Nog kleine update. Ik zie dat er nogal wat regenwater in het motorcompartiment komt. Het loopt links en rechts van het blok langs van alles naar beneden. Ik zie ook dat het tussen de accubak en de zekeringenbak langs loopt. Direct over een grote kabelbundel die naar binnen loopt (denk naar BSI etc). Ik denk dus ergens een verstopping in de afwatering.
Maar kan dit ook de vreemde symptomen verklaren?
Totaal aantal Berichten: 10242
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Dat is inderdaad niet bevorderlijk voor elektrische stekkerverbindingen.
Het regenwater hoort aan de achterzijde van de spatborden af te wateren.
Ik denk dat je het beste de paravaan er af kan halen en dan de afwateringskanalen doorprikken met een trekveer oid.
En preventief regelmatig bladeren verwijderen onder de motorkap.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Nat kabelwerk en stekkers kunnen een mogelijke oorzaak zijn door kruipspanning en kruipstroom.
STFT / LTFT : Het is geen brandstofverbruiksmeter, maar een weergave van de fijnregeling van het mengsel met een
centrale rol van de lambdasonde voor de ingang van de katalysator dmv injector tijdaanpassing.
Hierdoor wordt bereikt dat het verbrandingsproces verloopt zoals opgeslagen in de verschillende kenvelden.
In de computer is opgeslagen wanneer een STFT waarde verhuisd naar LTFT en dus een vaste faktor wordt, waarmee
het mengsel altijd wordt aangepast. Dit betekent STFT is continue aan verandering onderhevig en LTFT maar zo af en
toe.
Het gaat hier onvermijdbare dingen als slijtage aan motor, injektor, turbo,ook van actuatoren en over een langere
tijd aanwezig zijn voordat het tot een foutcode komt en opgeslagen worden in LFTF.
Om deze reden is mijns inziens een onveranderde LFTF in een verloop van 3 maanden niet vreemd. In de motorcomputer
wordt de geschiedenis van LFTF niet opgeslagen maw er wordt altijd een actuele waarde getoond.
Ik heb paravan ed gecheckt. Was allemaal niet verstopt. Maar de afwatering van de bovenste plastic bak belande niet netjes in de plek waar hij hoorde, hij plaste er aan beide kanten net naast… Dus ik heb er aan beide kanten een extra gootje aangemaakt en denk dat het nu goed is.
Wat betreft het STFT/LTFT verhaal. Ik begrijp wat de functie is. Echter wat ik lees en van andere garagisten hoor is het niet normaal dat het LTFT getal nooit ook maar een tiende verandert. Helemaal omdat de STFT wel vaak een offset heeft. Ik blijf mijn twijfels hebben aan de computer.
Vandaag heeft de lpg installateur een extra MAP sonde geplaatst die nu door de LPG computer gebruikt wordt. Dus die gebruikt niet meer de originele MAP. Hun hoop is dat nu het extreem slecht draaien voordat de lambda sonde opgewarmd is en het systeem in closed loop draait, opgelost is. Ik ben benieuwd… Het hikken en de vermogensverlies is in ieder geval nog onverminderd aanwezig…
Wat me wel opviel is dat, na deze lpg actie, de STFT er beter uitzag, vaker rond de 0% ipv rond de 4%. En ik zag ook dat de STFT soms een stuk vrij vlak is en dan ineens behoorlijk gaat slingeren (soms zonder snelheid aanpassingen en gewoon op CC rijdend).
Screenshot_20231201_172125.jpg
Verder snap ik ook niet dat een CC aanpassing van 1km/h en RPM wijziging van minder dan 100tpm de koelwatertemperatuur soms ineens laat zakken. Sowieso blijf ik het vreemd vinden dat de koelwatertemperatuur eigenlijk alleen stabiel is boven de 100 km/g en bij bv 80 km/h vaak pendelt tussen 85 en 104 graden C.
Screenshot_20231201_171242.jpg
edit: ik kom er niet uit hoe ik de plaatsjes tussen de tekst kan plaatsen…
Totaal aantal Berichten: 9363
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Een 1.6 VTi heeft een gestuurde thermostaat.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Over die koelwatertemperatuur: Zoals gezegd, je hebt een gestuurde thermostaat, en een Euro 5 auto.
Dan wordt de motortemperatuur, en dus de koelwatertemperatuur ook gebruikt om de motor schoon en zuinig te laten lopen, en dat is niet altijd bij dezelfde temperatuur: Dus wordt die gestuurd door de ECU. Wordt ook gebruikt voor een snelle opwarming ( lees minder vervuiling bij koude start, hoort bij de Euro 5 test..)
Heb je er nu al eens een diagbox aangehangen en gekeken wat je motor doet zonder dat de LPG werkt ?
Bij de meeste gasinstallatie start je op benzine, en schakel je pas over naar LPG als de motor een bepaalde temperatuur heeft bereikt, en je dan ook weet dat de motor de open-loop phase voorbij is. ( Die duurt meestal zeker geen minuut). Over of dat 40, 50, 60 of 70 graden moet zijn verschillen de meningen soms: Maar je hebt nog een verdamper, DUS moet je minstens genoeg warmte in het koelsysteem hebben om te voorkomen dat de verdamper dichtvriest.
To err is human, not to err is divine.
René Jongejan schreef:Een 1.6 VTi heeft een gestuurde thermostaat.
Niet alleen dat, hij heeft ook een ontkoppelbare KVS pomp.
Daarover lees ik in een TSB van een Berlingo met deze motor:
KLANTENKLACHT: FLUCTUERENDE KOELVLOEISTOFTEMPERATUUR TIJDENS DE OPWARMFASE VAN DE MOTOR - ALS ER GEEN STORINGSCODES ZIJN
HERKOMST: DE SCHOMMELINGEN VAN DE TEMPERATUUR WORDEN VEROORZAAKT DOOR DE ACTIVERING VAN DE ONTKOPPELBARE KOELVLOEISTOFPOMP
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Totaal aantal Berichten: 9363
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
JW schreef:Niet alleen dat, hij heeft ook een ontkoppelbare KVS pomp.
De onze niet.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
En welke motor ligt daarin?
Over het motor type: Een EP6C is een euro5 motor dat is de 5FS, de euro 4 versie is de 5FW, de EP6
Is dat al de EP6C of nog de EP6?
Over die eerste gaat het in dit topic…..
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Totaal aantal Berichten: 9363
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
EP6 uit 2009.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Die had ‘m dan nog niet.
Maar met de komst van de EP6C werd de ontkoppelbare KVS pomp kennelijk mede nodig om dat Euro 5 doel te bereiken.
Daarmee warmt de motor iets sneller op, en dus minder emissie van schadelijke stoffen.
Alle beetjes helpen…...
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Ik zal nog eens uitzoeken hoe dat zit met die thermostaat. Vooralsnog lijkt het dat ik een ECU heb van de EP6 motor. Het lijkt me dat deze dan de thermostaat niet kan sturen.
Ondertussen heeft de LPG inbouwer een nieuwe MAP sensor geplaatst. Dit heeft ervoor gezorgd dat ik in ieder geval direct na het starten weer gewoon kan wegrijden. Dit doet me het volgende denken:
Dat er stiekem toch wel een ltft wordt weggeschreven. Want het starten op benzine was ontregeld doordat de lpg computer de map niet snapte. Dan rijdt je op lpg en gaat de stft hele tijd bij regelen totdat dat overgenomen wordt in ltft. Als je daarna op benzine start en je draait nog in open loop dan gebruikt hij de laatste ltft en draait hij slecht. Nu de lpg computer een signaal krijgt wat hij snapt is dat probleem weg.
Dit zegt volgens mij alleen dat de LTFT wel geschreven wordt (ik kan hem alleen niet lezen). MAar het zegt niets over dat de auto MAP niet goed is. Wordt vervolgd dus.
@Citroensmgz: ik heb er nog geen diagbox aan kunnen hangen. JW heeft me aangeboden zijn Box te gebruiken, echter is dat niet bepaald naast de deur. Nog niemand in het oosten des lands gevonden. Iemand nog?
Wat betreft overschakelen naar LPG, dit gebeurt bij dit systeem bij een koelwater temperatuur van 40C. Op benzine heeft hij trouwens dezelfde problemen als op LPG.
Ik heb gister de olie vervangen. Er zat 5w30 in van een algemeen merk. Ik heb er nu Total Quartz Ineo First 0W30 in gedaan. Hij draait nu wel beter. Ik heb het gevoel dat hij meer vermogen heeft. Het hikken lijkt niet verandert. Doet dit jullie nog in een bepaalde richting denken?
Totaal aantal Berichten: 43264
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Hier even een korte reactie van een die-hard LPG rijder. Ook ik heb een moderne auto met een LPG systeem, in mijn geval een directe injectie met turbo. Geen eenvoudige auto op gas. Wij hebben gemerkt dat deze configuratie extreem gevoelig blijkt te zijn voor de juiste bougies én dat deze écht iedere 15.000 km vernieuwd moeten worden. Doe ik dat niet dat krijg ik last van hikken, inhouden en vreemde storingen.
Vraag: hoe oud zijn de bougies én heb je de juiste gemonteerd?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Waterman heeft daar wel een punt: Ik lees dat je er BOSCH - 0 242 135 518 , dat zijn ZR7SI332S bougies in hebt gedaan.
Ik heb alleen goede ervaring met een 1.6 Vti op LPG ( BRC LPG) met de Bosch ZQR8SI302 - 0 242 129 512
Al het andere gaf al na een paar duizend kilometer problemen, en dan nog gingen die dingen maar maximaal 25.000-30.000 km mee e soms echt minder.
In je C4GP hoort origineel een EP6C, met 122 pk.
De EP6 heeft 120 pk, die werd maar tot 2010 geleverd.
En zoals gezegd die EP6C is euro5 en heeft al een gestuurd koelvoeistofpomp: Kijk maar eens: Je ziet dat de waterpomp aangedreven wordt door een “rol” die op de buitenkant van de krukaspoelie tegen de poly-snaar loopt en zo de waterpomp aandrijft. In de veerspanner zit een elektrisch element op die waterpomp uit te schakelen.
Ik zou toch echt eens iemand met een Diagbox zoeken in je buurt om dat ding uit te lezen. ( Of met een EOBD scanner die wel “diep” in een PSA product kan kijken, die zijn er wel degelijk, maar die kosten wel wat, zoals een Bosch Car Service of zo).
To err is human, not to err is divine.
Bougies zijn inderdaad verdacht. Door ik nu heb waren voorgeschreven door de lpg inbouwer. Maar dat zijn inderdaad niet het type dat er eigenijk in hoort. Heb nu de ZQR8SI302 - 0 242 129 512 bestelt. Ik houd jullie op de hoogte.
Wat betreft de motor; volgens chassisnummer hoort er een ep6 5fw motor in deze auto te liggen. Echter zit er de 5fs in. Met inderdaad die spanrol bij de koelwater pomp. Ik vraag me af of die nu wel aangestuurd wordt aangezien alles er tot nu toe op wijst dat de ecu software van de 5fw gebruikt. Ik ga hier nog induiken om te kijken of ik kan uitvogelen hoe ze dat destijds aan elkaar geknoopt hebben…