Uiteindelijk de boel opengegooid om een beter zicht te krijgen op alles.
Er druppelt wat LHM op de stofhoes van de linker cardanas, vlak naast de remschijf. Op het eerste zicht komt dat uit het rondsel van het stuurhuis, maar de hele bodemplaat is wel vochtig van de LHM, dus wellicht nog wat koppelingen die ook wat lekken.
De pompfrequentie van de auto is slechts 19 seconden, dus er is sowieso ergens wat interne lekkage.
Ik heb de test van het hydraulisch systeem eens gedaan volgens het recept van de DS-TT film en dit zijn de resultaten: de initiaaldruk van de voorraadbol is 62bar, de inslagdruk is 140, uitslagdruk 165.
Vervolgens met de manometer nog steeds aangesloten op de leiding die van de voorraadbol/drukregelaar komt nog een keer de intervallen van de pomp getimed: de pomp zwijgt bijna twee en een halve minuut.
Nadat de pomp afslaat zakt de druk eerst ‘snel’ (in 1 minuut) van 165 naar 145 en daarna duurt het nog anderhalve minuut om van 145 naar 140 te zakken waarna de pomp terug aanspringt.
Ik denk dat er dus niks mis is met het stuurhuis, want ik heb een DSuper dus als ik me niet vergis zit buiten de HD pomp enkel nog het stuurhuis op het gedeelte dat ik nu meet, want een centrifugaalregelaar, een bloc hydraulique en een remaccumulator zit er bij mij niet op he? Ik heb het stuurhuis dus niet meer afzonderlijk afgekoppeld om retourstroom te testen.
Ik moest dus de andere verbruikers ook even bekijken en daarvoor heb ik de leiding van de voorraadbol terug van de manometer afgehaald en deze weer aangesloten op het verdeelblokje en daarna de rest van het circuit getest.
Ik dacht dus dat het probleem zich sowieso in dit gedeelte zou bevinden, maar verrassing: ook hier geen problemen op de retourleidingen. Prioriteitsklep, voorste en achterste drukregelaar (om de 5 seconden een druppeltje) en ook niet bij de veercilinders via de retourleidingen op de lekzakken : ook amper een druppel.
Nu is mijn vraag: er is dus volgens mijn metingen niets dat intern lekt, ondanks een pompinterval van 19 seconden. Zie ik iets over het hoofd dat ik niet getest heb?
En ten tweede: de auto stond op blokken tijdens de test en de wielen waren er af. Ik heb hem weliswaar in rijstand gezet maar er was dus geen druk op de veercilinders tijdens de meting.
Beïnvloedt dat de test?
Bedankt alvast voor jullie inzichten





























Totaal aantal Berichten: 10599
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
19 seconden is eigenlijk helemaal niet slecht. Inwendige lekkage moet er altijd zijn; anders krijgen de plunjertjes geen smering. Heb je ook het remcommando getest? Als alles nieuw is kom je natuurlijk ver boven de minuut uit, naar nogmaals, ik vind dit niet onrustbarend.Je zou nog kunnen kijken wat er in de lekzakken van de vering komt als de auto weer op wielen staat.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.












































Totaal aantal Berichten: 25717
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
19 seconden is dus wel heel erg vaak! Als het systeem goed is moet je 1,5 minuut kunnen halen.
Auto moet op zn wielen staan want dan staan de HR’s in de rijstand. anders niet.
Ik zou de HDregelaar eens reviseren. uitslag moet dacht ik ergens op 180 bar staan. En dat snel verliezen van de eerste druk is ook niet goed.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>





























Totaal aantal Berichten: 10599
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Uitslag op 165-175; Inslag op 140-150
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
jantje1948 schreef:19 seconden is eigenlijk helemaal niet slecht. Inwendige lekkage moet er altijd zijn; anders krijgen de plunjertjes geen smering. Heb je ook het remcommando getest? Als alles nieuw is kom je natuurlijk ver boven de minuut uit, naar nogmaals, ik vind dit niet onrustbarend.Je zou nog kunnen kijken wat er in de lekzakken van de vering komt als de auto weer op wielen staat.
OK, probeer ik even!
bogaard77 schreef:19 seconden is dus wel heel erg vaak! Als het systeem goed is moet je 1,5 minuut kunnen halen.
Auto moet op zn wielen staan want dan staan de HR’s in de rijstand. anders niet.
Ik zou de HDregelaar eens reviseren. uitslag moet dacht ik ergens op 180 bar staan. En dat snel verliezen van de eerste druk is ook niet goed.
Ik zet hem op z’n poten en doe de test van de hoogteregelaars even opnieuw.
Dit is het stappenplan vermoed ik:
Ik doe de wielen er terug op en laat hem dus eerst draaien en dan tot in ruststand zakken om het systeem drukloos te kunnen maken. Vervolgens haal ik het linker voorwiel er af en koppel ik de retouren van de hoogteregelaars los om te kijken wat er uit komt als ik hem weer start?





























Totaal aantal Berichten: 10599
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Nee, ik bedoelde wat er uit de lekzakken van de veercilinders komt. DAarvan kunnen de afdichtingen wat versleten zijn.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Ja, ik test dat even als de auto terug op z’n wielen staat. Nu had ik dat al getest met de auto zonder wielen en er kwam niks noemenswaardig uit de lekzakken. Straks even de wielen er op en kijken…





























Totaal aantal Berichten: 10599
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.












































Totaal aantal Berichten: 25717
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
TomVanH schreef:bogaard77 schreef:19 seconden is dus wel heel erg vaak! Als het systeem goed is moet je 1,5 minuut kunnen halen.
Auto moet op zn wielen staan want dan staan de HR’s in de rijstand. anders niet.
Ik zou de HDregelaar eens reviseren. uitslag moet dacht ik ergens op 180 bar staan. En dat snel verliezen van de eerste druk is ook niet goed.Ik zet hem op z’n poten en doe de test van de hoogteregelaars even opnieuw.
Dit is het stappenplan vermoed ik:
Ik doe de wielen er terug op en laat hem dus eerst draaien en dan tot in ruststand zakken om het systeem drukloos te kunnen maken. Vervolgens haal ik het linker voorwiel er af en koppel ik de retouren van de hoogteregelaars los om te kijken wat er uit komt als ik hem weer start?
Met de auto in rijstand met draaiende motor moet je theoretisch de retour eraf kunnen halen. Dan mag er eigenlijk niks uit komen.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>