Witte ‘83er GSA: Ervaringen met roestpreventie gezocht
DPCH
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 170
Geregistreerd: 27-01-2014

- GS/GSA GSA
Gepost: 14 november 2023 05:14 PM

Een paar weken terug heb ik deze witte GSA gekocht. Een ‘83er basismodel met X3 motor en bak, beetje een oude wolf in schaapskleren dus… In 2015 geïmporteerd uit Zuid-Frankrijk, veel avonturen beleefd, maar de laatste jaren een beetje verwaarloosd heb ik de indruk.

Hoewel zo’n forum als medium al bijna net zo antiek aan het worden is als de auto zelf vind ik het toch altijd een mooi naslagwerk en veel beter dan facebook, dus toch maar even een draadje voor deze auto aanmaken om wat sleutelhistorie te kunnen bijhouden.

De auto heeft uiterlijk veel aandacht nodig maar is compleet roestvrij, dus dat maakt het wat makkelijker om door het aftandse uiterlijk heen te kijken.

Hij mocht gelijk even bij de garage blijven om de carburateur te reinigen nadat de vorige eigenaar de tank helemaal had leeggereden en om te beginnen heb ik hem even een frisse accu gegeven. Nu kan ik hem stap voor stap wat gaan verbeteren. Op het programma sowieso:

- interieur op orde brengen, stof van de stoelen kan nog net een ronde mee maar verder is het een zooi. Ik zoek nog een blauwe armsteun voor de rechterkant, evt hoofdsteunen, het kapje over het contactslot en het kapje van de verwarmingsbediening (als de lijm blijft loslaten)
- Verlichting van de snelheidsmeter en toerenteller repareren.
- Rolgordels achterin. Ik heb ooit een set uit een BX gehaald op de sloop en hoop dat ze passen.
- De lak is rondom slecht, deuren rechts zijn ooit vervangen en verliezen hier en daar witte lak, schermen achter zijn strakgemaakt maar nooit afgelakt. Mooi zal hij zonder complete herlakking niet worden maar veel slechter kan het ook niet worden.
- Indien nodig een nieuwe roestbehandeling van de holle delen.
- En uiteraard zullen zich gaandeweg onvoorziene klussen aandienen, ik hoop dat deze GSA vriendelijk zal blijven Wink

Afbeelding Bijlagen
400029027_865068118654055_5781147907533829362_nsth.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

Groeten,
Daan

Profiel  
 
DPCH
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 170
Geregistreerd: 27-01-2014

- GS/GSA GSA
Gepost: 29 november 2023 10:33 AM
  [ # 1 ]

Ik zet de vraag hier ook nog even neer, op facebook raakt het overzicht gauw kwijt.

De auto rijdt best goed, maar heeft een hinderlijk probleem bij de koude motor:

Als ik hem start (dat gaat op zich prima) braakt hij flinke rookwolken uit. De rook is wit, hooguit lichtgrijs, maar ruikt flink en het vervliegt ook niet binnen 1-2 meter, wat je bij andere koude auto’s voor het stoplicht vaak ziet.
Daarnaast loopt hij koud niet stationair, ook niet op de choke. Zodra je het gas loslaat valt hij uit, en dan is starten niet meer zo makkelijk (veel hulp van de startmotor nodig voor hij aanslaat, en het liefst plankgas).

Is de motor warm, dan stoppen de kuren. Geen zichtbare rook meer, mooi stationair, prima trekken en rijden. Hooguit merk je op constante snelheid af en toe een ‘schokje’ in het gebrom van de motor.

Er is een aantal dingen dat ik sowieso in orde moet zetten, vacuumvervroeger is niet aangesloten, er zit een puntenontsteking zonder weerstand op de bobine op, de kleppen links hoor je tikken. Maar of dat nou een verklaring is voor dat roken…?

Groeten,
Daan

Profiel  
 
dirkvdmei
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009

- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Gepost: 29 november 2023 11:17 AM
  [ # 2 ]

Daan, maak om te beginnen ALLES weer origineel. De juiste electronische ontsteking, de juiste bobine, vac. slang weer aansluiten, kleppen stellen, ontsteking stellen enz. Als je dat niet doet, blijf je dweilen met de kraan open en blijf je prutsen zonder het gewenste resultaat. Een correct werkende ontsteking is de basis. Blijven deze problemen zich daarna voortdoen, dan is pas het brandstofsysteem aan de beurt. NIET andersom. De rook die je ziet is hoogstwaarschijnlijk gewoon condens. Komt vooral voor bij GS-GSA’s die relatief weinig lange ritten rijden. Prik maar afwateringsgaatjes onderin aan de beide uiteinden van de demper. Kan maar zo een halve liter (of meer) water uitlopen. Afwateringsgaatjes zijn toegestaan voor de APK. Succes.

Profiel  
 
DPCH
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 170
Geregistreerd: 27-01-2014

- GS/GSA GSA
Gepost: 29 november 2023 12:24 PM
  [ # 3 ]

Dank Dirk, kom ik verder mee! Met deze ‘hoek’ van de GSA ben ik nog niet bekend dus dan helpt het om een logische werkvolgorde te weten om niet te verzanden in je eigen gepruts.
Ik ga aan de slag met de demper, de kleppen en het terugzetten naar ‘default’ van de ontsteking en laat het resultaat weten!


Overigens pasten de BX rolgordels voor de achterbank zonder aanpassingen in de GSA.

Groeten,
Daan

Profiel  
 
dirkvdmei
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009

- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Gepost: 29 november 2023 12:59 PM
  [ # 4 ]

Dat BX gordels zonder aanpassing in de gsa passen, dat wist ik dan weer niet.
Zie je, zo helpen we elkaar.

Profiel  
 
DPCH
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 170
Geregistreerd: 27-01-2014

- GS/GSA GSA
Gepost: 11 april 2024 09:50 AM
  [ # 5 ]

De kinderziektes zijn er zo langzaamaan wel aardig uit. Ontsteking terug gebouwd naar originele elektronische ontsteking (en afstellen was ook wel nodig). Probleempje met de choke was vooral een kwestie van fingerspitzengefühl, bij te ver uittrekken stikt de motor direct.

Nu nog bezig om een Weber carburateur voor een 1300 te reviseren die er tzt op kan (zit nu een 10 jaar oudere 1220 carb op).

Groeten,
Daan

Profiel  
 
DPCH
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 170
Geregistreerd: 27-01-2014

- GS/GSA GSA
Gepost: 11 april 2024 10:05 AM
  [ # 6 ]

Heeft er iemand nog interessante ervaringen te delen mbt roestpreventiebehandelingen?

Over aanbrengen van Mike Sander Fett heb ik het een en ander kunnen vinden. Maar ik ben ook nog benieuwd naar andere, wat makkelijker aan te brengen middelen (ben geen pekelrijder dus de auto zal niet zo zwaar op de proef gesteld worden) of ervaringen met uitbesteden van de behandeling.

De bodem heeft nu gewoon de originele afwerking. Dat zou ik wel zo willen houden omdat het nu in goede staat is en je het direct ziet als ergens aandacht nodig is. De holle vragen wel aandacht, als je erin kijkt is wel wat beginnende vliegroest en vuil te zien.

Zijn er ook nog middelen die achterhaald zijn? Op internet is er van alles en niks te vinden, hoor liever wat ervaringen van collega GS/A-rijders.

Groeten,
Daan

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 11 april 2024 10:09 AM
  [ # 7 ]

Ik heb al 30 jaar goede ervaringen met het gebruik van Dinitrol.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9858
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 11 april 2024 11:57 AM
  [ # 8 ]

Is Gosliga nog steeds actief?

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Jaaps
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 471
Geregistreerd: 19-10-2006

- C3 Pluriel 1.4i exclusive
- XM 2.5TD Break
- C1 Ambiance
Gepost: 11 april 2024 12:20 PM
  [ # 9 ]

Ik heb recent de achterzijde van mijn XM met Mike Sanders vet behandeld.
Voordeel is dat het doorzichtig is, je ziet wat eronder zit. Bodem kun je met kwast ook prima doen, compressor werkt handiger.
Bij voorbereiding merkte ik dat er hier en daar onder de tectyl, in 2002 aangebracht, wel wat narigheid zat.
Dat sluit wel goed af, maar als er vocht onderkomt, zie je niet wat er gebeurd

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4863
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 11 april 2024 04:57 PM
  [ # 10 ]

De onderkant en buitenkanten met bijvoorbeeld Dinitrol en de holle ruimten met Mike Sanders Fett.
Daarvoor heb je een drukbekerspuit met spuitlans nodig en uiteraard een compressor.

Ik heb een zwaar aangetaste Mazda MX5 in 2013 gerestaureerd en daarna alle holle delen met fett ingespoten en nu na 11 jaar is er geen roest meer te bekennen, terwijl het een notoire roestbak is.

Waar vet zit heeft roest geen enkele kans meer.

Profiel  
 
Melchior
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 839
Geregistreerd: 06-07-2005

Gepost: 11 april 2024 08:40 PM
  [ # 11 ]

Gosliga is nog zeer actief. Doen veel klassiek spul, campers, omgebouwde bedrijswagens etc.
Ik heb vanmiddag mijn auto er nog schoon gespoten.

C1 Seduction LPG 2009, C4 Cactus 110 pk 2015

‘Je mist meer dan je meemaakt’

Profiel  
 
GS1970
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 459
Geregistreerd: 29-12-2010

- GS/GSA GS Club
- GS/GSA GSA Club
- GS/GSA GS Confort
- GS/GSA GS Pallas
- GS/GSA GS 1220 Club
Gepost: 12 april 2024 03:13 PM
  [ # 12 ]

Ik heb zelf Waxoyl gebruikt (https://waxoyl.nl/product/waxoyl-120-4-plus-5-liter/). Makkelijker aan te brengen dan Mike Sanders omdat het een beetje oplosmiddel bevat. Blijft wel zacht. Het teveel loopt er zomers met warm weer weer uit. Ik heb ook de complete set van spuitbeker en lansen om het aan te brengen (en uiteraard een compressor). Bij voorkeur aanbrengen om de warmste dag van het jaar, dan is je plaatwerk lekker warm.

Profiel  
 
GS1970
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 459
Geregistreerd: 29-12-2010

- GS/GSA GS Club
- GS/GSA GSA Club
- GS/GSA GS Confort
- GS/GSA GS Pallas
- GS/GSA GS 1220 Club
Gepost: 12 april 2024 07:42 PM
  [ # 13 ]

En niet te vergeten, dubbele bodemplaten behandelen met verse motorolie. Voor erin gieten en autu achterover. Wachten tot het er achter begint uit te lopen. Ik heb mijn auto’s 1 of 2 keer gedaan 20, 30 jaar geleden en de harde auto’s blijven gewoon hard. Verder geen omkijken naar. Alleen mijn GSA, altijd al een zorgenkind wat roest betreft wordt slechter.
Let wel erop dat je evt. laswerk doet voor de behandeling.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook