1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
   
Koelventilatoren schakelen zonder noodzaak in
Hempie1
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 23
Geregistreerd: 17-10-2020

Gepost: 13 maart 2024 10:57 PM

Xsara Break 2000, 1.6 handgeschakeld

Koelventilatoren (bij radiator) slaan meteen aan, zodra de auto gestart wordt en nog koud is. Bij hogere snelheid gaan ze meestal wel uit maar er zit geen logica in het inschakelen ervan.
De stoplamp ging branden en de meter gaf oververhitting aan maar van oververhitting van de motor is niets te merken. Geen verlies van koelvloeistof en geen andere tekenen van oververhitting. De waterpomp is vernieuwd hoewel er verder geen onderbreking van de koelvloeistof stroom te ontdekken viel.
Bij een van de temperatuursensors bleek de 5V referentiespanning te fluctueren. Nadat die spanning van een andere bron doorverbonden werd, schakelt de stoplamp niet meer in en functioneert de auto weer normaal behalve het te pas en te onpas inschakelen van de koelventilatoren.

De bitron achter de linker koplamp werd door een sloperij exemplaar vervangen maar er is geen verschil te merken.
Alle sensors zijn vernieuwd, alle zwak ogende contacten waaronder ook massa aansluitingen, werden verbeterd, geen verschil.
De ventilatoren worden steeds opnieuw ‘getriggerd’ maar door welke pulsgever?
Ofwel, welk signaal doet die beide ventilatoren op vol vermogen aanslaan?
De zoektocht duurt inmiddels, met tussenpozen, ‘n jaar of twee. Tot nu toe heeft niemand me kunnen helpen.
De fluctuerende spanning op een van de temperatuur sensoren heb ik zelf met een professionele Brymen multimeter ontdekt, twee professionele bedrijven lieten het eerder ook op dat gebied helaas afweten.

Wie kan mij helpen om deze puzzel op te lossen?

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3539
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 13 maart 2024 11:32 PM
  [ # 1 ]

Waar heb je die 5V spanning vandaan gehaald ?
Je auto heeft nog een gemengd CAN/VAN bus systeem, als je toevallig een verbinding gemaakt hebt tussen die twee dan krijg je rare effecten.

Heeft je Xsara Airconditioning ? Met airco worden de ventilatoren aangezet om luchtstroom door de condensor te sturen.

 

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7696
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 14 maart 2024 07:46 AM
  [ # 2 ]

Met ‘bitron’, bedoel je daarmee de weerstanden van de ventilator?

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
bibberkip
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 394
Geregistreerd: 10-09-2021

Gepost: 14 maart 2024 07:54 AM
  [ # 3 ]

Als je een slecht contact op je temp-voeler hebt, kun je ook vreemde dingen krijgen, de bitron regelt diverse hoofdlijnen van 12 volt. oa de brandstofpomp. Is in de basis een eenvoudig relais.

Profiel  
 
FastFred
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1966
Geregistreerd: 28-06-2012

- C4 (2004-heden) Coupe VTS 2.0 16v
Gepost: 14 maart 2024 02:21 PM
  [ # 4 ]

Zit er airco in deze Xsara? Met airco ingeschakeld draaien de fans namelijk altijd, maar dan wel op laag toerental.

Ik weet niet in hoeverre een Xsara op dit gebied gelijk is aan een ZX. Ze delen wel het e.e.a. qua techniek, maar mijn ZX (met af fabriek airco) had destijds 3 relais’ tussen de beide koelfans zitten. 1 die schakelde tussen laag en hoog toerental en 2 relais die de fans zelf in/uitschakelen. Als het hoog/laag relais vast zit in de hoge stand en de airco staat aan, dan verklaart dat wellicht dit probleem?

In mijn geval heb ik eens gehad dat het hoog/laag relais niet lekker op z’n plek zat waardoor de fans alleen nog wat deden op hoog toerental, oftewel als de airco aan stond.

Ex: ZX NP-JZ-34

Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9858
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 14 maart 2024 02:45 PM
  [ # 5 ]

Heb je hem al eens op de voorgeschreven manier ontlucht?

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Hempie1
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 23
Geregistreerd: 17-10-2020

Gepost: 15 maart 2024 12:59 PM
  [ # 6 ]

Allereerst dank voor je suggesties.
Er zit airconditioning in. De fans beginnen al te blazen met het contact aan, dus nog zonder draaiende motor en dat was in het verleden niet het geval. De druksensor van de airco is ook vernieuwd. De twee fans trekken veel stroom en het is duidelijk dat de accu moeite heeft om op spanning te blijven als er korte ritten gemaakt worden.

Er zijn twee temp sensoren die een 5V spanning nodig hebben. Van de senor met fluctuerende spanning heb ik die voeding doorgeknipt en afgeplakt en de benodigde 5V heb ik afgetakt van de tweede sensor.
Mijn broer, de eigenaar, zal een foto maken.
De ongebruikte 5V draad heeft een bron die nog steeds een fluctuerende spanning afgeeft, ook al wordt deze nu niet gebruikt. Kan deze ook voor dat effect zorgen? Die draad zit tenslotte aan het uiteinde vast aan een voedingsbron en daar moet een stroomlekkage o.i.d. zijn.

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2034
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 15 maart 2024 01:23 PM
  [ # 7 ]

Als je de VIN van deze Xsara geeft, kan ik op Service.Citroen voor je kijken of ik het juiste schema kan vinden van deze fans.
Dan is wellicht ook te zien hoe de sturing precies in elkaar zit, en wat er al dan niet via CAN/VAN loopt.

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
Hempie1
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 23
Geregistreerd: 17-10-2020

Gepost: 15 maart 2024 01:23 PM
  [ # 8 ]

Het lukt me niet om jullie antwoorden individueel te behandelen!

De suggestie van het CAN/VAN bus systeem lijkt me plausibel, helaas ben ik daar nog niet zo goed in thuis. ik beschik over werkplaatshandboeken maar de schema’s zijn theoretisch, in die zin dat ze niet precies, maar alleen globaal aangeven op welke plaats in de auto de verschillende componenten gesitueerd zijn.

De ‘bitron’ is een regelunit ter grootte van een pakje sigaretten, die zich achter de linker koplamp bevindt. De bitron is fysiek onbeschadigd en droog. De bitron is dichtgelijmd maar vervanging ervan door een ander exemplaar heeft niet geholpen ‘Bitron’ is overigens een merk.

De relais die de stroom leveren voor de beide fans, achter de grille tussen de twee fans in, zijn droog, geen corrosie te vinden, ze schakelen uitstekend en geven voldoende stroom door, ze blazen of hun leven ervan afhangt!

Het is zeker dat de koeling in mechanische zin goed werkt, voldoende doorstroming, geen enkele indicatie voor oververhitting.

Het geduvel is begonnen met het te pas en te onpas oplichten van de ‘STOP’-lamp. Na het doorlussen van de voeding van sensor 1 naar sensor 2, was dat probleem opgelost en daarom lijkt het voor de hand te liggen dat de voedingsdraad die een flucturende spanning produceert, wel eens tegelijkertijd de oorzaak van het steeds maar weer ‘triggeren’ van de koelventilatoren zou kunnen zijn. Iets waar CitroenSMgz ook naar lijkt te verwijzen.

Ik heb nog niet kunnen bedenken hoe ik de invloed van de bitron uit kan sluiten om het onderzoek te vergemakkelijken. Er circuleert een filmpje op YouTube waar een Fransman de Bitron heeft geopend en van meetdraden heeft voorzien. Wat hij heeft uitgevonden wordt echter niet duidelijk. In mijn werkplaatsboeken kan ik geen schema van die Bitron vinden.

Profiel  
 
FastFred
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1966
Geregistreerd: 28-06-2012

- C4 (2004-heden) Coupe VTS 2.0 16v
Gepost: 15 maart 2024 01:31 PM
  [ # 9 ]

Als ik het zo lees geven 1 of beide van die tempsensoren een verkeerde waarde, omdat die een fluctuerende spanning krijgt. Het motor management denkt daardoor dat de motor te heet is, laat de STOP lamp branden en zet de fans op standje orkaan.

Je zult er achter moeten zien te komen waarom die 5V schommelt.

Ex: ZX NP-JZ-34

Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon

Profiel  
 
Hempie1
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 23
Geregistreerd: 17-10-2020

Gepost: 15 maart 2024 01:33 PM
  [ # 10 ]

@Jantje1948. Het systeem is ook onder druk ontlucht, er zijn ook geen aanwijzingen voor daadwerkelijke oververhitting. De stoplamp geeft duidelijk een vals alarm en dat wordt vrijwel zeker door slecht functionerende electronica veroorzaakt

Profiel  
 
Hempie1
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 23
Geregistreerd: 17-10-2020

Gepost: 15 maart 2024 01:36 PM
  [ # 11 ]

@FastFred Dat probleem is juist verholpen middels het doorlussen van de 5V spanning en daarmee is ook het oplichten van de STOP-lamp niet meer voorgekomen. De auto is dus normaal te gebruiken maar zodra je het contact aanzet, dus zelfs zonder de motor te starten, beginnen de fans op maximale snelheid te draaien.

Profiel  
 
Hempie1
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 23
Geregistreerd: 17-10-2020

Gepost: 15 maart 2024 03:08 PM
  [ # 12 ]

Veel dank alvast aan allen, ik ben heel blij met alle suggesties!

Profiel  
 
Hempie1
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 23
Geregistreerd: 17-10-2020

Gepost: 15 maart 2024 03:09 PM
  [ # 13 ]

@JW Het VIN nummer van deze Xsara Break 1.6
VF7N2NFZF36820458

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2034
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 15 maart 2024 04:48 PM
  [ # 14 ]

Ik heb via de VIN een aantal schema’s, en wat documenten opgezocht.

Als je me je mailadres geeft via een PB, dan gaan ze naar je onderweg.

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2034
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 15 maart 2024 06:23 PM
  [ # 15 ]

Ik zie dat er een 90 PK TU5JP motor in deze Xsara zit.
Die motor zat ook in onze SAXO, met MB3 bak.

Ik herinner me nu dat we daarmee problemen gehad hebben.
Als de motor nog niet goed warm was wilde hij afslaan als je afremde. En herstarten was dan vaak moeilijk, zo niet onmogelijk.
Na lang zoeken bleek dat veroorzaakt door een niet goed werkende thermosensor van de koelwatertemperatuur. Die gaf verkeerde info door aan de Motronic, met dat probleem als gevolg.

Hier is dat zo te lezen niet het geval. Maar wellicht dat een soortgelijk probleem ten grondslag ligt aan het hier gesignaleerde probleem: een niet goed werkende thermosensor.

Overigens, bij de Saxo was er ook een probleem met het dubbelrelais dat in de buurt van de accu zat. Dat hebben we toen ook uitgewisseld.
Op de schema’s en documenten die ik opgescharreld heb, is dat relais terug te vinden.

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
 
1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook