Citroën service
Alberts
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 01-12-2023

Gepost: 04 december 2023 03:32 PM

Dag beste lezer en citroën liefhebber en/of rijder.

Mijn Jumper rolstoelbus staat bij een dealer voor reparatie. De BSI moet vervangen en ingelezen worden. Er is een nieuwe besteld, maar de levering laat op zich wachten. En wat het nog erger maakt, men kan geen leverdatum aangeven. In mijn (industriële) omgeving is dat ronduit ondenkbaar, maar bij Citroën doet men er nogal lakoniek over. Navraag bij Citroën Nederland levert tot nu toe niets op.

De vraag is, wat is jullie ervaring, en is er een manier om de zaak te bespoedigen?

Aangezien het om een rolstoelbus gaat is er ook niet zomaar alternatief vervoer voorhanden waardoor we erg omhoog zitten.

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3539
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 04 december 2023 07:13 PM
  [ # 1 ]

Al bij Bartebben of DeVos autodemontage gevraagd of die nog exact zo’n BSI uit een sloopauto hebben ? Die doen vrijwel alleen PSA.

Wat is de oorzaak van het defect van de BSI ? Wil de garage daar iets over zeggen ? Zou jammer zijn als men zegt ” toeval” en je zet er een nieuw in en die geeft ook meteen weer de geest omdat er ergens een kortsluiting of zo zit.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
Alberts
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 01-12-2023

Gepost: 04 december 2023 08:27 PM
  [ # 2 ]

Ik ben begonnen bij de lokale ‘auto first’ garage omdat die op fietsafstand is. Die zag het wel zitten ook eventueel een tweedehands. Uiteindelijk werd ik alsnog doorverwezen naar de dealer.
Saillant detail, was het een Fiat Ducato geweest hadden ze het wel voor elkaar gekregen in online samenwerking met de Fiat dealer. Bij Citroën kon dat niet…

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3539
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 04 december 2023 08:44 PM
  [ # 3 ]

Ik weet niet waar je woont, maar een Peugeot garage kan ook aan je Citroen werken en zeker een een BSI komen. 
Ook een Eurorepar , vaak een ex-dealer, kan je waarschijnlijk wel helpen.

Om zo’n BSI te programmeren moet je toegang tot service van Citroen hebben, dat is voor niet Citroen gebonden bedrijven een probleem en voor de meeste Peugeot dealer niet meer. 

Met een kapotte BSI is het natuurlijk niet makkelijk om een Jumper te verplaatsen.

Blijft mijn vraag: Wat is er gebeurt, waarom moet de BSI vervangen worden ?

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
Alberts
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 01-12-2023

Gepost: 04 december 2023 08:57 PM
  [ # 4 ]

Er is geen Peugeot dealer in de buurt en het zou niet netjes zijn om de opdracht in te trekken, ook omdat de BSI besteld is.

De auto is drie keer uitgelezen met drie keer dezelfde conclusie, BSI defect.

In eerste instantie merkte ik dat het dimlicht niet werkte. Het ging aan en meteen weer uit. Dat dacht ik opgelost te hebben met een nieuw relais. Een paar weken later wilde ik de ruiten sproeien, maakte de ruitenwisser een halve slag en bleef dan staan. Met een fout schema dacht ik aan de ruitenwissermotor en heb die vervangen. Zonder resultaat. Toen bleek ook dat de dimlichten nog steeds hetzelfde euvel hadden. Daarna uit laten lezen en zovoort…

Profiel  
 
Alberts
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 01-12-2023

Gepost: 05 december 2023 10:07 AM
  [ # 5 ]

Dit is wat Citroën Nederland zegt:


“Geachte heer Alberts,

Hartelijk dank voor uw bericht van 30 november waarin u aangeeft dat u graag de besteldatum van uw bestelling wil weten.

Wij hebben contact opgenomen met Citroën Erkend Reparateur Autobedrijf Bouwman in Ommen. Zij hebben het onderdeel besteld maar zijn nog in afwachting van de levering.

Het spijt ons u hierin niet verder van dienst te kunnen zijn. Voor vragen over de bestelling van het onderdeel is uw Citroën Erkend Reparateur uw aanspreekpunt.


Met vriendelijke groet,

Leonita


Klantenservice Citroën Nederland
Telefoonnummer: 0800-248 76 36”

N.B.ik wil graag de leverdatum en niet de besteldatum.

Profiel  
 
Alberts
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 01-12-2023

Gepost: 10 december 2023 07:38 PM
  [ # 6 ]

Na bijna 4 weken krijg ik te horen dat een nieuwe BSI niet leverbaar is en ook niet meer gemaakt wordt. De dealer trekt zijn handen er vanaf.

En bedankt…

Bart Ebben en Vos gebeld voor een tweedehands, maar die hebben ze niet.

Maandag maar eens proberen of ACtronics in Almelo de bestaande BSI kan reviseren.

Heeft iemand daar ervaring mee, of met andere revisiebedrijven?

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2034
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 10 december 2023 10:52 PM
  [ # 7 ]

Kun je me de VIN van deze auto geven?
Dan kan ik kijken wat erin zit, en wat er eventueel mogelijk zou kunnen zijn om dit probleem op te lossen.

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
Alberts
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 01-12-2023

Gepost: 10 december 2023 10:55 PM
  [ # 8 ]

Onderdeel Nr BSI 1669607880
VIN


VF7YABMFA11670277
Jumper X2-50 30 L1H1 120pk (60)
Citroën

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2034
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 10 december 2023 11:22 PM
  [ # 9 ]

Via je VIN heb ik gekeken wat daarover staat in Service.Citroen.
Daar vind ik dit overzicht, en de bijbehorende prijzen.

Geen van die onderdelen staat op NFP, ik ben dus verbaasd dat ze niet meer leverbaar zouden zijn.

Ik heb voorts gekeken of een van die uitvoeringen ook bij andere auto’s gebruikt is.
Dat blijkt niet het geval, helaas.

Ik kan je die documenten sturen, samen met nog een overzicht van de werking van deze BSI.
Geef dan even je mailadres via een PB, dan gaan ze naar je onderweg.

Groet,
JW

Afbeelding Bijlagen
BSI_Jumper_(600_x_308).jpgBSI_Ju,per_prijzen._(600_x_75)_.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
Alberts
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 01-12-2023

Gepost: 29 december 2023 07:06 PM
  [ # 10 ]

Hij doet het weer!
ACtronics gevraagd maar zij hebben niet de juiste testapparatuur voor deze BSI.

Via een tip kwam ik in contact met Lynx Reman in Lunteren. Hij kan de BSI klonen, m.a.w.de software kopiëren. Van Ebay een gebruikte besteld en naar Lunteren gebracht en de rest is geschiedenis.

Wel overweeg ik nog een poging te wagen om de Oude BSI te laten repareren. Ecu repair centre in Mierlo zou dat eventueel kunnen en geven daar dan een jaar garantie op. Ze moeten wel eerst onderzoeken of reparatie überhaupt mogelijk is.

Ik hoop dat deze informatie in de toekomst nog iemand van nut kan zijn.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook