Auto’s - ID/DS - DS21 BVH 1970 te koop
klinkenbijl
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 142
Geregistreerd: 21-01-2016

- Berlingo MF
- ID/DS ID
- ID/DS DS 21
Gepost: 06 februari 2024 07:49 PM

Ik heb mijn DS21 BVH van november 1970 een paar jaar geleden opgeknapt om ermee deel te kunnen nemen aan de Carbagerun. Dat heb ik, met verschillende vrienden 4 x gedaan. Het opknappen van de auto, die al sinds 2009 in onze schuur stond was voor mij een ontdekkingsreis. Op dit forum kun je nog mijn vragen hierover lezen. In het verleden had ik een aantal ID’s uit Frankrijk meegenomen waarvan 1 die de GS verving waar we met het gezin doorheen waren gezakt tijdens een vakantie. Tussen 1995 en 2005 was de laatste meegebrachte ID onze dagelijkse auto. Het onderhoud had ik altijd laten doen.
Deze DS is helemaal uit elkaar geweest. Waar nodig heb ik erop leren lassen, vooral aan dorpels, bodem en dakrand. Ik ben niet echt een DS-puritein: de doelstelling was dat de auto technisch goed, veilig en een beetje toonbaar moest zijn. Het interieur is netjes gemaakt. Dwz originele matten en dorpelbekleding voor dit type, een goed werkend dashboard en de deuren aan de binnenkant in de kleur gespoten die ik de auto uiteindelijk wilde geven (gris d’Anjou). Dat heb ik ook met het scherm onder voor gedaan. De deuren zijn hard, de schermen redelijk hard. De stoelen en achterbank heb ik vervangen door zwart kunstleren. De buitenkant van de auto was door de vorige bewoner fors geplamuurd en met de hand geschilderd. Een vriendin van ons heeft er delen van de Guernica van Picasso op geschilderd. Tijdens de opknapbeurt en in de jaren erna heb ik veel onderdelen vervangen. Ik woon de laatste jaren in Frankrijk en ik heb hier een goede motor gevonden, de oude was, wegens stilstand, 2x vastgeroest en ligt nog steeds te wachten op demontage. Natuurlijk is de koppeling vervangen en er is een 123 ontsteking gemonteerd. De auto liep al op lpg; alle leidingen werden vervangen. De laatste jaren werden wiellagers voor, een van de twee hulpstuurhuizen, het stuurhuis, de remaccu, de hogedrukregelaar en recentelijk de dynamo door nieuw of gereviseerd vervangen. Ik heb er een Twingodakje ingezet.
De 4 eerder genoemde Carbageruns verliepen met wisseleend succes: de eerste in 2020 door Zwitserland, Oostenrijk, Slovenie en Italie hebben we bijna probleemloos uitgereden. Die van 2022 en 2023 in Scandinavië hebben we vroegtijdig af moeten breken. Steeds was het niet kraakvrij kunnen schakelen een groot probleem. Ik dacht toen dat de hydraulische ontkoppeling niet goed werkte. Dit jaar bleek uiteindelijk dat de versnellingsbak de boosdoener was. Het vreemde was dat het alleen voorkomt als het koud wordt. In de zomer hier geen centje pijn. De laatste Carbagerun van Malmo naar Helsinki, 3000 km rond de Oostzee hebben we vorige maand uitgereden, samen 5000 km. Behalve wat lichte schakelproblemen bleek de auto slecht op benzine te lopen (meestal rijdt ik op lpg maar dat is in Finland niet te krijgen). Eerst dachten we aan vervuilde benzine; we vervingen de filters een paar keer. Uiteindelijk bleek de benzinepomp onvoldoende te werken wat onderweg met een elektrische pomp is opgelost. Behalve de kou (de verwarming maakt het compartiment hooguit 15º warmer dus reken maar uit wat dat doet bij -18º). Er doen ongeveer 500 barrels mee aan de run waarvan het grootste deel Volvo’s uit de jaren 90. Echt oud waren een Volvo 142 uit 1968 en een Saab 92 uit 1973. Onze auto zat daartussen in. Onderweg hadden we veel belangstelling van de andere deelnemers die onze durf om deel te nemen op zich al uniek vonden. We zijn uiteindelijk door de andere deelnemers gekozen tot het meest originele team.
Dit hele verhaal hierboven is omdat ik een andere eigenaar voor de DS zoek. Iemand die, van deze in 1970 in Nederland geleverde auto weer echt een plaatje maakt. Daarvoor moet ze volgens mij nog een keer helemaal uit elkaar.
Met de auto komt er een partij onderdelen: het meeste plaatwerk heb ik dubbel in goede of restaureerbare staat. Verder een handgeschakelde bak, reserve pomp en centrifugaalregelaar. Diverse radiatoren en dozenvol andere onderdelen. Ook krijg je er een oud apparaat om handmatig druk in veerbollen te testen bij. De originele rood-stoffen stoelen heb ik ook nog meen ik. Er zijn goede zomer- en winterbanden bij en 2 spijkerbanden, alles op velg waarvan er 4 zijn vernieuwd.
De vraagprijs is 8000 euro voor alles. Ruilen voor een Eriba caravan met toilet en vast bed of een 2CV uit de jaren 70 is evenals mijn vraagprijs bespreekbaar. Ik verwacht niet dat de auto morgen al een andere eigenaar heeft. We wonen in de Franse Ardennen ongeveer 4 uur rijden van Amsterdam. Als je serieus belangstelling hebt ben je van harte welkom hier komen kijken. Je kunt dan eventueel bij ons logeren. Ik ben natuurlijk nieuwsgierig naar jullie reactie op mijn verhaal.


Bekijk hier de advertentie in de markt

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook