meedraaiende koplampen
morjos
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 24
Geregistreerd: 26-06-2016

Gepost: 10 december 2023 01:20 PM

Beste allemaal,

Na lange tijd nog eens een probleem met mijn heerlijke 2.0HDI Tourer, bj 2009.
Sinds een tijdje merk ik dat mijn koplampen niet meer meedraaien als ik het stuur draai, nochtans staat dit aangevinkt bij “parameters auto”, Ik heb het altijd als een fijn en soms nuttig “specialleke” ervaren, vooral in donkere bochten.

Ik weet dat dit geen levensnoodzakelijk iets is, en ook geen probleem zal zijn op volgende autokeuring, en daarom wil ik aan mijn fijne, doch inmiddels reeds 15 jaar oude trouwe koets niet te veel geld meer aan uitgeven, maw, geen dure overbodige reparatie.

Is hier iemand bekend met dit euvel en event. hoe te repareren :smt198 huh

Alvast mijn dank. very good

Profiel  
 
BX16TGI
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 757
Geregistreerd: 11-05-2004

Gepost: 10 december 2023 06:32 PM
  [ # 1 ]

Kortste klap is testen met de diagbox. Mijn exclusive uit 2004 had het ook, tot er één in storing ging, met foutmeldingen. Tijdelijk uitgeschakeld. Kort daarna ging één xenon lamp overlijden, na vervanging beide lampen bleek alles weer te werken. Maar met diagbox kan je de beweeg functie van de lampen testen.

Profiel  
 
morjos
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 24
Geregistreerd: 26-06-2016

Gepost: 12 december 2023 01:09 AM
  [ # 2 ]

Dank voor uw reactie BX16TGI, maar ik begrijp dat uw exclusive een Ph1 was, die hebben toch een heel andere koplampunit dan een Ph3 toch ?

In ieder geval ga ik hem toch eens aan de diagbox hangen 1 dezer dagen…. (moet dat buiten doe, niet zo aangenaam momenteel sick)

Profiel  
 
FastFred
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1966
Geregistreerd: 28-06-2012

- C4 (2004-heden) Coupe VTS 2.0 16v
Gepost: 12 december 2023 01:11 PM
  [ # 3 ]

Als je de lichten aanzet en daarna het contact inschakelt dan bewegen de koplampen ook even in alle richtingen bij wijze van test. Bij mijn C4 uit 2005 met xenon in ieder geval wel. Als je dan iemand voor de auto zet om te kijken dan kun je checken of ze iig nog kunnen bewegen in alle richtingen. Zo’n koplamp is best aan de prijs namelijk.

Doet je automatische hoogteregeling van de lampen het nog wel? Als die niet werkt krijg je ook de storing op meedraaiende koplampen namelijk. Vaak is dat een defecte hoogtesensor, die kostte mij destijds 100 euro en 10 minuten onder de auto liggen

Ex: ZX NP-JZ-34

Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon

Profiel  
 
morjos
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 24
Geregistreerd: 26-06-2016

Gepost: 12 december 2023 03:50 PM
  [ # 4 ]

Zo, vanmorgen de zekeringen gecontroleerd = OK

Namiddag aan de diagbox en test van de lampen gedaan, eerst L, dan R en dan beide gelijk. Alles beweegt en stelt zich af naar behoren en zoals het moet.

Ook de hoekverlichting L+R= OK very good

Benieuwd voor volgende rit in het donker..

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3537
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 12 december 2023 08:26 PM
  [ # 5 ]

Ik weet dat er omstandigheden zijn wanneer de meedraaiende lampen niet werken: Ze werken eigenlijk alleen bij relatief lage snelheid, en ook niet als je gaat zigzaggen heb ik gemerkt.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
FastFred
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1966
Geregistreerd: 28-06-2012

- C4 (2004-heden) Coupe VTS 2.0 16v
Gepost: 13 december 2023 08:41 AM
  [ # 6 ]

Oh bij mij werken ze alleen niet bij stilstand en achteruitrijden. Zodra ik in de 1e versnelling de koppeling op laat komen doen ze mee, ook zig-zaggen

Je hebt dus niets gevonden morjos en het werkt nu ineens weer?

Ex: ZX NP-JZ-34

Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon

Profiel  
 
morjos
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 24
Geregistreerd: 26-06-2016

Gepost: 15 december 2023 12:27 AM
  [ # 7 ]

Quoten van het voorgaande bericht is niet toegestaan, zie ook nummer 10 van de forumregels. police

Ikzelf ben ook ten zeerste verbaasd. Misschien werkt het doordat het aangestuurd werd door de computer/diagbox.
Ik heb nog geen donkere rit kunnen doen sinds, maar gaat alleszins in het weekend gebeuren. En dan ????

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3537
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 15 december 2023 09:19 AM
  [ # 8 ]

Als ze perfect werken met de diagbox dan werkt het “mechanisme” prime.
Als ze dan niet functioneren dan werkt de sturing niet goed. De eerste verdachte is dan de stuurhoeksensor.
We lezen het wel na het weekend ?

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook