Brandend acculampje
Juriaan
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 323
Geregistreerd: 08-06-2006

Gepost: 16 januari 2024 08:03 PM

Het acculampje brandt fel bij stationair draaien en geef ik gas dan brandt het zwak; dat betekend wellicht dat hij nog enigszins kan laden?
Tegelijkertijd is ook de blower van de interieurverwarming moeilijk aan het doen; dan weer aan en dan weer uit.

Het was al donker en nog niet naar de laadspanning kunnen kijken; weet iemand hoeveel die moet zijn? En is er verschil dan tussen laadspanning en toerental?

En een dynamo vervangen doe je via de wielkast denk ik? Ik neem aan dat de hd pomp er niet af zal moeten.

De hogedrukpomp er boven lekt al een tijd aan de bovenkant; wellicht teveel lhm op de dynamo gekomen, dat is geloof ik een nieuwe metalen ring tussen pomp en hd leiding dacht ik; weet iemand welke ring ik moet hebben, dan kan ik die lekkage ook eens verhelpen.

Het is een 2.0 16v van 2000.

DS & Xantia break excl lpg 2.0

Profiel  
 
bibberkip
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 394
Geregistreerd: 10-09-2021

Gepost: 16 januari 2024 08:57 PM
  [ # 1 ]

Wat je omschrijft lijkt een dynamo die op het einde loopt, maar natuurlijk kun je even de klemspanning van de accu meten, motor uit, meten,  en dan stationair. Als het rond de 13,5v of hoger ligt met lopende motor , zou dat ok moeten zijn, maar je kunt ook even een tikje op de dynamo geven en kijken of je rode lampje uitgaat, dan kunnen de koolborstels slecht of op zijn.

Het aan en uitgaan van de blower kan verschillende oorzaken hebben, bij mij was het een los contact in de schuifregelaar in het dashboard, heeeel lang naar gezocht, ik merkte het in de zomerdag dat de airco aan/uit ging in grote regelmaat, en als ik dan op de kachelbediening tikte ging ie weer aan, toen ben ik daar gaan zoeken en vond ik een vervuilde regelaar.

Die schoongemaakt en lopen als een kievit.  Maar dat is natuurlijk niet per sé altijd het probleem, alleen een hint.

De blower motor kan ook slecht zijn, deze heeft immers ook koolborstels, een printplaatje wat vaak stukgaat, dus je kunt genoeg zoeken.

De hd regelaar kan ook om meerdere redenen lekken, een afscheurende aanvoerslang moet je als eerste checken, en dan verder, je kunt een pomp eigenlijk best easy voorzien van nwe o ringen, is wel een half dagje werk voor ongeoefende handjes, de stalen leiding heeft ms geen ring, en wordt wellicht gewoon vastgedrukt door de moer.Maar zoek even op 2.0 16v xantia engine, dan vind je vast en zeker plaatjes die helpen.

Profiel  
 
Juriaan
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 323
Geregistreerd: 08-06-2006

Gepost: 17 januari 2024 04:50 PM
  [ # 2 ]

Ik heb de spanning gemeten op de accupolen; bij stationair 11,9 volt; bij verhoogt toerental 12,2, duidelijk een dynamo die niet goed is. Ik heb de hamer truck nog geprobeerd; dat maakte niets uit.
Een revisie dynamo net besteld, daar dus op wachten en inbouwen en dan moet alles weer goed zijn.

Ik merkte vandaag dat bij stationair draaien de blower aan en uit gaat; maak ik toeren dan blijft hij continue draaien; die reageert dus op de laadspanning. Het schuifje heb ik inderdaad op dezelfde manier als jij al een keer onder handen genomen; werkt sindsdien weer prima!

DS & Xantia break excl lpg 2.0

Profiel  
 
bibberkip
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 394
Geregistreerd: 10-09-2021

Gepost: 17 januari 2024 05:52 PM
  [ # 3 ]

Okéé, dus je bent al verder, mooi.  De revisie dynamo die ik 2 jr geleden meekreeg, was prima, maar de poelie liep ca 5 mm ‘‘uit het lood’’  dus de riem dreigde er serieus af te lopen, terwijl de dynamo echt de juiste?? was.  Dus toen is mijn eigen dynamo gereviseerd, en alles weer in orde.

En nu je hd pomp nog.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook