Goedemiddag,
Sinds een half jaar een probleem met mijn C4.
Alleen na een lange rit, en ook maar soms, gaat de auto bij stilstaan na een lange rit op 3 cilinders lopen.
Laat ik de auto een half uurtje met rust, start deze netjes en rijdt gewoon op 4 cilinders.
De foutcode is P1338. 2e cilinder.
Bobine en bougies vervangen, reed een half jaar goed. Nu is het weer terug.
Weer bobine en cilinder vervangen. Probleem blijft maar is dus maar sporadisch.
Loopt verder prima op 4 cilinders alleen soms na een lange rit en dan stilstaan of voor stoplicht, gaat de auto soms op 3 cilinders lopen.Garageweet het ook niet. Binnenkort ga ik wel de auto bij een Citroën dealer uit laten lezen.
Iemand die nog adviezen, tips en/of ervaring hier mee heeft?
Welke motor ligt er in jouw C4?
Bij een THP met Elektronische eenheid motor BOSCH MED 17.4 versie 1 vind ik wel wat informatie over code P1338:
Omschrijving van de storingscode P1338 voor de werkplaats Storing overslaande ontsteking in cilinder 2:
Omschrijving van de diagnose >> Haperende ontsteking cilinder 2 (Mogelijke beschadiging van de katalysator)
Verdachte delen:
Bougies
Brandstofverstuiver
Draadbundel
Elektronische eenheid motor
Maar of dat zó ook op jouw C4 van toepassing is weet ik niet.
Als je me de VIN daarvan geeft zal ik er naar kijken.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Topic versleept naar de afdeling C4
Aangezien daar de meeste kennis van de C4 zit, wordt het vast makkelijker om verder te komen met het oplossen van dit probleem. Succes!
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Bedankt JW voor je bericht. Ik zal de komende dagen even checken voor de VIN code.
Ik kom er zo snel mogelijk op terug. Gr W
Die staat ook op je kentekenbewijs…
Vandaag kan ik nog voor je kijken, daarna een poosje niet omdat ik dan geen toegang heb tot de DataBase.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Totaal aantal Berichten: 7769
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
VIN is bij de meeste moderne auto’s ook zichtbaar in een uitsparing in de voorruit.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Beste JW,
Gevonden!
VF7LC5FWF9Y512190
Hoop dat je hiermee iets kan!
Dank!
Ik heb inmiddels een paar documenten gevonden voor jouw C4 1.6 VTi 16v 120 (EP6) AUTOMATISCHE TRANSMISSIE 4 VERSNELLINGEN.
Dat is een andere motor dan de THP die ik hierboven aanhaalde. Hier zit een Siemens inspuiting op, die THP had een Bosch.
Als je me je mailadres geeft via een PB, gaan ze naar je onderweg.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Ze zijn naar je onderweg
We zijn benieuwd…..
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Hierbij een kleine update mbt mijn sporadische storing P1338
Half februari dus de bougies vervangen en Bobine 2.
Tevens flesje brandstofsysteemreiniger in tank gedaan.
Gaan tanken op 98 en niet meer op 95
En “monteur in blik” bij de olie gedaan.
6 lange ritten gemaakt.
Bij rit 1 bij aankomst en stilstaan ging hij van 4 naar 3 cilinders.
Auto een half uur laten rusten en de auto liep weer op 4 cilinders.
Alle ritten daarna op 4 gelopen en probleem niet meer gehad.
12 maart laat ik de auto diep uitlezen bij Citroën dealer.
Wordt vervolgd..
En wat is ” monteur in blik ” in de olie gedaan ?
“Monteur in blik”, is een oude uitspraak (van mijn vader, die monteur is geweest)
Dat is “oil stabilizer”
Hierbij de omschrijving: - te vinden op “bol” en auto onderdelen zaken
Eigenschappen:
Verhoogt oliedruk
Stopt rokende uitlaat
Reductie motorlawaai
De speciale olie toevoeging vermindert tikkende kleppen en kantelende zuiger
Brandstof besparend door het stoppen van blow- by
5in1 olie stabilisator stopt overmatig olieverbruik
Reduceert wrijving d.m.v. sterke filmlaag
Start sneller bij koude temperaturen
De 5in1 olie stabilisator is inmiddels een begrip op de Nederlandse en Duitse markt. De oliestabilisator staat bekend als één van de beste producten op het gebied van olie toevoegingen. De 5in1 Oil Stabilizer is speciaal ontwikkeld om verschillende resultaten mee te behalen.
De 5in1 olie stabilisator is een uitstekend werkende olie toevoeging om tikkende kleppen te verminderen, motorlawaai te reduceren en wrijving te verminderen. Door gebruik van deze olie toevoeging zal er een beschermende smeerfilm ontstaan, waardoor ook het olie verbruik zal verminderen.
Toepassingen:
De 5in1 Olie stabilisator is een olie toevoeging die ideaal is voor het gebruik in personenauto’s, vrachtauto’s en dieselmotoren. Voor de watersport is er ook een oliestabilisator verkrijgbaar.
LET OP! Gebruik de 5in1 Olie stabilisator niet bij een natte koppeling.
Gebruiksaanwijzing:
Voeg 5in1 olietoevoeging toe bij warme motor terwijl deze stationair draait. Voor het beste resultaat na een olieverversing. Eventueel toevoegen na iedere verversing. Bij zwaar versleten motoren kunt u twee flesjes 5in1 olie stabilisator toevoegen. De 5in1 oil stabilizer (400 ML) behandelt 3 tot 6 liter olie.
Totaal aantal Berichten: 10238
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
“LET OP! Gebruik de 5in1 Olie stabilisator niet bij een natte koppeling.”
Mijn Mercedes heeft twee natte koppelingen, maar die zitten in de versnellingsbak olie.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Ik heb de site van de nederlandse importeur gevonden en als ik het TDS voor dit produkt lees, kan ik mij niet aan de indruk onttrekken dat het geschreven is door iemand die weinig of geen kennis heeft van motoren,versnellingsbakken etc.
Opvallend is dat het niets vermeld of het toepabaar is icm katalysator en roetfilter en op welke basis dit produkt samengesteld is.
Het feit dat er dilsulfide ( zwavel ) gebruikt wordt maakt mij argwanend, want een te veel, veroorzaakt schade aan katalysator en roetfilter. En dat te veel is er al heel snel.
Een update:
Citroën dealer heeft de auto uitgelezen.
Geen storingen gevonden. Ze hebben wel een motor software update gedaan.
Deze week weinig gereden sinds de update maar hele kleine ritjes >5 km
Echter vandaag een ritje van 10 km gereden en bij aankomst ging de auto bibberen en naar 3 cilinders.
Auto uitgezet voor een paar minuten en startte en reed weer op 4 cilinders.
Met apparaatje uitgelezen en wederom “P1338”..
Dit weekend weer een grote rit en weer afwachten wat de auto doet.
Soms lijkt het dat deze auto vaker en langere ritten nodig heeft.
Lastig dat niemand de oplossing heeft voor dit probleem.
Auto loopt voor 95% prima.
Als je de foutmeldingen met een eenvoudig apparaat “delete” dan kun je ze daarna in Diagbox niet meer vinden.
Alleen maar 5 km ritjes is een probleem voor veel alle moderne auto’s.
Zoals gezegd: Die P1338 wil zeggen dat je een emissie probleem hebt op cilinder 2, maar dat kan komen van de ontsteking, maar ook van een defecte injector, of een elektrisch probleem met een niet goed werkend contact voor de injector of the bobine.
Misschien dat je eens de injector van cilinder 1 en 2 kunt wisselen en kijken of het probleem zich verplaatst.
To err is human, not to err is divine.