppen gesteld en een compressie test gedaan, alle 4 cilinders op 13bar dus dat zou goed moeten zitten.
Vanmorgen gestart, start prima, maar loopt slecht. Kan bijna geen gasgeven maar zie geen foutmelding op het dashboard.
ik Probeer even goed na te denken wat er niet goed gaat.
Heb ik de kleppen goed gesteld?
Nokkenastandwiel op 12uur - cil1 UIT helemaal ingedrukt. Stel 4e UIT op 0,4 en 3e IN op 0,2.
90graden doordraaien 15uur - cil3 UIT helemaal ingedrukt. Stel 2e UIT op 0,4 en 4e IN op 0,2.
90graden doordraaien 18uur - cil4 UIT helemaal ingedrukt. Stel 1e UIT op 0,4 en 2e IN op 0,2.
90graden doordraaien 21uur - cil2 UIT helemaal ingedrukt. Stel 3e UIT op 0,4 en 1e IN op 0,2.
Iets anders om te testen?
Start dus prima maar wil niet blijven lopen en meer toeren krijgen is lastig.
Totaal aantal Berichten: 9360
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
HansMus schreef:Heb ik de kleppen goed gesteld?
Ik stel een TU altijd als volgt.
Cilinder 1 op tuimelen, kleppen cilinder 4 stellen.
Enz.
Klepspeling is goed, in 0,2 mm en uit 0,4 mm.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 10228
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Als de compressie op alle cilinders 13 bar is is er niks met de klepspeling.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Net voor de zekerheid toch nog de compressie opnieuw gemeten, tusesn 12 en 13 bar op alle 4 de cilinders.
C3 start prima, loopt dat even goed, kan wel wat gas geven naar ca 3000 toeren. Klinkt dan ook normaal.
Blijft alleen niet zo, gaat dan wat stoteren, kan bijna geen gas geven en houdt stationair niet vast en slaat af.
Motor mgmt lampje brandt continue.
Ik zal mijn buurman vragen om hem uit te lezen.
Dit lijkt wel het probleem wat ik initieel had toen die steeds in noodloop ging.
Totaal aantal Berichten: 10228
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
In welke regio woon je? Misschien is er een forumlid met diagbox/lexia op de laptop. Daarmee kom je veel meer te weten dan met een generieke OBDII scanner.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.