multiriem 2.0 16v vervangen
Juriaan
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 323
Geregistreerd: 08-06-2006

Gepost: 24 januari 2024 06:08 PM

Ik ben bezig met de multiriem maar krijg hem er niet meer op. De spanner heeft geen bout aan de onderzijde en blijft dus volledige spanning geven. Met de hand lukt me dit niet.
Iemand ervaring hiermee?

DS & Xantia break excl lpg 2.0

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9858
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 24 januari 2024 06:32 PM
  [ # 1 ]

En met een dopsleutel op de bout waarmee het spanwiel aan de spanner zit. Bij mijn C4 kon je hem zo terugdraaien en dan borgen met een imbussleuteltje. Maar hoe het bij jou zit weet ik niet. Of is het geen automatische?

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Juriaan
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 323
Geregistreerd: 08-06-2006

Gepost: 24 januari 2024 07:01 PM
  [ # 2 ]

Het spanwiel zit blind op de spanner helaas.

DS & Xantia break excl lpg 2.0

Profiel  
 
Juriaan
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 323
Geregistreerd: 08-06-2006

Gepost: 24 januari 2024 07:51 PM
  [ # 3 ]

Aan de onderzijde van de spanner zit een vierkant gat, hier heb ik een dopsleutel op/in gezet en kon daarmee de spanner een fractie spannen maar dat was minimaal en veel te weinig.

Afbeelding Bijlagen
image1(5).jpeg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

DS & Xantia break excl lpg 2.0

Profiel  
 
Juriaan
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 323
Geregistreerd: 08-06-2006

Gepost: 24 januari 2024 07:52 PM
  [ # 4 ]

Hier nog een foto
Wat een gedoe; zit met een auto waar ik nu niets mee kan; zelfs niet naar een garage rijden om er daar een nieuwe riem op te laten zetten….............pfffff

Afbeelding Bijlagen
image0(7).jpeg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

DS & Xantia break excl lpg 2.0

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 24 januari 2024 08:32 PM
  [ # 5 ]

Zie je het vierkante gat onder in de spanner? Daar zet je een ratel in en zo druk je de spanner terug.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Juriaan
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 323
Geregistreerd: 08-06-2006

Gepost: 24 januari 2024 09:31 PM
  [ # 6 ]

In dat vierkante gat past mijn halfduims ratel niet; gat te klein, maar met behulp van een opzetstuk kon ik toch mijn ratel er op krijgen.
Met mijn voet alle kracht op de ratel gezet en de rol ging maar minimaal spannen; de hefboom is te klein.
Maar ook de hefboom aan de spanner is natuurlijk zeer moeizaam met een dergelijke plaatsing van dat vierkant.

Weet niet hoe dit op te lossen; met een ratel gaat zo echt niet helaas.

DS & Xantia break excl lpg 2.0

Profiel  
 
bibberkip
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 394
Geregistreerd: 10-09-2021

Gepost: 24 januari 2024 10:42 PM
  [ # 7 ]

Haal de hele spanrol eraf, en kijk of ergens een afwijking zit? evt schoonmaken en een beetje gangbaar maken. Tis een zeer eenvoudige constructie de spanrol. Heb je de juiste riemlengte?

Profiel  
 
2cvMaarten
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1255
Geregistreerd: 30-04-2006

- 2CV 2cv6 special
Gepost: 25 januari 2024 11:13 AM
  [ # 8 ]

Draai je hem wel de juiste richting op? In geval van nood, Spanner eraf halen in de bankschroef met een langere hefboom op spanning en borgen, daarna alles monteren riem erop leggen en borging eruit trekken.

*2cv6 special 1986*

Profiel  
 
klever33
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 375
Geregistreerd: 13-12-2019

Gepost: 25 januari 2024 09:47 PM
  [ # 9 ]


Ongeveer twee jaar geleden bij het vernieuwen van de multisnaar brak het 3/8 vierkant af. Ik heb toen een koevoet gebruikt om de spanner te ontspannen en geborgd met een naar ik in herinnering heb met een 4mm imbussleutel.
Ontspannen is naar rechts draaien. Als de riem er op ligt controleren of de riem er goed op ligt, want je hebt al heel snel dat er bv een rip er ergens langs ligt. Daarna geleidelijk aan ontspannen en met de hand doordraaien of alles goed blijft liggen.

Profiel  
 
bibberkip
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 394
Geregistreerd: 10-09-2021

Gepost: 04 februari 2024 07:04 PM
  [ # 10 ]

Ben benieuwd of deze xantia alweer op de wielen staat?

Profiel  
 
Juriaan
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 323
Geregistreerd: 08-06-2006

Gepost: 05 februari 2024 01:13 PM
  [ # 11 ]

Ja hoor; moet wel want het is mijn dagelijkse auto. Ik heb een vierkante dop zelf op maat geslepen, vervolgens een halfduims ratel er op en daar nog eens een keer de krik onder en hem zo omhoog gekrikt zodat de spanner ‘open’ bleef staan.
Haha; nogal wat handelingen maar zo is het goed gelukt; dank voor je(jullie) info en hulp!

DS & Xantia break excl lpg 2.0

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook