XM Break
Sputnik
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 219
Geregistreerd: 08-03-2010

- Ami ami 6 berline
- CX 2400 GTi
Gepost: 30 januari 2024 03:13 PM

Eerder hadden we een CX (helaas een roestige). Nu onze volvo 245 op zijn (haar?) laatste benen loopt denken we aan een XM break. Maar we houden erg van kleur en dat krijg je niet bij een XM.

Nu wil het toeval dat er een gele Citroën XM Break 2.0i 16V SX te koop staat. Met lelijke letters enzo erop maar dat krijgen wer er wel vanaf. En geel vinden we tof. Maar die XM komt uit een opslag en staat al een aantal jaar stil.

Ik weet eigenlijk vrij weinig van de XM. Waar moeten we opletten? Hoe kunnen we bepalen of dit een goeie optie is?
Roest is bij de XM volgens mij geen probleem zoals bij de CX, toch?

Profiel  
 
Jaaps
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 470
Geregistreerd: 19-10-2006

- C3 Pluriel 1.4i exclusive
- XM 2.5TD Break
- C1 Ambiance
Gepost: 31 januari 2024 08:00 AM
  [ # 1 ]

Wat roest betreft: kriksteunen voor met de dorpelhoek in de wielskast. Achter de plastic wielkuipen kan veel troep blijven zitten. Daar begint het vaak te roesten.
Subframe voor onder de radiator en de dubbele beplating waar de draagarmbevestiging zit.
Hydreauliek leidingen op het achterste subframe. Dat is lastig te zien, zelfs op een brug.

Verder wat betreft de ophangingn: de veerschotels voor hangen in rubber/metaalvebindingen. Als die kapot gaan schiet de veerpoot door de motorkap. Dat kun je controleren door van de onderzijde de stofkappen even naar beneden te trekken.

We zijn met de XM club bezig een serie van die dingen in Frankrijk te bestellen.
Voor de rest is de onderdelenvoorraad nieuw zeer beperkt

Jaap

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9125
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 31 januari 2024 08:52 AM
  [ # 2 ]
Sputnik schreef:

Roest is bij de XM volgens mij geen probleem zoals bij de CX, toch?

Inderdaad, zoals Jaap al aangeeft de voorste kriksteunen, maar dat geldt voor elke XM.

Bij mijn Break zaliger heb ik destijds ook wat laswerk moeten laten verrichten aan de langsliggers onder de kofferbakbodem.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook