Nieuw speelgoed
Jaaps
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 470
Geregistreerd: 19-10-2006

- C3 Pluriel 1.4i exclusive
- XM 2.5TD Break
- C1 Ambiance
Gepost: 17 november 2023 10:17 AM

Ik heb recent een originele Lexia gekocht. Bekend dat hij niet functioneerde. Ik heb de HD vervangen, die was kapot.
Nu meldt hij bij opstarten een BIOS-probleem.
Vraag: is er iemand die documentatie over dit apparaat bezit

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3537
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 17 november 2023 12:58 PM
  [ # 1 ]

Nee, maar daar zit een PC in verstopt. Dat is niet het nieuwste model, dus de BIOS weer niks meer als je hem lang uit laat staan, en dan moet je de componenten weer invoeren. Je kunt er ook niet “zomaar” een andere HD in zetten want een oude BIOS ( Basic InputOutputSysteem, zeg maar de hardware configuratie) wil weten hoeveel koppen en zo zo’n disc heeft,
Wat is het BIOS probleem exact? Mogen we een foto? Er zijn hier op ‘t forum nog wel een paar mensen die verstand van oude PC’s hebben.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
Jaaps
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 470
Geregistreerd: 19-10-2006

- C3 Pluriel 1.4i exclusive
- XM 2.5TD Break
- C1 Ambiance
Gepost: 17 november 2023 01:36 PM
  [ # 2 ]

Hij start op “system test"centraal op het scherm.
Na enige tijd komt linksboven:
“Hard diskcontroller failure”
“Cmos checksum bad”

Soms nog een 3e regel met een foutmelding over de cmos clock

Batterij is vervangen, maar ik heb geen idee hoe ik in de bios kom

Profiel  
 
BX16TGI
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 757
Geregistreerd: 11-05-2004

Gepost: 17 november 2023 02:55 PM
  [ # 3 ]

Toetsenbord aansluiten? Vaak is het dan de “del” of b.v. de f2 toets. Of gewoon een toets ingedrukt houden tot je een foutmelding krijgt en de mogelijkheid naar de bios te gaan. Wat zit er in, 486 chip? Of al een Pentium? (Denk het niet?) Hard disk controller kan dus ook stuk zijn. Misschien was de oude schijf niet stuk? Wat staat er op de nieuwe schijf? Het ding moet wel iets op kunnen starten.
Leuke puzzel Smile

Profiel  
 
Jaaps
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 470
Geregistreerd: 19-10-2006

- C3 Pluriel 1.4i exclusive
- XM 2.5TD Break
- C1 Ambiance
Gepost: 17 november 2023 02:59 PM
  [ # 4 ]

Zit een toetsenbord standaard aan. van alles al geprobeerd.
HD gaf bij opstarten dat bekende ratelende geluid.
Zit nu een nieuwe HD in, daar moet XP op, dan LEXIA software

Ik hoop dat iemand nog ergens in een hoek een vergeelde manual heeft liggen. Zal ongetwijfeld een combinatie van toetsen zijn waarmee dat kan

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3537
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 17 november 2023 04:22 PM
  [ # 5 ]

Zo komen we al een stapje verder:

Je hebt een Lexia 2. Ik heb een Franse user-manual gevonden, stuur me maar een PM dan stuur ik hem door. Maar daar staat eigenlijk geen “reparatie” informatie in, want de “gebruiker” kreeg een werkend Lexia systeem.  Ik heb hem ook nog niet helmaal doorgelezen. Op Frase fora is nogal wat informatie te vinden, als je moeite hebt met Frans dan helpen we je wel.

Terug naar je PC: Ik zou wel eens willen weten wat je nog kunt lezen van wat er op die vierkante Intel chips staat, dan krijg ik een beter idee van de PC die gebruikt is.
CMOS errors komen meestal omdat de batterij die de CMOS van stroom ziet niet goed werkt: Vroeger waren die CMOS gevoed met 3 volt, , dus een knoopcelbatterij met de Plus kant naar boven. Zullen wel CRxxyy types zijn: de XX staat voor de doorsnede in mm en de yy voor de dikte: Ik gok op een 2032, die was veel gebruik. Zonder die batterij kan je PC niet starten.

Nadat je de batterij los hebt gehad komt er altijd een mos clock fout, die moet je met de hand weer instellen.
Die CMOS checksom error moet weggaan als de batterij goed zit, als die blijft kan het zijn dat je CMOS echt kapot is. Dat is vaak een losse CMOS memory chip, dan moet je foto’s van het totale motherboard posten, dan vinden we hem wel.

Die hard-disk controller failure is ook normaal: Welk type harddisk heb je erin in gezet ? Moet wel een compatibele zijn, niet alleen op stekker niveau.
Je moet de in de CMOS zetten welke harddisk type je hebt, anders kan hij die niet benaderen. Dit is nog van voor de tijd van SATA , bij een IDE controller moet je de specs ingeven, bij SATA kon je al “communiceren” met de controller.

 

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
Jaaps
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 470
Geregistreerd: 19-10-2006

- C3 Pluriel 1.4i exclusive
- XM 2.5TD Break
- C1 Ambiance
Gepost: 17 november 2023 05:03 PM
  [ # 6 ]

Er zit idd een 2032 battery in. Die was leeg.
Om te zien wat er aan componenten inzit moet ik hem ff weer openschroeven.
Dat gaat niet heel snel Sad

Ik heb er een SDD schijf ingezet met idd IDE aansluiting. Dat is zeker anders dan erin zat

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3537
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 17 november 2023 05:27 PM
  [ # 7 ]

Als je mij het nummer geeft of een foto van de oude schijf dan kan ik wel vinden wat voor een “connectie” die was.
Die SSD met een IDE connector is anders dan een echte HD, ik weet niet zeker of je BIOS dat ondersteunt. Een Lexia2 is denk ik 15-20 jaar oud ?
Als je er aan eel nieuwe 2032 in gedaan hebt dan maak hem nog maar niet open, eerst de disk opzoeken.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
BX16TGI
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 757
Geregistreerd: 11-05-2004

Gepost: 18 november 2023 11:01 AM
  [ # 8 ]

Je kan inderdaad al gedoe krijgen met schijven met te grote capaciteit, LBA of niet, 8Gb jumpers, enz.
Met een beetje mazzel zit er een “auto detect” functie in de bios, maar dan moet je wel eerst in de bios zien te komen. En software op die schijf zien te krijgen…

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook