1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Achterremmen 1.8 16v berline
XantiaBX
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 19-03-2024

Gepost: 31 maart 2024 02:16 PM

De achter remmen van mijn Xantia doen het alleen wanneer de Xantia in de hoogste stand staat. Iemand een idee wat dit zou kunnen zijn ?

Profiel  
 
bibberkip
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 424
Geregistreerd: 10-09-2021

Gepost: 31 maart 2024 03:15 PM
  [ # 1 ]

Lucht , vervuilde lhm, vastzittende remklauw zuigers, meestal ontstaat dit door langdurig achterstallig onderhoud / tlc.

Profiel  
 
XantiaBX
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 19-03-2024

Gepost: 31 maart 2024 04:40 PM
  [ # 2 ]

Heb de auto net dus het zou inderdaad oude lhm kunnen zijn. 1 klauw ontlucht en het kwam er bruinig uit. Eerst maar eens een lhm wissel doen en ontluchten.

Profiel  
 
bibberkip
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 424
Geregistreerd: 10-09-2021

Gepost: 31 maart 2024 06:43 PM
  [ # 3 ]

Er is over dit fenomeen al heel veel geschreven, als je het echt compleet goed wilt doen, dan is er een volgorde die je aan moet houden, en is lhm wissel prima, maar niet altijd nodig. Eerst naar de staat v/d blokken/schijven kijken en of de klauwen nog recht staan, en dan je strategie bepalen.

Profiel  
 
marcopr69
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 209
Geregistreerd: 14-05-2016

- 2CV AZU
- Xantia 2.0 16v millesième break
Gepost: 01 april 2024 06:38 PM
  [ # 4 ]

De achterremmen van een xantia hebben de neiging om na verloop van tijd vast te gaan zitten.
Waarom weet ik niet.
Mijn garage gaf als tip om ze om het jaar te demonteren schoon te maken, waar nodig wat vet aanbrengen en eea weer in elkaar zetten. Ik laat wel de remleiding zitten, dus hoef ik niet te ontluchten. Ca 4 jaar geleden is de lhm vervangen en doorgespoeld.
Ik doe dat trouw en ze werken prima.

Profiel  
 
Ed P
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1187
Geregistreerd: 18-08-2010

- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Gepost: 01 april 2024 11:39 PM
  [ # 5 ]
XantiaBX schreef:

Heb de auto net dus het zou inderdaad oude lhm kunnen zijn. 1 klauw ontlucht en het kwam er bruinig uit. Eerst maar eens een lhm wissel doen en ontluchten.

Vaak worden de remleidingen niet meegenomen bij het verversen van de LHM, start met ontluchten zou ik zeggen, doorgaan tot het bruine groen is, meestal is de groene LHM al met een kwart liter doorspoelen in beeld.

Als de LHM in het vat ook al bruin is dan zit er niks anders op dan alles vervangen.

Als ze achter alleen in de hoogste stand remmen duidt dit op te weinig druk op de achterste remleidingen, kan door vervuiling, kan ook door een dichtzittende remslang (die niet tegen LHM bestand is).

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2067
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 02 april 2024 12:13 AM
  [ # 6 ]

Als de klauwen, door galvanische corrosie en bloemkoolvorming tussen de klauw en de bevestiging op de draagarm, scheef gedrukt worden, kunnen ze ook iets gaan vervormen.

Ik heb dat bij mijn C5 meegemaakt, daardoor gingen de remzuigers wat klemmen en werkten de remmen niet goed meer.
Gevolg was mede dat een blok wat bleef hangen, met als gevolg heetlopen van de schijf. Dat was te zien aan de verkleuring.

Dat heb ik opgelost door nieuwe klauwen te monteren. En tussen de klauw en de draagarm heb ik toen dunne plaatjes aramide gezet, daardoor kon er geen galvanische corrosie meer ontstaan.

Die plaatjes had ik preventief ook al gemonteerd bij de achterremmen van de Xantia Break die ik daarvoor had.

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
Breeze
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1301
Geregistreerd: 30-11-2009

- Xantia 3,0 V6 Exclusive Break (manuelle)
Gepost: 02 april 2024 09:31 AM
  [ # 7 ]

En die plaatjes aramide zitten er bij mijn Xantia Break ook al 14 jaar op. En zonder enig remprobleem.

Adri

Profiel  
 
bibberkip
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 424
Geregistreerd: 10-09-2021

Gepost: 02 april 2024 10:05 AM
  [ # 8 ]

Aramide plaatjes?  Nooit van gehoord, maar ben van nature nieuwsgierig, dus hoor graag wat en hoe? Alles wat genoemd wordt is van toepassing, maar remslangen achter bij een xantia? kan zijn, maar bij mijn hdi zitten er leidingen, het laatste stuk een krulleiding , zoals een gs/a.

Normaal gesproken is het langdurig achterstallig onderhoud ( dus jaaren géén onderhoud ) en als je de klauwen gangbaar maakt, en inderdaad ruim spoelen , (ontluchten) dan zie je ws geen lucht, maar die bruine drap heeft zijn kwaliteiten reeds lang geleden verloren, en is als rem-medium niet meer geschikt. Dus veel ontluchten, een yoghurt emmertje halfvol is bij ons meestal de norm, per kant !  en dan tevoren het vat een beetje overvullen, dan staat ie daarna netjes op peil, wel even checken hé.

Je kunt de klauwen eraf halen, en ws omdraaien als de bloemkolen te groot zijn, even kijken of e.e.a. past, en een lekkere dikke laag high temp vet erachter heeft bij ons 40+ jaren prima gewerkt. Als je de klauwen koud monteert begint het vanzelf weer te oxideren.

Niet alleen de klauwen, maar ook de steunvlakken goed zuiver maken, dat is de weg….

Maar als de achterkant deze status heeft, dan is een rondom controle wel op zijn plaats denk ik.

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2067
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 02 april 2024 12:23 PM
  [ # 9 ]

De destijds door mij gebruikte aramide was NOMEX plaat, type Nomex 410 ca 0,2 mm dik.
Dat werd toen toegepast als isolatiemateriaal in hoogspanningstransformatoren, en via een bevriende relatie had ik daar een stuk van gekregen.

Het is heel sterk, het valt nog wel te knippen met een goeie schaar, maar er een gat in ponsen voor de bevestigingsbouten van de klauw lukt niet, die pons sla je op het snijvlak kapot/plat.
Wat wel lukt is er eerst een gaatje in boren, en dan met een dremelsteentje het gat op maat maken.

Als alternatief zou glasvezelbehang kunnen dienen, te monteren met keramisch vet oid.

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
Breeze
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1301
Geregistreerd: 30-11-2009

- Xantia 3,0 V6 Exclusive Break (manuelle)
Gepost: 02 april 2024 12:30 PM
  [ # 10 ]

Tja, ik kon me die naam niet meer herinneren, dus dan maar aramide.

Adri

Profiel  
 
bibberkip
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 424
Geregistreerd: 10-09-2021

Gepost: 02 april 2024 10:37 PM
  [ # 11 ]

Nouja, een boeiend materiaal, ik was er zelf nooit op gekomen, maar een goeie lik high temp vet heeft bij ons altijd goed gewerkt, dus dat zal het wel blijven denk ik.

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2067
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 02 april 2024 10:44 PM
  [ # 12 ]

Waar het om gaat om dit probleem te voorkómen:
—geen metallisch contact tussen de twee delen, op geen enkele plek. Dus ook niet daar waar de grootste druk uitgeoefend wordt: rond de boutgaten.
—voorts dat er geen vocht kan komen op die plekken waar ooit metallisch contact zou kunnen ontstaan.

Het probleem zit in de combinatie van die twee, alleen dan ontstaat die bloemkoolvorming die de delen uit elkaar drukt.

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
bibberkip
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 424
Geregistreerd: 10-09-2021

Gepost: 02 april 2024 11:17 PM
  [ # 13 ]

Dat hebben we heel vaak gezien, zelfs zo erg, dat er weleens een bout van de klauw afbrak bij demontage omdat ie zo scheef stond. Die corrosie ontketent een natuurkracht zoals een boomwortel onder een fietspad….

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2067
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 02 april 2024 11:37 PM
  [ # 14 ]

...of zoals de Japanse Duizendknoop zelfs doet in betonnen funderingen… Rolling Eyes

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
XantiaBX
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 19-03-2024

Gepost: 04 april 2024 01:33 PM
  [ # 15 ]

Iemand toevallig een idee van de maat van de remnippels voor en achter ? Dan bestel ik alvast nieuwe voordat ik ga ontluchten kan ik ze meteen vervangen. Zien er erg verrot uit.

Bij mijn fietsen hobby word altijd antiseize gebruikt om tussen verschillende materialen te smeren bij staal en alu werkt die fantastisch om reacties tegen te gaan.

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook