Stotteren citroen jumper voor 5 min na starten
Marc R
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 22
Geregistreerd: 08-06-2021

Gepost: 11 februari 2024 11:04 PM

Hallo
Ik had problemen met mijn egr klep van mijn jumper 2.2 hdi puma motor en na demontage bleek deze idd vast te zitten.
Na montage nieuwe klep terug alle vermogen.
Echter bij starten zowel warm of koud stottert de motor klein beetje bij optrekken echter als ik goed gas geef niet maar vooral bij constante snelheid tussen 0-100 km/h.
Eenmaal ik 5 a 10 min rij kan ik alle snelheden rijden op elk toerental , hij stottert niet meer.
Auto stilleggen en direct terug starten en deze stottert terug voor 5 a 10 min.
Kan het zijn dat de egr klep moet geprogrammeerd worden ?
Of moet de motorsturing deze nog aanleren?

Of denken jullie andere oorzaak?
Ik heb alvast een afspraak voor motorreiniging (carbon cleaning met waterstof).

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3539
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 12 februari 2024 11:15 AM
  [ # 1 ]

Ik denk dat je beter eens op een ford transit forum kunt zoeken, want die Puma motoren zitten alleen in Jumpers/Boxers van bepaalde bouwjaren. Is de standaard motor van een Ford Transit.

EGR klep vervangen, maar heb je dan ook het hele EGR kanaal schoongemaakt, zit vaak helemaal vol met aangekoekte kool aanslag.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
Jaaps
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 472
Geregistreerd: 19-10-2006

- C3 Pluriel 1.4i exclusive
- XM 2.5TD Break
- C1 Ambiance
Gepost: 12 februari 2024 12:21 PM
  [ # 2 ]

Ik ken deze specifieke motor niet, maar mijn ervaring is dat EGR klep idd ingeleerd moet worden

Profiel  
 
FastFred
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1966
Geregistreerd: 28-06-2012

- C4 (2004-heden) Coupe VTS 2.0 16v
Gepost: 12 februari 2024 04:50 PM
  [ # 3 ]

Klinkt inderdaad als een EGR klep die niet juist meewerkt of nog ingeleerd moet worden. Naarmate je meer gas geeft gaat die klep steeds verder dicht en krijgt de motor meer zuivere lucht binnen. Rij je constante snelheid (‘deellast’) dan rijd ie deels op z’n eigen uitlaatgassen.

Ex: ZX NP-JZ-34

Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 12 februari 2024 07:26 PM
  [ # 4 ]

Eén van DE grote problemen met deze puma motor zijn de injectoren. Die gaat storingen geven en helpen uiteindelijk het hele blok om zeep. Laat daarom als eerste de injectoren controleren, vooral als je niet weet hoe lang deze al in de motor zitten. Advies is namelijk om ze iedere 100.000 km te vervangen.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9126
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 12 februari 2024 07:43 PM
  [ # 5 ]

Is mij gelukt, een Puma-blok om zeep helpen.
Lag in een huurcamper, had toen nog geen 110.000 km gelopen.
https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/238105/

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Marc R
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 22
Geregistreerd: 08-06-2021

Gepost: 12 februari 2024 08:50 PM
  [ # 6 ]

Vandaag de jumper nog eens aan de computer gehangen en kreeg een foutmelding, wel niet zichtbaar op dashboard of met gewone obd lezer wel met diagbox
Eerst inleren EGR klep.

Dan onder reparaties gaan zien en daar stond het vervangen EGR klep.
Aangeklikt en Eerst inleren beging met 10s contact aan dan 30 sec contact af en inleren is gedaan.

Alle foutcodes gewist ook van vroegere defecte lampjes :p

En rijd terug als voordien. Geen gestotter meer.

Nu de vraag nog iemand ervaring met motor reinigen met carbon cleaning met waterstof ?

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9126
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 13 februari 2024 09:05 AM
  [ # 7 ]
waterman schreef:

Laat daarom als eerste de injectoren controleren.

Marc, neem dit advies maar even ter harte.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook