Automatische koplamphoogte regeling C5 2009
Kornstra
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1154
Geregistreerd: 28-01-2007

- C5 2.0 16v Comfort
Gepost: 03 februari 2024 10:16 AM

Hallo,

De koplampen van mijn C5 2.0 16V 2009 met 77.000 km schijnen na 200 m rijden iedere keer vlak voor de auto; ze stellen zichzelf helemaal naar beneden. De rijhoogte is normaal, dus lijkt er een probleem te zijn met de sensor die de afstand tot het wegdek meet (denk dat het zo werkt)
Is er een mogelijkheid om dat systeem even uit te schakelen en de koplampen te fixeren op een vaste hoogte? De auto zit nog in de garantie, maar de garage heeft pas over een paar weken tijd om er naar te kijken. Tot die tijd heb ik een heel vervelend lichtbeeld en zicht bij het rijden in het donker.

Met z’n vieren in je Eendje.

Profiel  
 
FastFred
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1966
Geregistreerd: 28-06-2012

- C4 (2004-heden) Coupe VTS 2.0 16v
Gepost: 05 februari 2024 01:09 PM
  [ # 1 ]

Als het goed is heb je op de koplamp units een handmatig stelmechanisme zetten, vaak past daar een inbus sleutel op. Hiermee stel je de nulstand van de koplampen in. Dat is dus de hoogte die het regelsysteem nastreeft.

Door een meetfout (waarschijnlijk een defecte hoogtesensor) denkt de auto dat er zware lading achterin de auto ligt en richt de koplampen naar onder. Dat kun je dus tegen gaan door de ‘nulstand’ gewoon hoger te zetten. Zo heb ik ook een tijdje rond gereden in mijn C4 tot ik een nieuwe sensor plaatsen kon.

Er zit een hoogtesensor op de vooras en op de achteras, het verschil tussen die 2 sensoren bepaalt de stand van de lampen. De sensor is vaak een potentiometer met een kniegewrichtje.

Krijg je geen foutmelding in je display over een storing koplamphoogteregeling of storing meedraaiende koplampen?

Ex: ZX NP-JZ-34

Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon

Profiel  
 
Kornstra
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1154
Geregistreerd: 28-01-2007

- C5 2.0 16v Comfort
Gepost: 05 februari 2024 04:51 PM
  [ # 2 ]

Bedankt voor je reactie!

Ik krijg geen foutmelding.

Vanochtend bij het starten eens goed gekeken wat er nu precies gebeurd. De lampen beginnen direct na het starten automatisch te stellen, en dat gaat van een beetje omhoog, naar een beetje naar beneden. Dat duurt ongeveer 30 seconden, dan blijft de hoogte constant. Als ik dan ga rijden zakken de lampen binnen 200m weer helemaal tot op het wegdek.

Als ik jouw reactie zo lees lijkt het mij inderdaad een “dingetje” met het kniegewrichtje/potmeter.
Waar zit die potmeter met dat kniegewrichtje?

Met z’n vieren in je Eendje.

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3537
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 05 februari 2024 08:31 PM
  [ # 3 ]

Ik denk niet dat je hoogte-signaal regelaar niet goed werken, want die worden ook voor de hoogteregeling gebruikt, en als dat niet goed staat dan merkt je dat snel aan de rijhoogte regeling. Op een CAN-bus systeem wordt die informatie heel gemakkelijk gedeeld door alle systemen die dat nodig hebben.
Ik zou het eerder in de aansturing van de koplampen zelf zoeken of in de module in de koplamp ( wel raar dat hij dan links en rechts hetzelfde doet.
Ik neem aan dat je de xenon koplampen hebt ? Handbak of automaat ?
Dan kan ik eens in Sedre ( de elektrische schema database van Citroen ) kijken of ik daar schema’s kan vinden.


To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
Kornstra
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1154
Geregistreerd: 28-01-2007

- C5 2.0 16v Comfort
Gepost: 07 februari 2024 05:17 PM
  [ # 4 ]

Nee, ik heb geen xenon en gewoon een handbak.
Lampen doen inderdaad links en rechts dezelfde afstelpogingen.
De dealer heeft er al eens naar gekeken maar kon toen niks vinden; het probleem openbaarde zich af en toe.
(Gelukkig)is het probleem er nu constant, dat maakt het zoeken iets makkelijker.


Met z’n vieren in je Eendje.

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2034
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 07 februari 2024 06:24 PM
  [ # 5 ]

De Xenon verlichting heeft een automatisch geregelde hoogteafstelling van de koplampen.
De halogeenverlichting heeft die niet, de verstelling daarvan doe je met het knopje linksonder het stuur.

Ik heb daarvan het schema, en nog wat andere documenten. Dat kan ik je sturen, dan kun je kijken waar dat door veroorzaakt kan worden.
Die documenten hebben betrekking op een C5-X7 EW10A met handbak uit 2009, met VIN VF7RDRFJC54058083.

Als je je mailadres geeft via een PB, gaan die spullen naar je onderweg. En zet er dan even de VIN bij, ter vergelijking.

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
Kornstra
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1154
Geregistreerd: 28-01-2007

- C5 2.0 16v Comfort
Gepost: 08 februari 2024 06:08 PM
  [ # 6 ]

Hallo JW,

Mijn auto heeft geen xenon verlichting, maar wel de automatische geregelde hoogteafstelling van de koplampen. Zover ik weet is de uitvoering zoals ik die heb niet in Nederland geleverd, dus misschien dat dat wat verwarring geeft.

Wel ben ik benieuwd naar het elektrisch schema met de aansturing van de hoogteafstelling, dus als je die hebt graag!

PM is onderweg.

Met z’n vieren in je Eendje.

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2034
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 08 februari 2024 06:27 PM
  [ # 7 ]

Da’s wel heeeel bijzonder Idea

Het schema dat ik nu heb is van een auto zonder die automatische regeling.
Ik heb dus de VIN nodig van jouw auto, om het juiste schema op te zoeken.

Van een andere C5X7, uitgerust met Xenon heb ik een schema.
Daarop zie ik dat de aansturing van de regeling via 2 CANbus draden uit de veercomputer komt. Daarmee wordt een aparte computer aangestuurd die op zijn beurt de motortjes aanstuurt in de koplampen.
Of dat bij jou ook zó gaat kan ik alleen zien als ik je VIN heb.

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook