Dashboard lampjes gaan aan zonder ergens aan tekomen
Lbarré
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 55
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 09 februari 2024 06:20 PM

Is nu nu al de 2e maal dat ik dat al heb. Confused:
M’n Xantia stond nu enkele dagen buiten stil en wou er dan toch eens mee vertrekken.
Doe gewoon de deuren open en kom daarna met sleutel maar gewoon nabij waar ik die moet inzetten om te starten.
Plots zie ik op het dashboard allerlei lampjes al aan- en uitgaan en tevens hoor ik ook het geluid zoals je vergeet je lampen af te zetten nadat je bent uitgestapt met de sleutel die er nog op zit.
Heb er dan toch gewoon de sleutel ingestoken, dadelijk gestart en dan geen probleem meer, behalve weer lampje van mistlamp achteraan dat nog steeds op dashboard licht aangaat. Rolling Eyes
Heb nu ook probleem met knipperlichtschakelaar aan stuur.
Schakelaar naar onder duwen en knipperlicht links gaat aan, maar naar boven en je hoort en ziet geen knipperlicht links aangaan. Dan schakelaar echt hoger duwen en dan werkt dat wel.
Iemand soms enig idee vanwaar al deze problemen zouden kunnen komen?

Profiel  
 
@lfred
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 453
Geregistreerd: 17-03-2011

Gepost: 14 februari 2024 03:46 PM
  [ # 1 ]

Als je met de sleutel binnen het bereik komt van de rfid-zender, dan wordt de startblokkering opgeheven.
Dat circuit start al voordat je de sleutel in het slot steekt. Een klein chipje in je sleutel activeert dat.
Dit deel blijft altijd onder spanning staan, ook het verlichtingsverklikkerzoemertje wat in je tellerpaneel zit.

Je vermeldt ook dat het lampje van de mistlamp achter steeds blijft branden.
Dat wordt zeer waarschijnlijk veroorzaakt door een gebroken massadraad in de kabelboom naar de achterklep (dit heb ik al meerdere keren gezien en zelf ook gehad).

Mogelijk loopt er nu stroom door een lampje/verbruiker in je achterklep via andere componenten terug naar het tellerpaneel omdat de massa onderbroken is.
Mogelijk dat je kortsluiting door beschadigde aders hebt in de kabelboom naar de achterklep.

Misschien doe je er goed aan om eerst die draadbomen van de achterklep eens te inspecteren (zijn er twee).

Xantia Break HDi 140, bj. 2001, Euro 3
Bijna een half miljoen km.

Profiel  
 
Lbarré
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 55
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 19 februari 2024 10:15 PM
  [ # 2 ]

Al bedankt voor de informatie. Ga ik zeker en vast nakijken.

Vreemd is wel dat het lampje van de mistlamp op het dashboard enkel licht aangaat als ik de
standlichten of de normale verlichting aanzet.
Soms gaat dat lampje dan feller of minder aan. Soms ook geheel uit.

Ik heb al, enige tijd geleden, eens de gehele platen die over de lampen van de achterklep zitten, eraf
gehaald en is dan zoekwerk wat naar waar gaat.

Ik zie wel maar één draadboom die bovenaan rechts van de achterklep naar het interieur van de Xantia zelf gaat.

Waar zijn of zitten die massadraden of draadbomen dan nog ergens?

Ik ga zeker ook nog eerst eens de bedrading van het 7-polige stopcontact van de trekhaak degelijk nakijken.
Zag ook dat het stopcontact, dat op een ijzerplaat bevestigd staat, deze plaat eronder zelf wel roestig geworden is.

Profiel  
 
@lfred
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 453
Geregistreerd: 17-03-2011

Gepost: 21 februari 2024 09:25 AM
  [ # 3 ]

Dat mistlampje op het dashboard gaat aan als de verlichting in de achterklep geen massa meer heeft. De stroom loopt dan terug via de mistlampen en gaat het lampje op het dashboard aan. Die gaat zwakker of sterker branden als er meer gebruikers in die achterklep geactiveerd worden. Zet je versnellingspook maar eens in de achteruit (contact aan), dan gaat je mistlampje op het dashboard helderder/zwakker branden.

Als de massa onderbroken is, kun je hele rare onverwachte verschijnselen krijgen.

Op de achterklep zit rechtsboven een rubber slurfje. Die kun je lospeuteren om de draden bloot te leggen. De draden kun je dan nog een klein beetje naar je toe trekken. Daar zal de breuk zitten. De massadraad is de dikste en sneuvelt het eerste, de andere aders kunnen ook gebroken zijn. Bij mijn Xantia zit linksboven ook een slurfje met bedrading, mogelijk heeft niet elke uitvoering dat. Daar kunnen ook draden gebroken zijn.

Xantia Break HDi 140, bj. 2001, Euro 3
Bijna een half miljoen km.

Profiel  
 
Lbarré
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 55
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 24 februari 2024 01:01 PM
  [ # 4 ]

Ga dat nakijken en probleem degelijk zien op te lossen. Zal zoekwerkje worden.
Wel nog eerst degelijk door de jaarlijkse technische controle zien te geraken.

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2034
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 24 februari 2024 01:50 PM
  [ # 5 ]

Heb jij een Berline of een Break?

Bij de Break zijn er twee bundels, links en rechts.
Beide heb ik destijds onderhanden moeten nemen bij mijn Xantia Break.

Hoe het bij de Berline zit weet ik niet.

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
Lbarré
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 55
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 02 maart 2024 08:35 PM
  [ # 6 ]

Wel ik heb een Berline.
Heb eens nagekeken en zie dat daar maar één bundel is. Die bundel komt eerst rechtsboven uit het dak en gaat dan bijna dadelijk de achterklep in.
Zie wel dat die daarna precies onder een verborgen vak net naast het achterraam zit.
Ga trachten die ingepakte bundel los zien te krijgen om degelijk te kunnen nakijken wat er daar zou kunnen afgebroken zijn.
En dan natuurlijk zien te herstellen.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook