C5 staat uit, koplampen en ruitenwisser springen spontaan aan
AF Dekker
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 207
Geregistreerd: 23-02-2007

- Xantia 2.0 16V
- BX 1.6 TRS
- Xantia 1.8 16 v Break
- Saxo 1.1i sx
- C5 2.0 16V Automaat
Gepost: 16 januari 2024 08:16 PM

Hallo,

Ik heb een Citroën C5, 2.0 16V Automaat uit 2008 (phase II). Nog geen 85.000 op de klok. Geweldige auto maar sindskort springen de verlichting (koplampen en achterlichten) en de ruitenwissers soms spontaan aan terwijl de auto uit (!) staat. Onlangs is me daardoor de accu volledig leeggelopen en heb ik de ANWB moeten bellen. Vanzelfsprekend hebben ook de ruitenwissers er onder te lijden. Het is nu 2x gebeurd. Iemand een idee wat er aan de hand kan zijn? Alvast bedankt voor de reacties. 

groet,

AF

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3539
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 16 januari 2024 09:51 PM
  [ # 1 ]

Mogelijke oorzaken:
- slechte accu, want dan gaat de electronica soms van slag, maar in principe is het de eco-modus je daartegen beschermen, tenzij iemand die er uit gebeurd heeft?
- misschien andere radio ingezet of trekhaak gemonteerd: Als je ondeskundig iets an de CAN-bus hangt dan kun je rare effecten krijgen.
- problem met de com2000 module ( dat is de module die het signaal van de bedieningselementen op en rond het stuur naar de BSI stuurt. ): Als die module defect is kan hij spooksignalen en zien of genereren.  Vaak wordt het dan erger of minder erg als je een van de schakelaars vasthoud of in een bepaalde stand laat staan.
- De meest waarschijnlijk: waterlekkage tot in de BSI, of een ander defect in de BSI. Kan zelfs via de elektrische kabels water in komen.
Heb je er meer last van bij regen en nat weer, staat je C5 binnen ?

Vaak niet makkelijk om te vinden wat de echte oorzaak is, maar in principe stuurt de BSI de werking van de ruitenwisser en koplampen, die of krijgt hij de verkeerde signalen binnen ofwel geeft hij de verkeerde signalen ( commando’s) naar buiten.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook