Injector BX19TZi
Stijn44
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 40
Geregistreerd: 21-11-2011

Gepost: 18 december 2023 08:28 AM

Mijn 19TZi berline (monopoint injectie) heeft last van een vastzittende injector. Als de auto een koud nachtje stil heeft gestaan is deze niet meer te starten omdat de injector blijft hangen en daardoor geen druppel benzine inspuit. Na een harde tik op de injector doet hij het weer en blijft het dan de rest van de dag uitstekend doen. De volgende dag begint het probleem echter weer opnieuw. Ik heb al een andere 2e hands injector geprobeerd (leeftijd en gebruiksduur onbekend), deze heeft het een paar dagen goed gedaan maar begon helaas hetzelfde mankement te krijgen. Zou ultrasoon reinigen kunnen helpen ivm met mogelijke interne vervuiling? Of betekent dit gewoon einde levensduur van de injector door slijtage?

Citroën BX 19TZi 1992 - C4 Cactus 1.2 PureTech 110 Origins 2019

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3695
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 18 december 2023 09:18 AM
  [ # 1 ]

Ultrasoon reinigen kun je altijd proberen. NIET met een water oplossing, want dan roest hij van binnen.
Ik zou diesel gebruiken, want benzine o.i.d. is een beetje te ontvlambaar.
Je hebt veel kans dat de injector intern vervuild is, door aanslag van de benzine. Als je die reserve nog hebt zou ik ze allebei reinigen.

 

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
bibberkip
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 587
Geregistreerd: 10-09-2021

Gepost: 18 december 2023 10:45 AM
  [ # 2 ]

Als de vervanger ‘‘toevallig dezelfde storing’’  ontwikkeld in zo’n korte tijd, dan zou je de kabelboom / stekkers eens na kunnen kijken. Je kunt ook een injector wisselen van je zelf, dan weet je of het probleem weer de kop opsteekt, en dan weet je méér.

yesterday = history

tomorrow = a mistery

today   = (a) present

Profiel  
 
Stijn44
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 40
Geregistreerd: 21-11-2011

Gepost: 18 december 2023 11:14 AM
  [ # 3 ]

Bedankt voor de tips. Ik ga beide injectors reinigen. Bedrading had ik allemaal al nagelopen. Iedere stekker die ik kon vinden losgehaald en gereinigd met contactspray. Op het moment dat de injector blijft hangen meet ik ook gewoon spanning op de bedrading dus het signaal krijgt hij wel alleen heeft hij even een tikje nodig om te starten. De auto heeft tot een maand geleden heel wat jaren stil gestaan dus vervuiling lijkt mij het meest voor de hand liggende.

Citroën BX 19TZi 1992 - C4 Cactus 1.2 PureTech 110 Origins 2019

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3695
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 18 december 2023 02:26 PM
  [ # 4 ]

Dat is waardevolle informatie: Heel wat jaren stil gestaan. Dan zit er geheid aanslag binnenin, en als het koud is werkt het net niet , bij warmer weer net wel.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
Stijn44
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 40
Geregistreerd: 21-11-2011

Gepost: 08 januari 2024 06:09 PM
  [ # 5 ]

Inmiddels gaat het sinds het reinigen weer goed met de injector. Wat ik uiteindelijk gedaan heb is de injector een paar dagen laten weken in pure Wynn’s injector cleaner (voor in de benzine). En tijdens het weken heb ik hem met een losse batterij meermaals laten klikken. Uiteindelijk lag er toch onderin het bakje wel aardig wat kleine vuiltjes dus dit heeft uitstekend gewerkt. Waar ik nu alleen nog tegenaan loop is het slechte starten. Er moet dan altijd een klein beetje gas gegeven worden. Als je dat niet doet dan valt de motor vrijwel direct weer uit. Als hij dan toch blijft lopen dan is dat veel te langzaam en erg onregelmatig. In koude toestand heeft de motor ook de neiging om uit te vallen als je niet een beetje met het gaspedaal blijf spelen. Hij start overigens wel zeer snel, alleen valt daarna dus al heel snel weer uit. Als de motor op temperatuur is doet deze het verder uitstekend en blijft dan wel prima stationair lopen. Iemand nog een idee waar dit aan zou kunnen liggen?

Citroën BX 19TZi 1992 - C4 Cactus 1.2 PureTech 110 Origins 2019

Profiel  
 
G-ikX
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 223
Geregistreerd: 27-09-2010

- C2 1.4 VTR
- GS/GSA 1.3
- C4 (2004-heden) Cactus VTI 82 Shine
- CX 25 GTI
Gepost: 08 januari 2024 07:20 PM
  [ # 6 ]

Volgens mij is dit type motorblok voorzien van een ‘stappenmotor’. Een luchtregelklep die het juiste toerental afregelt met name bij koude motor.
Deze klep raakt nog wel eens inwendig vervuild, reinigen en gangbaar maken kan het probleem verhelpen. Soms is er sprake van slijtage en helpt schoonmaken helaas niet..

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3695
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 09 januari 2024 12:12 AM
  [ # 7 ]

Als het goed is heb je een motor met een Motronic 3.1 Die heeft een stappenmotor als stationair regelaar zoalsG-ikX suggereert.
Die heb je zeker bij koude motor nodig om hem te laten lopen, dat ding regelt de luchthoeveelheid voor stationair draaien, en inderdaad: Die kunnen vastzitten/niet lekken lopen of gewoon vuil zijn.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
Stijn44
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 40
Geregistreerd: 21-11-2011

Gepost: 12 januari 2024 08:15 AM
  [ # 8 ]

Bedankt voor de tips. Ik heb de luchtklep los gehaald en kwam er achter dat een handige knutselaar een lasdraadje tussen de klep had gedrukt om deze permanent in een bepaalde stand te houden. Hierdoor kon de klep dus ook helemaal niet meer bewegen. Zonder dit lasdraadje deed de klep helemaal niks meer. Ik ben hem toch maar gaan schoonmaken met remmenreiniger, ondanks dat ik er vanuit ging dat hij stuk was. Vervolgens even goed gesmeerd met wat druppels olie. Terug geplaatst, computer laten resetten, daarna gestart en niks meer aan de hand. Klep werkt dus gewoon nog prima en had alleen wat reiniging en smering nodig.

Citroën BX 19TZi 1992 - C4 Cactus 1.2 PureTech 110 Origins 2019

Profiel  
 
bibberkip
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 587
Geregistreerd: 10-09-2021

Gepost: 12 januari 2024 10:02 AM
  [ # 9 ]

Kijk !  dat vind ik nou leuk; gewoon doorstruinen en kijken wat erin zit, openmaken en repareren !  Lekker bx rijden en zelf zoeken en vinden!  hopi bon !

yesterday = history

tomorrow = a mistery

today   = (a) present

Profiel  
 
Stijn44
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 40
Geregistreerd: 21-11-2011

Gepost: 09 februari 2024 11:32 AM
  [ # 10 ]

Inmiddels blijft het uitstekend gaan met het starten sinds de reiniging en smering van de luchtklep. Wel vind ik de motor in het lage toeren gebied wat onrustig lopen. Stationair wil de motor wat schudden en schommelt het toerental licht. Het voelt alsof niet alle “plofjes” op het juiste moment plaatsvinden. Mijn vorige 1.4 TU monopoint liep een stuk mooier wat dat betreft. Is het normaal dat deze 1.9 XU motoren wat onrustiger lopen bij een lager toerental? Of heeft dit mogelijk een andere oorzaak?

Citroën BX 19TZi 1992 - C4 Cactus 1.2 PureTech 110 Origins 2019

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43263
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 09 februari 2024 11:50 AM
  [ # 11 ]

Heb je de klepspeling al eens gecontroleerd?

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Stijn44
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 40
Geregistreerd: 21-11-2011

Gepost: 12 februari 2024 09:12 PM
  [ # 12 ]

Nee, dat is nog niet gebeurd. Dus daar zal ik dan binnenkort eens naar gaan kijken. Dank voor de tip.

Citroën BX 19TZi 1992 - C4 Cactus 1.2 PureTech 110 Origins 2019

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook