7 plunjer HD pomp lager: is deze verloren?
Idylla-le-Schnouck
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 41
Geregistreerd: 18-04-2023

- ID/DS ID19B
Gepost: 04 januari 2024 10:13 PM

Beste D-type hobbyisten

Heb zojuist de HD pomp van mijn ID ‘67 gedemonteerd en uitelkaar gehaald. Ik had last van lekken langs de as en had me voorgenomen wat nieuwe rubbers aan te brengen. Wat ik echter aantref is even wat anders. In de binnenring van het lager zit een significante groef die is ingesleten door de bronzen bus.

Ook voel ik lichte speling op het lager en hij loopt niet heel soepel meer. Niet heel erg slecht echter.

Zien we dit soort ingesleten groef wel vaker en zou het bijdragen aan de lekkage? De bronzen bus zelf heeft ook al niet het meest fraaie oppervlak. 

Wat zeggen de deskundigen hierover? Ik denk lager vervangen maar ik zou ook graag de bus vervangen, echter die zie ik nergens te koop….

Idylla, ID19B de l’annee 1967,  Un schouck comme aucun autre.

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3537
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 04 januari 2024 11:51 PM
  [ # 1 ]

Ik zie even niet hoe zo’n bronzen bus zo’n groef kan maken, want dat brons is lang niet hard genoeg.
Die groef zit er dus af fabriek in, maar ik kan me niet herinneren dat ik die groef al gezien heb. Misschien heeft iemand er een niet origineel lager ingezet, met groef of er is een serie lagers gemaakt met groef, maar dan moet die groef niet tegen de bronzen bus, maar tegen de opspanplaat kant poelie.

Als je lager niet lekker loopt dan zou ik hem zowiezo vervangen. Niet goedkoop, maar dan is het weer OK.
Dat lager is een beetje speciaal: Het heeft maar weinig kogels. ( 5 dacht ik).

De afdichting: De bronzen bus staat in principe stil,  hij kan wel draaien,  dicht radiaal af met de o-ring tegen het pomphuis, en axiaal tegen de binnenkraag van het lager. . Als je bronzen bus geen mooi pasvlak heeft kun je hem polijsten.

En nee, die pompen zijn meestal niet verloren.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25378
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 05 januari 2024 08:44 AM
  [ # 2 ]

bel chyparse in almere of citrotech. Die reviseren die pompen.

Een pomp is verloren als het aluminium huis is gescheurd. Dat wordt vaak vervangen door een rvs unit.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Idylla-le-Schnouck
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 41
Geregistreerd: 18-04-2023

- ID/DS ID19B
Gepost: 05 januari 2024 09:17 AM
  [ # 3 ]

Heb al gebeld met Citrotech, voor dit bericht en ook voor het uit elkaar halen.
Ik weet dat er revisiepompen zijn, maar mijn pomp is verder goed. Er zijn ook setjes rubber ringen en vervangende rubbers halen bij een rubberboer is ook geen grote uitdaging. Geen scheuren waar te nemen en deze lekkage wordt m.i. ook niet veroorzaakt door scheuren, want de afdichting van de as zit op het drukniveau van het voorraadvaat en de ruimte achter de dichting is direkt met het vat verbonden. Als scheuren de oorzaak zijn zal je lekkage zien tussen pomphuis en lager huis of langs de bouten en dan vooral tijdens bedrijf. Ook zal de opbrengst dan minder zijn. Nu lekt hij met name bij stilstand.

Ik wil dus proberen de afdichting bij de as in orde te maken, maar nu tref ik dit aan. Lager kost ca 50 euro; daar kom ik wel uit. Ik vroeg me alleen af of dit een herkenbaar slijtagebeeld is. Ik heb er niets over kunnen vinden op internet. Ook zou ik graag weten wat ik met die bronzen bus moet doen om de mechanische afdichting op het nieuwe lager te realiseren. Polijsten lijkt me een goede optie, dus even op zoek naar de middelen daarvoor.

Nog tips?

Verder heb ik een jaar geleden een artikel gelezen over het inzetten van een standaard keerring, dat moet werken ,maar ik lees ook dat die dan juist weer inslijt op de as zelf…

Idylla, ID19B de l’annee 1967,  Un schouck comme aucun autre.

Profiel  
 
Idylla-le-Schnouck
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 41
Geregistreerd: 18-04-2023

- ID/DS ID19B
Gepost: 05 januari 2024 09:31 AM
  [ # 4 ]

@ Citroensmgz: lijkt me inderdaad niet echt logisch dat brons op staal dit veroorzaakt.

Het is wel het standaard lager van SKF, 431846A. De rand van de bus past echt precies spelingsvrij maar wel loslopend in de groef. Dat lijkt dus met elkaar te maken te hebben.

Het lijkt ook niet dat het lager verkeerd om gemonteerd zat. De nylon afdekking aan 1 kant moet heel expliciet aan de binnen zijde zitten volgens WPH.

Raadsel!

Idylla, ID19B de l’annee 1967,  Un schouck comme aucun autre.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25378
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 05 januari 2024 11:14 AM
  [ # 5 ]

ok. goed bezig. Ik gaf de namen van de bedrijven om daar aan de onderdelen te komen.

Er was vroeger een site van schaalbouw.nl maar die is nu Forbidden… Daar stond heel veel info.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
maestro12
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 114
Geregistreerd: 07-04-2020

Gepost: 06 januari 2024 09:37 AM
  [ # 6 ]
bogaard77 schreef:

......
Er was vroeger een site van schaalbouw.nl maar die is nu Forbidden… Daar stond heel veel info.

De site werkt hier gewoon.

http://www.schaalbouw.nl/citroen/

Profiel  
 
Idylla-le-Schnouck
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 41
Geregistreerd: 18-04-2023

- ID/DS ID19B
Gepost: 22 april 2024 06:11 PM
  [ # 7 ]

Update: probleem lijkt opgelost. Wel een nieuw probleempje. Nu een mini beetje lekkage aan de druk zijde. Ik had de bouten allemaal gelost en dat was niet nodig geweest. Alu huis tov kern heeft iets bewogen en die rubbertjes daarbinnen heb ik niet vervangen…... Inmiddels wel gehaald, dus op een ledig moment toch de boel weer helemaal uit elkaar…....

Idylla, ID19B de l’annee 1967,  Un schouck comme aucun autre.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook