Na terugroepactie batterijsoftware slechte actieradius
Peter H
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 10
Geregistreerd: 06-01-2022

Gepost: 09 november 2023 02:51 PM

Ik heb voor mijn C5 hybride begin dit jaar twee terugroepactie mogen ondergaan. Eenmaal moest er iets gelast worden bij de tractiebatterij en de tweede maal werd in september j.l. de software van het batterij management opnieuw geprogrammeerd i.v.m. eventuele brandproblemen.
Na de laatste software update is de actieradius van de batterij gezakt van gemiddeld 55km naar gemiddeld 40km wat ik niet erg aanvaardbaar vind. De wagen weer naar van Mossel gebracht maar nadat deze alles bekeken hadden konden zij niet veel doen. Een actieradius van 35km vonden zij ook wel netjes dus niets aan de hand volgens de monteur!
Nu hoorde ik van een andere C5 hybriderijder dat bij hem na de update de actieradius juist was verhoogd van 55km naar zo’n 64km. Heeft één uwer dezelfde ervaringen of meer weet van dit soort toestanden want ik word van het kastje naar de muur gestuurd, van de dealer naar Citroen Nederland en vice versa.

C5 Aircross SUV Hybrid 225 ë-EAT8 Shine

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2034
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 09 november 2023 03:11 PM
  [ # 1 ]

De actieradius die aangegeven wordt is heeeel sterk afhankelijk van een aantal zaken:

- hoe is de dag ervoor met de auto gereden? Is dat een rustige rit geweest, of eentje met snelwegkilometers? Mede aan de hand van die geschiedenis wordt ingeschat hoeveel je actieradius zal zijn.

- op dit moment moet de elektrische verwarming z’n best doen om de auto op temperatuur te houden. Dat gaat met een weerstand van 5 kW, die vreet stroom. En dat vermindert je actieradius ook.
Je kunt dat verbeteren door de auto voor te verwarmen zolang hij nog aan de stekker hangt.

Bij mijn C5AC-Hy varieert de actieradius van meer dan 50 km in de zomer bij een rustige rit, tot nu minder dan 40 km.
Zojuist even weggeweest, de begin actieradius stond toen op 38 km…..

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
Peter H
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 10
Geregistreerd: 06-01-2022

Gepost: 09 november 2023 04:47 PM
  [ # 2 ]

Ja, dat klopt hoor. Rijstijl, belading en snelheid plus weertype heeft allemaal invloed. Maar twee jaren rijden met een gemiddelde van 56 a 58 ‘s zomers en 50km a 52km ‘s winters is toch even iets anders dan nu al op 38km a 40km zitten terwijl er aan mijn rijstijl niets is verandert en het ook nog niet echt winter is.
Ik hoorde van Citroën Nederland dat een dergelijke update van de software juist tot doel heeft om o.a. de veiligheid en ook de actieradius te verhogen door beter batterij management. Maar bij ‘van Mossel’ willen ze daar niet erg aan…

C5 Aircross SUV Hybrid 225 ë-EAT8 Shine

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2034
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 09 november 2023 04:59 PM
  [ # 3 ]

Heb jij in het koude seizoen echt actieradius gehad van meer dan 50 km?

Ik heb mijn C5AC-Hy nu ruim 2½ jaar, en in dit seizoen heb ik dat nog nooit gehaald, in de verste verten niet.

Ook mijn auto heeft die aanpassingen ondergaan.
Eerst die gaten in de bak, om condens weg te kunnen laten lopen.
Kort daarna de SW-update, die had inderdaad te maken met brandveiligheid. Bij het laden kon de temperatuur te hoog worden, daarop is het laadmanagement aangepast.
Maar de capaciteit van de tractiebatterij is onveranderd…....

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
Peter H
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 10
Geregistreerd: 06-01-2022

Gepost: 09 november 2023 05:08 PM
  [ # 4 ]

Ik heb vorige winter en die daarvoor heel zelden onder de 50km a 52km gezeten. Bij wat nachtvorst wel eens 46 a 48km. Wel de voorverwarming vaak gebruikt terwijl hij nog aan de laadpaal zat.
Ook bij mij is die condens aanpassing gebeurt maar volgens mij hebben ze toen ook iets gelast, een steun voor onder de batterij oid.

En voor de goede orde, hij staat niet binnen hoor, gewoon op straat.

C5 Aircross SUV Hybrid 225 ë-EAT8 Shine

Profiel  
 
etn
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 21
Geregistreerd: 09-03-2010

- C5 C5 Aircross Hybrid 225 Feel
Gepost: 14 november 2023 08:46 PM
  [ # 5 ]

Dat (waren) hele mooi getallen zeg. Heb ik ook zelden, en alleen in de zomer, gehaald.

Heb je ook het idee dat de werkelijke actieradius, versus aangegeven, ook verminderd is, in gelijke omstandigheden?

Zo had ik afgelopen week een aangegeven Max van 38km, terwijl ik er in werkelijkheid 45km mee heb gereden.

Zo had ik ook het idee dat de accu-verschilt tussen koude en warme periode, maar dat is niet het geval; In zomer of winter is Max-laadcapaciteit eigenlijk altijd 11,200 - 11,500 kWh gebleven.

Profiel  
 
Peter H
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 10
Geregistreerd: 06-01-2022

Gepost: 15 november 2023 10:36 AM
  [ # 6 ]

Sinds ik last heb van dit ‘probleem’ hou ik regelmatig de actieradius van de tractie batterij bij via de dagteller en dat komt aardig overeen.

Overigens heb ik uitgebreid contact gehad met Citroén NL hierover en die stellen dat de dealer het werk niet goed heeft verricht. Als bij een terugroep actie de software wordt geüpdate moet dit volgens hun altijd een verbetering van de prestaties te zien geven en niet een vermindering. Binnenkort maar weer eens een afspraak maken met ‘van Mossel’ en die kunnen dan contact hierover opnemen met het kenniscentrum van Citroën, iets waartoe ikzelf niet gemachtigd ben. Ik ben benieuwd wat hieruit voort gaat komen want bij de nieuwste C5 aircross wordt zelfs een actieradius opgegeven van 64km. Die update wil ik ook wel graag…

C5 Aircross SUV Hybrid 225 ë-EAT8 Shine

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2034
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 15 november 2023 05:48 PM
  [ # 7 ]

Was dat een gesprek met een echte technisch specialist bij Citroën?
Niet met iemand die ergens op een call-center zit?

Dat de vernieuwde C5AC-Hy wat meer kilometers kan maken in de E-modus, komt met name omdat de tractiebatterij iets groter is dan voorheen: 13,2 kWh >> 14,2 kWh
Dat kun je met een SW update niet voor elkaar krijgen…..

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
Peter H
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 10
Geregistreerd: 06-01-2022

Gepost: 16 november 2023 12:00 PM
  [ # 8 ]
JW schreef:

Was dat een gesprek met een echte technisch specialist bij Citroën?
Niet met iemand die ergens op een call-center zit?

Dat was iemand van de klantenservice van Citroën NL die zelf contact had opgenomen met de dealer waar ik mij vervoegd had met dit probleem. Wat er exact besproken is weet ik natuurlijk niet maar er werd mij een naam gegeven waarmee contact was geweest bij de dealer plus het sterke advies om weer een nieuwe afspraak te maken. Ik heb niet gevraagd of het een call-center medewerker was waarmee ik sprak maar diegene had zo te horen nogal kennis van zaken.

Btw, ik sprak bij toeval, bij AH voor de deur, een andere C5 hybride aircross bezitter en die kende dit probleem niet en had bijna dezelfde actieradius die ik ook had voordat dit probleem optrad!

C5 Aircross SUV Hybrid 225 ë-EAT8 Shine

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook