luchtschuif 23 injectie
robbertkars
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 817
Geregistreerd: 11-02-2007

- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
Gepost: 24 februari 2024 08:28 PM

Hi,

Mijn extra luchtschuif is zeer waarschijnlijk versleten (veel te hoog toerental bij starten), waardoor ik genoodzaakt ben geweest om de luchtinlaat op het spruitstuk af te stoppen.
So far so good zou je denken maar nu is het geval dat de dame na het rijden met warme motor regelmatig niet meer aan de praat te krijgen is. Vonken doet ze (123, nwe bobine). Als ik het na een tijdje stilstaan weer probeer geen enkel probleem. Maar je begrijpt een uur stilstaan bij het tankstation is niet de bedoeling.
Kan het zijn dat de defecte luchtschuif dit probleem veroorzaakt (verzuipen?) of moet ik verder zoeken?
Normaal gesproken zou ik de luchtschuif al hebben vervangen maar lastig en relatief duur klusje vandaar voor de zekerheid jullie expertise svp.
Alvast bedankt

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3539
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 24 februari 2024 11:16 PM
  [ # 1 ]

Als hij verzuipt na stilstand dan kunnen er 2 dingen aan de hand zijn:
- Je koudstartventiel wordt ook nog aangestuurd bij een warme start, en dan verzuipt je motor. Dat wordt aangestuurd door de thermotijd schakelaar. Controle: Trek bij warme start de steker op het koudstartventiel los. Start hij dan normaal, dan werkt de thermotijdscheklaar niet goed. Dit is de meest logische verklaring.
- Je injectoren lekken. Het brandstof systeem blijft na het afzetten van de motor noch geruime tijd (enkele minuten minstens) onder druk staan. Als je dan na korte tijd start dan zijn er nogal wat druppels in je inlaatspruitstuk terecht gekomen, en die “wolk” geeft een veel te rijk mengsel. Na langere tijd verdampt dat alles wel weer. Als dat het geval is kun je die eens ultrasoon laten reinigen ( NIET met een waterige oplossing ! dan roesten ze van binnen).

 

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25378
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 26 februari 2024 12:55 PM
  [ # 2 ]

Je zegt veel te hoog toerental bij starten. Is dat bij warme motor? Want bij koude motor moet je luchttoevoer echt groter zijn om stationair te kunnen lopen. Na enkele minuten moet het toerental dan zakken. doet ie dat niet, dan zit je luchtschuif vast.

TEST:
haal bij goed warme motor de aanvoer slang los en blaas erin. Als dat makkelijk gaat staat de schuif open = defect
OF hij wordt niet warm door kvs probleem.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7275
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 26 februari 2024 07:58 PM
  [ # 3 ]

Te hoog toerental…........ staat de gasklep goed ? = klein beetje open in rust zie WPHB. Staat deze klep goed t.o.v. de gasklepschakelaar ? Deze schakelaar kan ook decfect raken. Zelf meegemaakt Neutral

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook